Hur ska jag göra?
Jag skaffade nyligen två råttpojkar (
), den ena är lite över 6 veckor och den andra är snart 3 månader.
Han som är 3 månader (dubbelrex) är väl någorlunda tam; han tycker om att bli klappad, man kan bära honom ibland, han bits inte och är inte speciellt rädd. Den lilla (dumbo) är mycket mer osäker men han går att klappa på. Nyfiken och rätt aktiv.
Har läst att man ska låta dem gå ut själv ur buren till mitt knä och sen ska jag bjuda på något gott. Visst, det är ju ett jättebra sätt. Men det är bara det att dubbelrexen sover hela tiden och den lilla är för blyg. Dessutom vill dom inte ta emot något godis.. Har testa flera olika sorter som t.ex. fröer, "kex", kycklingkorvbitar m.m. De lockas av doften, men sedan är de helt ointresserade..
Har ni några tips på hur jag ska göra för att få dem att ta ett steg ut? Dumbon har flera gånger kollat ut genom burdörren, men har sedan backat och gjort något annat.
Sedan undrar jag om jag är för snabb nu? Alltså att jag ska ta det lite lugnare?
Tack! :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Ska jag "tvinga" ut dubbelrexen ur buren? Han är ändå såpass hanterbar och lugn. Eller är det bäst att vänta tills han själv vill ut. Han bara sover, sover och sover :P
Jag hade nog plockat ut båda två och stoppat dem i luvan eller något. Så brukar i alla fall jag göra, då vänjer dem sig vid dig och är tillsammans, så blir det inte lika läskigt :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#2 Okej, då gör jag så! Tack :D Men vet du någon mat en råtta inte kan stå emot? :)
Mina råttor har alltid älskat leverpastej, makaroner, yoghurt, och sånna saker, testa dig fram lite :D
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Leverpastej ska visst vara omtyckt av råttor. Får väl ta och köpa hem lite ;)
Vi vill ha bilder ♥
#6 :D ♥ Det ska ni få också! Vet bara inte när.. hehe. Men det blir nog inom 1 vecka ;)
#7 Okaj :D
MAJS! Alla råttor älskar majs! ;) helt vanliga majskorn kan du belöna med :3 (tips på belöning)
#9 Majs är en favorit här hemma också ja, när vi ger dom kokta majskolvar (i bitar då) så blir det kalabalik i buren, SLURP säger det bara sen är dom borta!
Det kan du testa med, TS!
JA MAJS! JUST DET! Det ska jag absolut testa! Tack! :D

Mina var faktiskt helt ointresserade av mit UTANFÖR buren när de var små. Det var som att världen var alldeles för intressant för att man skulle behöva bry sig om maten. :) I buren däremot var det andra bullar.
Som vuxna skulle mina dock mörda för blomkål vilket jag tycker är synnerligen fånigt! :D Mina tösar i tiderna tyckte inte om några slags grönsaker. :)
#12 Samma här! Men mina är lite rädda utanför buren så de vågar inte ta godis från mig :/ I buren tar de gärna. Dubbelrexen är dock inte så jätteintresserad av godis. Inte ens majs.. Han tog en gång, sedan räckte det för honom.
Blomkål kanske man kan testa ;)
Okej, igår tog jag ut "den stora" till sängen. Man märkte att han blev rädd för han bajsade massor och kissade. Sedan gömde han sig under kudden. Ska jag ta ut honom igen idag, bara att jag lägger massor med handdukar på sängen och lite gömställen? Eller hur ska jag göra? De är inte rumsrena ännu..
Ta på dig oömma kläder och stoppa honom innanför tröjjan. Där är varmt, mörkt och lite trångt, det brukar räcka för att de ska känna sig trygga. Det är ju dig han ska känna sig trygg med och det brukar fungera bäst. Ha gärna någon halsduk på dig också, mina har alltid föredragit antingen att sitta i ärmhålan, men på senare tid sitter de helst under en halsduk antingen på axeln, liggande mot halsen eller under halsduken på bröstet där de lätt kan kika fram om de har lust.
#15 Tack då gör jag så! :)
Har Rowley (den lilla) under min tröja nu och han sitter faktiskt still! Det gjorde han inte förut, men det kanske berode på att det var kväll=aktiv. Jag har märkt att båda råttorna föredrar att vara i buren istället för med mig :0 Och nu går Rowley… -.-
Du ska inte stå eller sitta så att de har möjlighet att gå in i buren. Jag gick till vardagsrummet och satt i den tomma soffan. Kunde hända att de kikade fram men helst gömde sig i tröjjan så där i början. Var ju enda gömstället som erbjöds. Nu sitter de sällan still eller är särskilt länge i kläderna när vi är i soffan men nu är de trygga med mig så det bekomer mig inte. Men åh andea sidan har jag tjejer, de är sällan stilla.
#18 Jaha! Sen undrar jag också hur jag ska göra om de smiter. Var ju nere i förrgår med Rowley men då gick han iväg till fönstret mellan plantorna och ville inte komma tillbaka. Var ju tvungen att hämta honom, men han blir ju rädd då. Man ju inte jaga dem heller om de smiter. Brukar vara på min säng med råttorna, men Rowley lyckades ta sig till buren ändå. Brukar ha med transportbuen på sängen om de vill gömma sig, men då går dubbelrexen och sover där. Sedan ger jag dem lite godis också. Men de väljer ju helt klart buren före mig :P Neje i våran soffa kan jag nog inte vara i mer pga katten.. Däremot ska vi skaffa en soffa till mitt rum. Skulle jag kunna vara på den? Fast då kan de ju ta sig till buren. Ska jag gömma buren då?
om de smiter så prata me dom å plocka upp dom lungt. oftast så behöver man inte jaga dom, men man kan ibland få skopa upp dom snabbt men lugnt. ja pratar mycket me mina 3 killar, så kan dom höra på min röst att de inte e farligt å att du e där eller på väg (eller att dom ska komma).
var du kan och får va me dina råttor e lite upp till dej. om du känner att du e ok me att de e på soffan så e de ju ok då. men en handuk eller filt e alltid innan de e rumsrena (eller om de finns nån som har allergi)
sen säger ja som alla andra, ha dom i kläderna och tillsammans. mina tjockisar älskar att försöka sitta alla 3 på samma axel (japp, jätte mycket pip å bråk över de
) men dom gillar att följa me å se va man gör å va på ställen dom inte annars får. men de e mycket tid å tålamod som går åt till de. men lite varje dag så kommer dom bli jätte mysiga å fina.
du kan ju stänga buren, då måste dom hitta en annan plats som e trygg eller så bara e du inte i närheten en stund.
lycka till ^^
#20 Haha fast det funkar ju inte :/ om jag lockar på dem kommer de inte, om de inte är i sin bur. De brukar lyssna och så när jag lockar, men inte komma. Jag brukar ta in Rowley innanför tröjan, ibland är han kvar en stund, ibland inte. Ja buren har jag alltid stängd om de är ute :) Men det spelar ingen roll för dem, bara de är nära eller på buren är de tryggare. Ungefär hur lång tid brukar det ta för råttor att bli tama om de inte varit speciellt tama innan? :) För jag är lite orolig över att de aldrig kommer bli tama. :/ Är ju inte helt säker på hur jag ska göra för att få dem tama, eller ens hur lång tid det tar. Tack! :D
tja de här me riktigt tama e svårt å sätta en tid på. ja tycker att våra helatiden blir mer å mer tama men också mer myshögar. dom e snart 1 år men ja tror att när vi haft dom i ca 2-3 månader så va dom jätte tama. men de e mycket slit, ner kissade tröjor för dom älskade å sova i mina ärmar när dom va små. nu får dom precis plats en åt gången. de tar ett tag för dom att bli riktiga myshögar men ta alla små chanser till att öka de. ha dom me dej när du kollar tv, film mail. lek me dom å prata mycket.
ja vet att allt man vill när man får dom e att dom ska älska en lika mycket som man älska dom. ge dom tid, dom har ju precis flyttat till ett nytt ställe, å precis som me människor så blir man ju inte riktigt bra vänner på en dag.
men ha en bra tröja på å kanske nån tunnare schal å ha dom på axlarna, går runt å visa dom saker om dom vill lukta på dom. fördelen e att dom inte kan kittla ihjäl dej, dom kan inte springa så långt å dom kommer att lägga sig till rätta å känna trygghet när du rör dej. efter ett tag så kommer dom lära sig hur dom ska ligga å du lär dej hur du ska gå obehindrat. klappa å prata me dom mycket.
å de där me att komma på inkallning tar tid. finns massa bra videos om de på youtube.
glömde; sen är råttor individer, med utpräglad personlighet som framgår mer å mer me åldern.
Sniff är väldigt svår att muta om han sätter den sidan till, han e inte lika kelen som de andra men vill gärna va me å se vad man gör.
men nått som dom kan slicka av dina fingrar brukar va en bra ide. då kan de inte ta den å gå å sätta sig nån annan stans. youghurt, sylt smör. bara å se till att de inte får för mycket. eller att dom stjäl en skad me de ellet små snappsglas ja hade sylt i när ja belöna dom. men mycket kul att se 
#22 Jag har ju bara haft mina i nästan 4 dagar, så man kan ju inte förvänta sig så mycket än egentligen ;) Hoppas mina blir snälla och gosiga inom 2-3 månader också!
Hur var det i början för dig? Var de ganska rädda/blyga eller var de väldigt framåt och kontaktsökande? :) Var det du som var tvungen att plocka ut dem eller kom de ut av sig själva?
Tack så mycket för alla svar!
Nu är lille Rowly rädd för mig, och jag vet inte varför :( Han springer snabbt och gömmer sig så fort jag närmar mig buren. Vad ska jag göra nu då?
Framsteg med Rowley!
Jag har samma problem med mina råttor. Har 2 stycken bumbo tjejer som snart är 7 veckor gamla, har hafft dem i 2 veckor men de är ortfarande väldigt rädda för mig. De låter mig inte klappa eller ta upp dem och så fort jag närmar mig buren så fryser dwe till och rör sig inte förens jag öppnar buren. Då springer de in i deras hus.
Jag vet inte hur jag ska göra, har fått några tips här men jag vet fortfarande inte. Hur lång tid kan det ta innan de blir tama?
Åh nu är jag glad!
Öppnade burluckan och efter bara 10 sek kom han fram. Satte armen utanför och han klättrade upp för den! :D Lite osäker var han dock, och sedan blev han rätt orolig. Men jag la honom innanför tröja och då blev han lugnare! Yes! :D Kommer säkert lyckas med Rowley!
Han andra är jag dock osäker på..
vi skaffa råttor från en privat uppfödare som sattsar mycket på sociala myshögar så våra va väldigt frammåt när dom va små. men dom föredrog mig framför min pojkvänn å min rumskompis. dom fick kämpa lite mer. men vist tog de ett litet tag innan man vann deras tillit ordentligt efter de att dom kom på att dom inte skulle träffa resten av sina syskom å familj mer.
om ni har nått å läsa sätt er brevid buren å bara va där. läs gärna högt men va uppmärksam på boken inte råttorna. då kan dom vänja sig vd att du bara finns där å e helt ofarlig å faktiskt välldigt trevlig. gör gärna detta påecis efter att dom fått mat då blir de en positiv förknippning.
ett annat tips ja fick tillsammans me föregående e å sitta me ena handen in i buren under tiden. de e lite jobbit men då kan dom komma fram å nosa på en å gömma sig. nosa, gömma sig, nosa gömma sig å komma fram till att de inte va så farligt å att man inte blir jagad å att man sen tycker de e rätt ok å ha en hand mitt i vägen. sen kan man börja sträcka fram ett finger för att gradvis öka. men låt dom springa runt lite å lugna sig, prata mjukt me dom så hör dom också att du e lugn å mysig å snäll å nån dom kommer att ty sig till senare.
ja lägger mig ibland bara å läser eller tittar på laptoppen å låter dom springa runt när ja har dom ute. ett, tu, tre så kommer nån springande på benet, ryggen eller vill se vad ja läser. bara låt dom å va glad, men låt din uppmärksamhet va på de något du gör så e dom "osynliga" å kan utforska dej.
lycka till å håll ut, kram från oss
#29 Men kan kommer ju fram till mig och biter.. :(
kolla även på tippsen i denna tråd
http://rattor.ifokus.se/discussions/5076890988f4722ca2007f99-lara-kanna-nya-rattor-pa-basta-satt
#31 Tack :)
Nu går det framåt med båda två! De är väldigt kontaktsökande och nyfikna när jag kommer och Rowley klättrar gärna upp för mig! "Han Andra" klättrar också lite och kommer fram men han är försiktigare av sig. Dock är han inte alls rädd för rörelser, medan Rowley är det.
Rowley går undan när jag ska plocka upp honom -.- får nästan "jaga" runt honom i buren för att få tag på rackaren :P Men hur ska jag få honom rumsren?? :P
Bilder? :D
#36 Så fort vi laddat över bilderna från kameran till datorn! :D Vet att jag varit lite seg :P Men det kommer, jag lovar!
Bilder kommer senare eller imorgon :) Nu är Rowley någorlunda tam, han är inte alltid frivillig, men det går. Dock hoppar han till varje gång det låter, men han kommer väl vänja sig vid att världen inte är knäpptyst? :P Men "han andra" går det sådär…
Åh nu är Rowley konstig.. :( såg ut som han ville bita mig och han vill verkligen inte bli hanterad längre :( Vad gör jag för fel!!!!????
Snälla jag behöver verkligen hjälp :(

Det kan gott komma perioder när de är lite mer skeptiska och inte vill bli hanterade lika mycket. Det är bara att fortsätta träna dem ändå. På vilket sätt såg det ut som att han tänkte bita dig? Jag bara funderar om det kan vara något annat han ville. Mitt lilla råd är ändå att fortsätta hantera honom hela tiden oavsett om han vill eller inte. Om han däremot verkligen biter dig hårt kanske du måste fundera på andra alternativ, men än så länge har han inte bitit dig på riktigt (jag säger på riktigt eftersom många bebisar bits lite granna bara när de "smakar" på saker och ting - som en hundvalp gör) eller hur?
#41 Tack så mycket! Jag tror han tänkte bita då hela han hoppade till samtidigt som han öppnade munnen och högg till. Drog ju bort fingret lite innan, annars skulle han nog huggit tag.

Aha ok. Låter som att han blev väldigt rädd då eller något eftersom han hoppade till. Känns som att det är bäst att börja från ruta ett och bygga upp ett förtroende. Lugna mjuka rörelser och massor, massor, massor med umgängestid. Det är tyvärr väldigt lätt att förstöra ett förtroende från sin råtta om de är lite känsliga. Min Dobby litar inte 100% på mig sedan jag var "dum" nog och vräkte ur honom från underifrån en filt en gång. Men om man jobbar lite i taget så löser det sig oftast.
#43 Nej alltså han var inte rädd, han hade luktat på mitt finger i flera sekunder och sedan helt plötsligt gapade han och försökte lixom hugga mig med hela kroppen. Dålig förklaring, jag vet, men kan inte riktigt förklara. Om jag är med honom jättemycket, tycker han inte att jag tränger mig på då? :P
Nu vill Lillen inte vara med mig alls förutom när jag har godis :/ då snappar han åt sig den kvickt och sedan springer han in till buren :( man ska ju bli glad av sina djur. Jag blir bara gråtfärdig. Allt har bara gått bakåt. Snart kan jag inte hantera Rowley heller, då han kämpar för kung å fosterland för att han inte ska behöva vara med mig. Min andra råtta biter mig. Det har snart gått 3 veckor utan framsteg. Jag börjar redan känna att det är hopplöst att fortsätta, jag har ju redan testat så mycket. Djuren kanske bara inte gillar mig, och det gör mig så himla ledsen. Jag såg fram emot detta, att äga råttor då jag hört så mycket gott om dem. Allt verkade så bra, tills nu. Varför lyckas inte jag men ni? Vad är det för fel på mig? Jag veta vad det är för fel, innan det är för sent. Men HUR ska jag bära mig åt?

Hm…… Svårt att säga du. Det är är alltså dina första råttor? Tänkte bara om du läser deras kroppsspråk fel eller något liknande. Har du möjlighet att banda in när du sitter med råttorna och de springer runt nära dig och för söker plocka upp dem? Så vi kan se hur de reagerar menar jag.
Jag tycker ändå det låter positivt att ena råttan tar godis av dig, även om han springer in i buren igen. Råttor ÄR väldigt rädda att vara ute på "öppna ytor" och sådär och buren är en trygghet. I början kan de t.o.m. ha svårt att våga lämna buren självmant. Har du provat ha dem i t.ex. soffan eller sängen med dig. D.v.s., du gör ingenting utan bara sitter och läser/tittar på tv och låter dem springa runt i soffan/sängen bäst de vill. Vad gör de då? Kommer de fram och hälsar på dig alls eller gömmer de sig hela tiden?
#46 Detta är mina första ja. Ska se om jag kan filma dem senare. Båda tar godis från mig. Och båda kommer fram och är nyfikna och vill ut, dock inte till mig :P Har haft båda med i sängen. Den stora kissade och gömde sig. Den lilla har jag tagit upp flera gånger och han utforska och sedan kryper han in i tröjan på mig och stannar där. Sedan kan det hända att han tittar ut igen och sen tillbaka, men nu har det bara gått bak igen och jag får inte upp honom ens..

#47 Ja som sagt, det skulle vara bra att få se en videosnutt av hur de beter sig. Det låter så motsägelsefult deras beteende tycker jag.
Att den enas första reaktion är att springa och gömma sig när de är på sängen är inte konstigt i sig. Sängar kan kännas väldigt öppna och farliga. Man kan testa att ha en filt (råttfilt alltså… :) En sådan som det får gå hål i) eller något likande uppbullat på sängen så de har någonstans att ta vägen. Sedan brukar de bli nyfikna och komma ut och hälsa. T.o.m. mina goa modiga pojkar tycker det är svinläskigt om jag tagit bort alla filtar från soffan när de är ute. Det är för TOMT och ÖPPET. Om jag sitter där det ok men om jag är borta så har de verkligen ingenstans att gömma sig och det är otäckt.
Nå, hur som helst, se om du kan filma dem lite granna!
#48 Ska jag filma dem utanför buren? Vad är det som är motsägelsefullt? :P Att jag beskriver dem värre än vad de egentligen är? :) eller va? Men visst kan jag väl spela in dem en liten stund. Ska jag sitta på sängen med dem eller stå upp och filma? Det var inte bara hans första reaktion utan han stannade där hela tiden, så jag tog tillbaka honom i buren.
Han försökte hugga mig igen! Nä det här känns inte bra alls :) att vara med råttorna slutar alltid med samma sak: att jag blir ledsen. Det har fått mig att inte tycka att det är kul att vara med dem. Och den stora bet mig igen nu. Det började blöda och svullnade upp lite.

Nä att han hugger så det blöder är ju inte alls jättebra. :/ Jag har egentligen inte råkat på någon råtta som bitit på allvar i vuxen ålder så jag har inga råd att ge. Den enda gång mina bitit mig så det blött var när jag haft köttsås på fingrarna och de inte hann tänka efter. :)
Men lillpojken biter inte, eller? Han är skygg så vitt jag förstår men biter inte. Stämmer det?
#51 Tack ändå! Lillpojken har försökt bita 2 ggr, men har inte lyckats. Han är egentligen inte speciellt skygg då han kommer ut ibland och så. Han är inte "rädd" för mig om jag inte tänker ta upp honom :P
Var i djuraffären idag, men jag vågade aldrig fråga dem om hjälp. Det är också ett problem jag har, att jag är så blyg! :(
Nu börjar det till och med bli otäckt att tömma toalådan, tycker jag. Den stora råttan kommer bara fram och försöker bita mig. Lillpojken vill inte alls ut och börjar till och med bli lite rädd nu för mig eftersom han tror att jag ska plocka ut honom. :( Åh..
Det känns inte bra alls och jag är inte nöjd, vilket ni säkert kan förstå. Jag finner det rent ut sagt "tråkigt" att umgås med råttorna då de inte alls gillar mig. Den ena biter mig och den andra är "rädd" för mig. 

Förstår att det är jobbigt… Har du någon som bor nära dig som är van med råttor som kan komma förbi en sväng och titta till dem och se hur de beter sig?
#54 Nej :( känner ingen med råttor. Vet inte alls hur jag ska göra..
Var bor du då?
Partille, Göteborg :)