Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 2390 ggr
Blueberrii
1

Bygga och måla råttslott!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har länge bestämt mig för att skaffa råttor och har äntligen börjat med buren/slottet så det ska vara klart tills jag fått napp på bebisar :)

Det är ett gammalt vitrinskåp som jag har bytt ut glaset motl nät och tänkte också måla om det (just nu är det omålat ljust trä), min fråga är då om man kan använda sig av trälasyr och klarlack över det eller funkar inte det som "burfärg" och rekomenderar ni något annat? Skulle vara kul att ha kvar trästrukturen på något sätt ^^

(Om någon i Göteborg med planerade eller kommande bebisar ser detta så hojta gärna till, hihi) ;)

Suveränt forum btw!! :D

dyoxide
4

Aztrya har en planerad kull snart, har träffat mamman och hon är verkligen underbar :D och måste bara säga att det där nog kommer bli en toppen-bur ;) så jag sätter en liten tass här :D ser fram emot att se hur den blir sen när den är klar :)

Blueberrii
0

#1 Sedär! Då försöker jag kontakta Aztrya för mer info :) Tack för tipset!

Tack! Är själv väldigt nöjd med början av burbygget så tycker nog det är minst lika spännande ^^ Ska försöka uppdatera så ofta jag kan!

hus-musen
2

rekommenderar båtlack, vanligt lack tål inte kisset så bra. Och silicon i fogarna så rinner inte kisset emellan och luktar :)

Qui dormit, non peccat

Blueberrii
0

Okej! Skulle det funka om man la på vaxduk på golvet med silicon runt kanterna för att förhindra fukt att ta sig under och så att inget bitvänligt sticker upp? :P Har nämligen lackat redan.. ^^

hus-musen
0

Ja vaxduk funkar fint, brukade ha det till mina! Lätt att torka av oxå och det skyddar träet under. Men mina puckon kom på att de är jättekul att bita sönder vaxduk så fick sluta med det.Tungan ute

Qui dormit, non peccat

Blueberrii
0

Haha, kan tänka mig att det är väldigt kul bitleksaker ^^ Får testa hur det blir med mina framtida busfrön, testar vaxduk och funkar inte det så får jag ta båtlack :)

Blueberrii
8

Nu har jag kommit lite längre med bygget ^^ Har målat och lackat två gånger, ramperna är på plats och kanske ska säga att den även är utbyggd på baksidan då den inte var tillräkligt djup från början.. Min pojkvän är duktig och hjälper till med det mesta då han kan lite mer om snickerier och sånt :P

Nu ska vi bara vänta in lönen så vi kan fortsätta med vaxdukar, silicon och inredning! Det roligaste! ;D

loular
0

En liten tanke om silicon - vääääldigt gnagvänligt då det förblir "gummiaktigt". :)

Blueberrii
0

#8 Har också funderat lite på det där med gnagvänligt.. Tips på något bättre tätningsmedel kanske? :)

loular
0

Våtrums-spackel :) tätt och stenhårt! Slipar man det lite kommer ingen vass kant eller liknande finnas och det kommer bli svårt för dem att gnaga! :) Att tänka på är att ta väääldigt mycket spackel överallt. Det är väldigt lättslipat så det är bättre att vara på säkra sidan. (vi tog för lite, så fick göra igen) Det är även väldigt övermålningsbart vilket resulterar i att det inte syns + blir ännu svårare att hitta för små gnagartänder :) För att säga lite minus så innebär det ju liiiite mer jobb, men jag anser att det är värt de :)

Blueberrii
1

Tack för tipset! Låter ju inte som så jättemycket mer jobb, ska nog gå, har ju inte specillt bråttom ^^ Och man vill ju göra det så råttvänligt som möjligt :)

Blueberrii
11

Har kommit lite längre med bygget nu.. Spacklat och håller på att pensla på båtlack i en massa lager :) Och så målande jag lite detaljer längst upp ^^ Snart dax för inredning!

DenLin
0

Vad fint det blir!! :D

Blueberrii
0

Tack! :D O finare kommer det bli förhoppningsvis, färgglatt o gulligt med all inredning ^^

Minhx
0

tassar här för ja vill se hur fint de blir när den e klar ^^

Nasse.Basse
0

Tass;)

Med vänlig hälsning, Maria

Nomad
0

tass

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Blueberrii
0

Vad mycket tassar ^^ Nu blev jag motiverad! *springer o förbereder för sista lagret båtlack*

Blueberrii
7

Har fått in lite inredning nu! Ska iväg o titta på små bebisar i helgen (äntligen) så var på tiden :P Mer kommer komma på plats nästa vecka då vi kommer hem! :D

joheck
1

Så häftigt! Har följt tråden från början och jag fullkomligt älskar ditt slott! Dom lyckliga råttorna som får flytt in där kommer stortrivas!

ceccie
1

Buren är jättefin.

Wamrat
0

Alltså nu blev jag jätteinspererad! Vad himla fint du gjort! Och målningen du gjort högst upp är pricken över i:et!

Hur lång tid har det tagit? Du är jätteduktig!

Tror du att det skulle vara hemskt svårt att göra liknande med det här skåpet t ex?

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Blueberrii
1

Tack för alla positiva kommentarer ^^ #22 Jag tror absolut att du kan göra något liknande med ditt skåp, vårat såg i princip likadant ut :-) Jag har inte jobbat med det hel tiden så det har nog tagit lite mer än en månad, men man kan nog lätt få klart det under en tvåveckorsperiod. Det som tog längst tid var att fixa ramen på baksidan eftersom den inte var djup nog från början, och spackel och lackning. Har varit väldigt kul att göra, så kör på! :-D

missstrawberrii
1

Lägg in en bild på när bebisarna är inne i buren!! :))

Hallonblad
1

Jag håller med #24, vill se en bild på småttingarna. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Blueberrii
7

Okej, här kommer första bilden på småttingarna!

Buren är fortfarande under konstruktion, kommer på nytt hela tiden :P Har fått en sputnik iaf, yaaaay! ^^

Burens nya invånare heter Apple Tree och Where Eagles Have Been från Hallonvargs råtteri, Wolfmother-kullen.

dyoxide
1

#26 Åh nej så söt… Kyss

Blueberrii
5

Sötaste ever ^^

Hängmattorna är väldigt populära :)

[Sara FE]
1

Det ser verkligen jättefint ut, och vilka söta små liv! :)

dyoxide
1

#28 Den bilden va ju ännu sötare! Du får se upp så jag inte kommer och kidnappar dom ;)

Blueberrii
2

Haha *håller hårt* ;)

jinawah
0

Vad är de som är på bild #28 där bak? Det ser ut som någon ohyra..

[Sara FE]
1

#32 Ser ut att vara burunderlaget, se #26. :)

Blueberrii
0

#32 Precis, det är underlaget som hela tiden ska envisas med att dras ner i hängmattor och dyl. :P

Använder mig av No Smell..

Hallonblad
0

Men vad fint de har det. :)

Och sötisarna då. <3 Kan inte låta bli att sakna dem, fast de inte varit hemmifrån så länge än.

Mamma Yla och hela HallonVarg zooet hälsar.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Wamrat
0

Vad har du köpt dom fina hyllorna med muffins på?

Dom är ursöta <3

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Varghund88
0

Åh sötisarna <3

Det är alltid så hemskt att behöva skiljas från småpluttar men är himla glad att de fått ett så fint hem hos er.

Blueberrii
0

#35, 37 Dom verkar trivas bra nu, var lite läskigt med nya buren i början, men nu röjer dom runt som ingenting ^^

#36 Det är faktiskt dom billiga duschhyllorna från Ikea som jag har kapat till två våningar, limmade på en vaxduk på kanterna för att få lite färg, meeeen bustrollen tyckte att det var roligt att kissa ner dom kanterna så var tvungen att ta bort dom igår, hehe :P

Minhx
0

mycket fint å söts små nosar ^^