Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1155 ggr
[melodier]
0

Tyg tunnlar och tyg i botten?

Jag tänkte försöka göra egna tygtunnlar men kom på att det vore bäst med något hårt runt material i öppningarna så den inte säckar ihop och blir svår att gå in i. Har ni något tips? Kan även tillägga att jag inte har någon symaskin, kan möjligtvis låna en. Jag är inte heller duktig på sådana här saker men tänkte ge det ett försök!

Sedan tänkte jag även klä botten i fleece tyg och ha en toalåda med strö i.Hur gör ni för att tyget skall hålla sig plant och inte bli en ända stor hög efter massor bus och lek?

Jag tänkte placera matskålarna på bottenplan eftersom det kan underlätta en aning när det gäller nedskräpning. Är det en dålig idé med tanke på att även toalådan skall vara där även om de är en bit ifrån varandra?

jinawah
0

Ta en gammal bh och ta ut bågarna, ett tips bara. Aldrig provat men värt ett försök iallafall ;)

Alenzi
2

Såga ut ringar ur stora petflaskor att ha i öppningarna :)

Alenzi
0

Och lägg gärna tidningspapper under fleecetyget på botten, då förhalar du stanken lite om (när) det händer olyckor!

[melodier]
1

Det kanske hade varit något! Nu har jag tyvärr inga jag vill göra sönder men jag kan alltid tänka på det till någon annan gång!

[melodier]
0

Det med petflaskor lät ju toppen! Det skall jag nog prova. Det river ju dessutom inte heller råttorna om man syr in dem i tyget!

Det hade jag tänkt att ha! Mitt problem är bara hur jag skall få tyget att ligga stilla och bra. Prövade en annan gång men råttorna bökade bara runt med det och la sig under osv så till slut var allt tyg i princip intryckt i ett hörn.

[Ratass]
2

Till bottnen får du helt enkelt ha nån form av tyngder som hålelr det på plats. Annars om du vill ha tygaktigt som går att tväta så är ju Borris-mattor från IKEA det bästa.

[melodier]
0

Borris mattan har jag funderat på men jag hade så gärna velat ha samma tyg i tunnlar, mattor och i botten så allting matchar. ^^

Hallonblad
1

#7 Lägg det i lager?

Borrismattor + det matchande tyget. :)

Då blir det både mjukare för små tassar, plus att borrismattorna borde förhindra att tyget glider omkring åtminstone lite grand. Och om råttorna bäddar ner sig under tyget (vilket mina alltid gjorde när jag använt tyg i bottnen) så ligger de inte rakt på det hårda bottnen, utan på de mjukare borrismattorna. :)

It's a win-win situation. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

[melodier]
0

Det var smart! Så blir det nog att jag gör! :)

Förresten är mattan stel eller mjuk när man böjer den?

[Sara FE]
0

#9 Den är stel när man köper den, men blir mjuk efter en vända i tvättmaskinen. :)

KastKatt
1

Jag sydde ett eget rör igår (för hand) dock sydde jag ett lock på ena öppningen så de kunde gosa in sig :P

Jag klippte isär ett gammalt hopprep (7 kr på Willys) sen gjorde jag en cirkel av det, snurrade det som blev över. Snurra över med garn för det skulle hålla och sydde in.

Eftersom jag, som sagt, syr för hand och är kass på att sy blir de inte mega snyggt, men funktionellt.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[melodier]
0

Jag tror jag har två gamla hopprep här hemma. Kan ju vara värt att testa!

Jag tycker inte att det spelar så stor roll om sömmarna inte ser snygga ut osv! Hade ju själv tänkt sy för hand. :)

KastKatt
0

Do it!

Efter jag rullat hopprepet och så där, så vek jag kanten över.

Ett tips är att använda mycket knappnålar! Samt om den ska hänga så sy in hängerna. En i var ände och en i mitten.

Greetings.

Legacy Mwari.

[melodier]
0

Okej! Sydde du till kanterna när du hade vikt dem?

KastKatt
0

Första gången sydde jag in kanterna som skulle runt repet, men det behövdes inte, jag sydde liksom i kanten i tyget (så tyget gick runt repet) förstår du vad jag menar?

Skarven till röret sydde jag bara med kaststygn. Kan visa bild, men den är iinte så jättefin :P

Greetings.

Legacy Mwari.

[melodier]
0

Du får jätte gärna visa en bild! Hänger inte riktigt med. :P

Äsh, det gör inget! Huvudsaken är ju att råttorna gillar den! :)

Wamrat
1

Jag brukar använda pringlesburkar och klä i tyg eller snyggt papper. När dom börjar bli äckliga så kastar jag dom och gör nya :)

Men jag kan ju inte sy :)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

[melodier]
0

Det var ju en super bra idé! Brukar använda pringelsrör men har inte tänkt på att man kan klä in dem snyggt! Nu får pojkvännen se till att proppa i sig massor chips eftersom jag själv inte äter det. ^^

KastKatt
0

Mina pojkar fick inte plats i pringlesrör Oskyldig

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

Lyckades inte få upp bilderna men gjorde en snabb lite visning på min blogg.

Länk till röret!

(Man kan även ta tyget INNEFRÅN repet och inte UTIFRÅN som jag gjorde)

Greetings.

Legacy Mwari.

[melodier]
0

Nu tror jag att jag fattar! :) Den var ju jätte fin! Så fint vet jag inte om jag kan sy. ^^

KastKatt
0

#21 jag la inte ner så jättemycket tid och energi på det så det tror jag :)

Greetings.

Legacy Mwari.

ceccie
0

#19# går att göra samma sak men med tunnlar av petflaskor, har samma problem med mina pojkar.

KastKatt
0

#19 smart!

Greetings.

Legacy Mwari.

[melodier]
0

#22 Jag får försöka!

#19 Jag vet! :) Det står längst upp i inlägget. Dock så skrev personen att man kunde klippa ringar att använda till ingången istället för att använda hela flaskan. Det känns nästan lättare tycker jag. Dessutom blir det ju mjukare. :)