Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 874 ggr
Calypso & Nike
0

Nikes tumör

Var ju till veterinären och fick beskedet att nike har en tumör och att om hon blev sämre, så skulle jag höra av mig igen för tid av avlivning. Nyss märkte jag att nikes tumör har en brun hård sårskorpa och jag har bestämt mig att det är dags för henne att gå vidare till alla sockersöta råttor i råtthimlen :( Det gör ont i mig att se hennes tumör varje gång jag ska titta till dem :( Hon äter och dricker och busar och är pigg i övrigt, men piper alltid till när calypso är där och putsar nike. Vet ju inte om hon har ont heller eftersom att jag kan ju inte känna hennes smärta. Uppdaterar hur det går för nike efter jag har pratat med veterinären.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Wamrat
5

Men.. nu vet jag iofs inte mycket om råttor och tumörer.  Men jag jobbar inom vården och tumörer får inte sårskorpor O.o

Däremot får varbölder sårskorpor och behöver då tömmas på var och hållas rent.

Säger inte att jag har rätt men jag tycker du ska absolut undersöka denna knöl och kanske ta henne till en annan veterinär för att få lite mer feedback/second opinion (hmm, jag är så bra på svenska :P )

Lycka till <3

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Tetitu
0

Håller med föregående talare, det låter mer som en böld än en tumör, vilket är positivt! Ta den till en annan mer råttkunnig veterinär och få dem tömd så kan råttan säkert leva frisk ett tag till :)

Fridborg
2

Vill inflika att det kan bli sårskorpor om tumören sitter att den släpar mot marken. Då är det ju fortfarande en tumör liksom. Då behöver man hålla såret rent.

Vi tog själva Emma till vetten förra veckan om hennes tumör och fick ett helt annat svar där (på Roslagstull). Tumörer gör inte ont (så länge de inte släpar eller trycker hårt mot ett organ) och han gå med dem tills de blir lika stora som själva råttan. DÅ kan man börja tänka på avlivning eller operation. Nu är det ju väldigt dyrt att operera, men om det är till någon tröst tror jag inte att din Nike har ont alls :)

Fjordell
1

Det kan bli sårskorpor på tumörer om den irriterar mycket, så att råttan kliar och håller på där. Min katt som hade en tumör bakom örat började mot slutet att klia väldigt mycket så att det blev ett öppet sår… Så visst kan det dyka upp sårskorpor på tumörer.

Calypso & Nike
0

Nikes tumör släpar mot burströet i buren och det ser ut som att det är väldigt bökigt för henne att klättra på burgallret.

ceccie
0

Jag är själv i samma sits. Och ska ta bort min vän pga en tumör. Jag känner att det är dags nu. Förut har jag inte varit blödig men nu är jag det. :'(

Calypso & Nike
0

Nu har jag beställt tid för avlivning. På tisdag kl: 15.40 ska älskade Nike få somna in. Hon har problem med tumören och den trycker ju på kissblåsan. Därför var det riskabelt att operera henne tidigare. Jag vill dessutom inte hitta henne död i buren som jag har med mina undulater tidigare.

Erika89
0

Åh, beklagar :(

Vila i frid fina Nike!

Calypso & Nike
0

Kommer att skriva i minneskunden här sen. Det beror på om jag orkar direkt efter jag har kommit hem :(

Calypso & Nike
0

*minneslunden