Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1667 ggr
jinawah
1

Annons på zoonen

http://www.zoonen.com/annonzparken/annonz.asp?oid=3469714

Denna annonsen hittade jag på zoonen.com

Vad tycker ni om den, hemsk? :(

Piffelipuff
1

Gud vilken hemsk annons!

MetalMii
7

Nog för att jag är vegetarian själv, men även ormar och andra djur måste få äta, förmodligen har dessa råttor haft det bättre än alla djur som våra hundar och katter äter upp i form av torrfoder/våtfoder/BARF…

Många tycker att det är viktigt att ge sina råttor kött, detta kött växer inte direkt på träd… Det vi kan se är inte alltid det som är värst, även om jag inte alls gillar detta så finns det djur som måste äta kött och det kan vi inte komma ifrån så länge vi håller dessa som sällskapsdjur.

antidote
3

Nu har jag en såpass liten orm tös så hon äter bara möss. Men skulle personligen köpa av en privatperson heldre om jag visste att han hade bra uppfödning (har ingen aning om denne har det) som orm ägare får man se väldigt sorgliga stackars möss som är blodiga när dom kommer från zoo eller som en bekant som fick en mus full i tumörer som säkert hade lidigt väldigt innan dom haft ihjäl den.

Ormar MÅSTE äta så är det bara men jag matar ALLTID med dött eftersom jag inte vill att musen ska lida eller min egen orm skadas.

[Sara FE]
9

Är det bara jag som reagerar på att det sitter femtioelva råttor på en ynka liten hylla? Jag får i alla fall intrycket av det bor alldeles för många råttor i en för liten bur (men det kan ju givetvis vara så att försäljaren bara samlat ihop alla för stunden). Ser framför mig alla fyrtio råttorna i en vanlig voljär…

deeremf
1

Reagerar mer på det där med att säljaren också har nakenråttor.

ceccie
0

#4# jag reagerade på det.

Zolah
7

Alla reagerar på att dom säljs som mat etc, medan jag sitter och kliar huvudet över att en 14 åring har så pass mycket djur och verkar tappat kontrollen över det hela.

deeremf
1

#7 inte alla som klickar och tar en titt på säljaren.

Men ja tydligt att något inte gått helt som det skulle här.

Låter lite som styvsystern som hade två kaniner tillsammans, en hane och en hona, gissa hur det slutade.

Tetitu
3

håller med #4. visst är det hemskt att djur ska behöva äta andra djur men så är det, vi ger som sagt våra råttor kött också, och vissa av oss äter förmodligen kött också. Det hemska är ju om råttorna ska leva i dåliga förhållanden när de väl är i livet :( Fy! Hoppas han bara hade dom där för fotot.. De ser ju inte ut att vara uppdelade honor/hanar heller, eller.. hoppas på ett sätt inte det, eftersom att han lär ha ungefär lika många av motsatt kön då. Obehagligt!

Itchy
1

jag har försökt fått tag på hon som satt ut annonsen, men hon verkar inte ens intresserad av att läsa PM :(

You can't spell Bitchy without Itchy

Zolah
0

du får nog kontakta via annonsen, kan ju vara så att hon har prenumeration på den men inte meddelanden via forumet.

deeremf
1

eller ta reda på vem som är hennes mamma, hon var visst också där

Itchy
2

#11 har skrivit annonssvar, PMat & skrivit i gästboken :/

You can't spell Bitchy without Itchy

UlrikaD
1

Har aldrig sett så otroligt många råttor ihopträngda på sån liten yta samtidigt.

Fridborg
1

Ingen kan ju vara speciellt tam, orkar man göra alla de tama när man e 14 och har skola osv osv?

jinawah
3

Det jag stör mig att alla är i samma bur, och att dom säljs till både föda och till sällskap, hur tama kan dom vara igentligen? Har man verkligen tid till alla?

[rattways]
1

Åh! Vad ska man säga, blev chockad av antalet på hyllan där :O
Så många i en och samma bur :O

Zakaraa
1

#2 jag skulle dock gissa på att dessa råttor säljs levande och enligt lag får man inte mata sina ormar med levande föda.
Så man kan ju bara hoppas att säljaren och köperen är medvetna om det..
Men ja hemsk annons, det var bilden jag reagerade mest på precis som #4 skriver.

Och så det fär vanliga "de är blandraser" Suck…. :/

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

panini
3

Men USCH!! Blir så himla ARG på sånt här!!Skrikandes

Hur många råttor har hon egentligen?!?! Man får ju inte ens tid för alla!!

De är nog inte ens tama och hon ser väll inte råttorna, hon ser väll bara pengar!?

Och det är väll bara Inavel hela högen! :'(

deeremf
1

#19 en 14-åring som bara ser pengar? Tror snarare hon hade två råttor från samma kull i samma bur och trode precis som många yngre att "syskon gör inte sånt"

Det är inte henne du ska vara arg på men hennes föräldrar.

panini
1

#20 Ja, men en 14-åring borde väll kunna ta eget annsvar endån? Men det är ju såklart föräldrarna som ska ha en första hand, men hon borde väll endån kunna ta hand om djurn?

Tycker inte att såna människor borde ha djur, om de alltså inte ens har tid eller bryr sig om djurn! :(

MetalMii
0

#18 Detta gäller de ormar som tar dött, vilket de flesta som tur är verkar göra. Men det finns de som bara tar levande och då "måste" man ge det.

Zakaraa
0

#22 Trots att det står i laget att man inte får ge levande föda?

deeremf
0

#22 och #23 http://www.familjeliv.se/Forum-23-412/m60446782.html

Men läste inte i detalj.

Zakaraa
1

#24 dock är ju det ett forum och jag kan inte se några länkar till källor.

Här är var Jordbruksverket säger: http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006663/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Jag kan inte hitta något i djurskyddslagen men jag orkade inte heller sitta och läsa igenom det hela. Men vad jag vet så är det emot lagen att utfodra med levande föra (= utsätta djur för onödig plåga)

deeremf
0

#25 de länkar till jordbruksverket längre ner

deeremf
0

Musungar kan sväljas levande enligt Jordbruksverket

Michaela-N
0

Hej i dag ska jag berätta att jag har passat min brors fisk för att den var elak. Och när jag var i en djuraffär för att köpa en hona till honom.
Och när jag kom hem så hade min brors fisk plötsligt döt så nu haf jag en hona i stelet så nu är jag tvungen att köpa en ny hane för att min bror inte ska märka nåt.

Jag oroar mig för hennes djur GråterSkrikandes

Zolah
5

Nu vill jag bara påpeka att hon är 14 år, och jag tror inte hon söker att få ihop pengar eller så. troligen en hobby som gått fel eller så att hon har fått spiken i bordet av sina föräldrar att hon måste få bort sina djur.

Hon kanske inte var igentligen redo för allt ansvar hennes mamma/pappa gav henne när hon fick råttorna och av egen nyfikenhet helt enkelt experimenterade fram hur saker fungerar.

Det gör det hela fortfarande inte rätt, men om hon nu skulle finna den här tråden där det i princip står kritik gentemot henne och hennes familj så tror jag inte att det kommer nåt positivt ur det hela.

Så istället för att söka mer info som pekar att hon är en dålig djurägare, se om ni kan komma på nåt konstruktivt sätt att upplysa henne hur man ska hantera djuren eller hjälpa henne OCH djuren.

försök vända på steken och se hur ni skulle reagera om någon diskuterade eran djurhållning på ett annat forum med samma valda ord som man kan finna här?

[Taxie]
0

Undrar hur många av dem råttorna som är dräktiga.. och om dem bor tillsammans Förvånad

chelona
4

#29 Om jag hittade ett forum där människor diskuterade min djurhållning med samma ord och kallade det djurplågeri skulle jag skämmas och försöka ställa allt till rätta. Jag skulle naturligtvis verbalt försvara mig, det är en reflex, men jag skulle försöka fixa så att mina djur får det bättre så att det inte finns något för forummänniskorna att diskutera. (Men så är jag föredetta mobboffer också, att krympa mig för att bli osynlig faller sig naturligt för mig.)

Ett scenario som jag tycker åter troligt om vi ska utgå från att 14åringen inte är en onskans varelse:

Hon kanske fick en hona och en hane på djuraffären? Som vi vet eskalerar det ju sjukt fort. De första kullarna blev hon säkert mycket fäst vid och behöll, och tänkte längre än så. Ungar är ju gulliga liksom. Sedan kanske inte mamma och pappa ville hjälpa till att investera i en ny bur som tar plats och måste städas, och helt plötsligt har hon fler råttor än vad hon klarar av, föräldrarna är rasande för att det luktar och kräver att de ska bort, och hon tvingas lägga ut säljannonser. Och sedan kommer en massa forummedlemmar och gråter om ormmat( jag är inte hyperseriös, skratta litegranna).

Som 14åring har man inte så mycket att säga till om i hushållet, så även om hon kanske försökte hålla efter och ta hand om råttorna är det inte säkert att hon kunde.

💣

deeremf
1

#31 Ja men en sak folk ofta gör på det här forumet är just att hänga sig på något, det här är ju lite som den råsa råttan om igen.

Zakaraa
0

#32 Råsa råttan? *nyfiken*

deeremf
0

http://rattor.ifokus.se/discussions/4f3cdb7ad3b4fd66aa00ffac-rosa-ratta

(länken till bilden av den råsa råttan funkar dock inte längre)

Alenzi
5

Sen när blev RiF ett forum för att snacka skit om folk, som dessutom finns på annan sajt och därför saknar möjlighet att försvara sig? Hur konstruktivt är det här egentligen?!

Fridborg
0

Som Alenzi säger, även om jag delvis är delaktik i skitsnacket bör vi alla tänka på hur vi beter oss här inne.