Vågar inte sätta ihop dom
Hej!
För ett tag sen tog jag över en hane på lite över året och han har haft svårt med att vara med andra hanar tidigare. Innan jag fick honom så skaffade jag mig en liten undernärd pojkesom är ganska osäker. Saken är den att jag inte vågar sätta ihop dom, skulle Balder som han numera heter vilja så skulle han jue lätt kunna ha ihjäl den lilla killen.
Jag vill jue givetvis inte att Balder ska behöva bo ensam även om han går lös i lägenheten flera timmar om dagen. Jag försöker sakta med säkert introducera dom men jag har märt att när Balder känner doften utav Marwin så börjar han fnysa en del och blir helt till sig :/
Känner att jag behöver lite råd om vad jag kan göra om det finns någonting.
Har du läst artikeln om introducering? :-) Har insett att jag haft väldig tur men introduceringar men kändes ändå tryggt att luta sig mot innehållet i den artikeln om hur man bör gå tillväga och tänka.
Vad gör Balder när han blir helt till sig?
En råtta som t.ex. blir spänd i kroppen, trippar på tårna och kutar upp ryggen, reser ragg, gnider sig mot saker, blir blöt på ryggen och blir ivrig när han känner lukten av en annan råtta bör inte introduceras med annan råtta.
Jag har lite sama problem just nu… har tänkt vänta tills min lillkille lägger på sig lite vikt och blir lite störe så han inte verkar som en "enkel match" men jag brukar ta ut dom och låta dom umgås lite utanför burarna först. Men då måste det var ett ställe som ingen av dom har revir märkt. Brukar ha ute dom mycket tillsammans typ varje dag 30 min i 2 veckors tid, sedan he in dom tillsamans i en helt skrubbad och rengjord bur :) Det brukar gå bra
#1 Jo, jag har läst det mesta men tänkte ändå kolla genom att fråga om filks personliga erfarenheter.
#2 Balder börjar skutta runt och letar efter honom, blir lite spänd och ja irvig.
#3 Ja, det är precis vad jag tänkte, lill killen har jue inte en chans om det skulle gå fel.
*ivrig
Kan det kanske påverka väldigt mkt att man har honor i närheten?
#6 Ja, det kan det göra.
När honnorna är brunstiga blir hannarna helt till sig och reser ragg och blir pipiga och går knappt att ha att göra med dom i samma rum som tjejerna, så ja det påvärkar grovt mycket :)
Min Balders reagerar inte så mkt, det enda är väl att han försöker ta sig till dom lite diskret XD honorna däremot blir helt galna