Ang misskötta djur =(
Har en bekant som har sina råttor enbart för att föda upp foder åt andra djur trots att han själv avskyr gnagare
Han har EN Jennybur där de vistas 7-35 råttor konstant i varierande storlekar (bara räknat till könsmogna djur). Han lyfter de enbart i svansen och detta enbart vid rengöring av buren som bara sker ett par ggr/mån
Djurskyddsinspektören har varit där och hade inget att invända på misären djuren levde i utan sa bara att han inte får bo sådär i en lägenhet *WTF!!!*
Jag tycker mig ha försökt precis allt för att få honom att sluta plåga djuren så men utan resultat tyvärr
Jag har sagt åt honom att han inte kan ha så många djur vilket han inte lyssnar på. Jag har sagt att dom alltid ska ha fri tillgång till mat, men då anser han att dom blir feta… Kan inte komma på något jag inte har gjort alltså *suck å gråt*
Mår riktigt dåligt över att vara där eller att bara tänka på det! ='(
Någon som har tips på vad jag kan göra?? Alla tips mottages tacksamt
Dessvärre finns det ju ingen profit i att behandla djur som endast lever för att bli mat somsällskapsdjur. Kolla hela vår köttindustri, vi behandlar djuren som… ja jag vet inte vad, fruktansvärt!
Det enda du skulle kunna göra är väl att be honom ha fler burar och fortsätta anmäla honom.
Det enda sättet denna slags avel skulle bli icke lönsamt längre är om efterfrågan inte är lika hög, vilket den dessvärre skulle fortsätta vara så länge folk har ormar och andra råttätande varelser som husdjur.
Väldigt tråkigt, men hoppas på en dag alla djur behandlas väl, vad de än ska användas till.
Fy f*n vad hemskt.. Det är inte okej. Nog för att grossistråttorna inte heller har det så bra men man kan ju försöka göra något när man i fråga känner personen.. Vet dock inte riktigt hur du ska gå tillväga, om djurskyddsinspektionen säger sådär känns det ju hopplöst nästan.
Med andra ord så uppfyllde han burens storlek förhållande till hur många råttor han hade i den, då inspektören va där?
Jag kom på efter att jag skickat inlägget att han nyss skaffat sej en bur till ju! Det är ju bra! Men för honom innebär det nog dessvärre bara fler råttor tyvärr
De han föder upp i dagsläget räcker inte alltid till hans egne 16 ormar ens. Situationen känns för mej som ett hopplöst fall =(
Jag har själv haft ormar och födde själv upp deras foder. Men de djur jag då valde att ta kullar på behandlades precis lika väl som alla andra råttor!
#3 ja antagligen var det en del som fick sätta livet till och buren var säkert nystädad iom att inspektören innan hade medelat visiten =(
#5 äää varför hade han medelat innan då.. idioti!
Men ja du skrev ju något om att man kanske inte får ha så i lägenhet, kan du inte ringa hyresvärden då?
#7 Hear hear.
Dock kan personen fortsätta i en annan lägenhet
#8 självklart men "flytt efter flytt" kan vara rätt tröttsamt..
#9 I övrigt kan man i värsta fall göra en person hemlös.
Jag hatar när man behandlar djur illa, men att göra någon hemlös är till överdrift tycker jag,
Tänkte inte så långt faktiskt ,tänkte snarare på att personen till slut kanske tröttnar och lägger ner.
Vet inte vilka lagar inspektören har att rätta sig efter heller men man får väl hoppas att han kan göra ett oanmält besök.
Tänkte på det du skrev att han hade många råttor i en jennybur. Borde inte det vara olagligt då? För jag kan inte tänka mig att 35 råttor i en sån bur (om jag tänker på rätt bur) kan vara lagligt och i så fall borde ju inspektören påpekat det? Eller?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#13 Vem vet, de kanske tänkte det som ett undantag om råttorna precis samma dag skulle bli foder.
Kollar man på grossistfabrikerna trängs de ju mer eller mindre i små lådor, kanske finns en "oskriven" lag att de kan bo så under en kort tid innan avlivning?
Mina tankar kommer dessutom till kycklingfarmar. Tror säkert det finns en lag hur mycket yta en kyckling ska röra sig på, men att det finns kryphål i lagen så de får ha så många på så liten plats. Kanske är samma med råttor, kryphål :/
ja jag känner detsamma! Därför jag inte tror de var så många just när inspektören var där
och de lagar och förordningar inspektören måste följa inkluderar att inte komma på oanmälda besök, därav måste dom informera först.
Vet att han febrilt letar hus där han ska ha ett "foder rum" som han säger och ha en rejäl produktion på djuren.. Stackars små liv!
Djur över hela världen har det såhär, det vet jag. Men i detta fallet så ser jag det med egna ögon, jag känner stanken och känner djurens förtvivlan…
Desvärre e jag inte där mer än ett par ggr/år, men de gånger e hemska =(.
#16 oanmält får dom väl visst komma? Men tänkte mer på om dom gör det och han inte vill släppa in dom.
Anses inte situationen vara akut har dom inte rätt att komma oanmälda
och när det väl görs så är polisen oftast med..
#18 ah okej