vätskande öga + öroninflammation?
Min ena hane får nu baytril mot sin öroninflammation, och jag har märkt att han har fått mer porifyrin från ena ögat, på samma sida som det inflammerade örat, och undrar om det är någon som vet vad det kan bero på?
Ska ringa veterinären i veckan och fråga, men någon kanske har någon fundering tills dess?
Testat att skölja ögat med vatten?. Kanske kommit in lite smutts?
Min ena hane hade det problemet i går på utställningen. Det rann lite vätska i ögat. Blev bra mycket bättre efter jag tog en papperstuss och droppade vatten i ögat. Lät han blinka och gjorde om det ett par gånger. Efter slutade det rinna, men ser att han fått något på ögat, kan va en klo. är som tur var bara ytligt.
Finns bra ögonsalvor om den fått någon infektion i ögat. Bara ringa veterinären och se vad denne säger.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
hm, alltså det är mest att det är mycket poryforin runt ögat, inte ren vätska. Men kan det fortfarande vara att han fått skit i ögat? gör koksaltlösning som jag tvättar hans öra med, kan jag använda det i ögat också, eller är det bättre att ta vanligt vatten?
har tagit en fuktig bomullsrondell och strykit över ögat ett par gånger, för att göra lite rent.
Fast nu när jag tänker efter, kan det vara en sån enkel grej att han inte tvättat sig ordenligt just på det ögat, eftersom han lyckats skada en klo på högra tassen?
Testa Noviform ögonsalva! Smörjer och är antiinflammatorisk, finns på människoavdelningen på apoteket, receptfritt, funkar bra att använda på råttor. Kostar ca en hundralapp.
Jag ska som sagt ringa veterinären imorgon, men om hon inte säger något annat så ska jag fråga om den salvan! tack :)
Nu verkar det som att han har fått en varböld under örat vid käken :( det är svårt att ge honom medicin och han verkar ha ont. Som tur är ska vi på återbesök till veterinären på måndag. Men nu är jag på väg till london med min mamma och har lämnat råttorna i vård av både min bror och en vän. Tänker att de kan hjälpas åt, dessutom har de fått en massa information. Hur gör man med varbölder? Jag har aldrig råkat ut för det innan, denna verkar sitta i munnen på något sätt också. Hans käke känns sned :( usch oroar sönder mig här ! Som tur är har jag tillgång till internet i London och kommer kunna ha kontakt med min bror och vän. Även mejla veterinären . Kan någon ge mig lite info om varbölder? Lite svårt att söka på sidan själv när jag är inne på mobilen :/