Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 938 ggr
loular
41

Vädjan till medlemmar

Hej kära råttfolk.

Jag har varit aktiv medlem i detta forum under cirka 3-4 månader. Jag har under denna tid blivit bemött otroligt trevligt och med ofantligt mycket kunskap - vilket jag är ytterst tacksam för.

Något som jag dessvärre nyligen uppmärksammat är den ökade anklagan som sipprar runt i forumet. Det finns få trådar som inte får en anklagande kommentar eller en onödig undran. Bara för att någon har tagit en bild på sin råtta i en, inte helt nystädad, bur står en kommentar liknande "det ser väldigt skitigt ut, hur ofta städar du egentligen?". Jag får känslan att många misstror folks djurhållning och känner ett behov av att uttrycka det.

Nu menar jag givetvis inte att man inte ska komma med råd och tips - vilket är det underbara syfte med detta forum. Jag menar mer att man kanske ska sålla sina kommentarer och läsa dem en gång extra, ur en trådskapares perspektiv. Kan hen tolka denna kommentar som anklagande eller konstruktiv?

Jag blir ledsen av att nya medlemmar ska bli bortskämda av andra, och känna sig dåliga.

Min vädjan till er medlemmar, aktiva som inaktiva, är att återgå till det varma forum som jag vet finns. Jag anser att man hellre ska fria än fälla, och inte anta att folk vill sina djur illa - för att buren inte var nystädad just dagen bilden togs.

Hoppas ni förstår min poäng med detta inlägg, och att vi tillsammans kan släppa de attackerande aggressionen som har uppstått.

Jag utgår även från att ni förstår att jag menar att långt ifrån alla är otrevliga.

Många många kramar till er, och tack för mig.

Melissa V
6

Bra inlägg, många (inkl mig själv) tolkar saker extremt bokstavligt genom text och många kommentarer låter väldigt aggresiva, nedlåtande och ja, men de flesta här är  ändå trevliga, tillmötesgående och fantastiska så dom ska ha massa plus och synas lite extra :)
Behandla andra som man själv vill bli behandlad och ni skall bli behandlade som ni behandlar andra

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Mitralis
1

#0 Jag gillar hur du tänker Glad

loular
3

Vad skönt att ni förstod att jag inte menade att vara anklagande genom att skriva att jag klagar på anklagande folk, haha :)

Cederin
5

Håller helt med dig! Du satte ord på mina tankar.
Vi alla måste bli bättre på härinne att hålla stämningen, och minnas att just ens egen råtthållning kanske inte är det alla MÅSTE gå efter. Alla har sina varianter, vissa bättre, vissa mindre bra. Då kan man som du säger, ge konstruktiv kritik om man tror att detta skadar djuren mer eller mindre.

Bra inlägg!

Medarbetare på Naglar och Hår

mieeow
6

det är ett återkommande ämne det här, och jag hoppas att vi tillsammans kan arbeta fram en förändring.

Det är också jättebra att man säger ifrån när man känner sig kränkt eller anklagad, för ibland kan det självklart vara ett missförstånd!

vi får hjälpas åt helt enkelt, för det är ett trevligt forum, precis som du skriver. :)

Melissa V
5

Läste under en Kommunikations kurs där det stod i boken att "kunskap är lika individuellt som för personen som besitter den, både på sättet dom lärt sig det som på vad kunskapen besitter sig av"
Brukar jag ha i bakhuvudet när man pratar med någon, istället för anklaga får man tänka på att det personen säger är för den personen det dom lärt sig, är det fel kan man nämna det men det behöver inte anklaga eller peka finger, man kan informera istället för kunskap kan bara växa och det gör den bäst genom värme, näring och vänskap (gudars vad hippi de där lät)

dyoxide
9

Håller med dig helt! Har blivit rätt så illa bemött här innan när jag inte kunde så mycket om råttor, och man blir ju som du säger nästan bortskrämd och vågar inte fråga nåt Obestämd

mieeow
1

#7 så kände faktiskt jag i början också, men som tur var så kände jag ändå att det fanns mycket information att hämta här, så jag började söka väldigt mycket själv. och när jag ändå skrev inlägg så tänkte jag igenom hur jag formulerade mig, göra tydligt att jag ville mina råttor det bästa.

det fungerade bra, men samtidigt ska man inte behöva bli rädd för att fråga. När man frågar så är det ju för att man vill ha svar :)

men jag tycker ändå att det börjar märkas att folk tänker på det, och att många anstränger sig för att få bättre stämning. eller är det bara jag som tycker det? :)

Melissa V
5

tycker de är en liten neråt-period nu, att de blivit lite dålig stämning som bara blir värre senaste månaderna. Men hoppas de vänder och går uppåt igen snart.
När jag precis kom hit var det väldigt bra stämning, trevlig, varm och vänlig och man kände sig genast välkomen och en i gänget. Så hoppas verkligen de blir så snart igen

Bexxen
0

För det mesta så tycker jag att det är väldigt bra stämning båda här och på GIF som jag också brukar vara inne på. Men tyvärr är det nog en trend som finns på de flesta forum idag, det är alltid lättare att ha en hård framtoning när man inte behöver titta personen i ögonen när man säger det. Men som sagt så tycker jag att oftast så är folk väldigt vänliga här!

mieeow
0

#9 hm, ja vi får hoppas på det bästa, och arbeta på förbättring allihop.

#10 tyvärr är det ju lättare att vara hård osv genom internet, och det blir även lättare missförstånd. men om man tänker på detta så går det ju att minska.  :)

Bexxen
0

#11 absolut! Jag är en stor forum junky, men det finns flera forum där jag väljer att vara sparsam eller undviker inlägg pga stämningen…

loular
2

Ja, till er alla :)!
Jag anser likt Olympen att vi är lite i en nedåt-trend just nu, men hoppas även jag att det vänder.

Oftast tror jag att det är som mieeow säger - allt handlar om missförstånd. Eftersom man inte kan se uttryck i ansiktet eller folk i ögonen uppstår missförstånd så lätt. Det är bra på något sätt, att folk egentligen inte menar illa. Det är så mycket lättare att åtgärda - läs en eller tre gånger innan du trycker på "skicka", sätt på dig ett par andra glasögon och sätt dig i TS perspektiv. Jag tror det kommer bidra med lika bra stämning som det varit förut :))

Mimmi89
3

Måste bara flika in också, ja har inte hängt så mkt här innan men nu då ja ska få hem råttor igen och är helt fanatisk och inte kan tänka på så mkt annat så har det också blivigt att jag vart betydligt mkt mer här, och ja tycker ändå att det verkar vara väldigt mkt härligt folk här! Det är betydligt mkt mer värme i detta forumet än i många andra.

Det är nog väldigt lätt för många att få taggarna lite extra mkt utåt här på nätet vilket självklart är bra om det uppmärksammas och att man tänker på det lite extra MEN jag har ändå fått uppfattningen om att ni Rif-are verkar har en väldigt fin gemenskap, ja hoppas att jag har rätt och att även ni känner så :)

loular
1

Mimmi89

Ja, generellt sett är det ett otroligt härligt forum. Det är väldigt skönt att känna att man alltid kan vända sig hit och få svar. Syftet med inlägget var alltså inte att förklara forumet som illvilligt eller otrevligt. Jag ville bara få folk uppmärksamma på att det börjar gå lite smått utför..

Innerst inne vill de flesta väl och anledningen till den hårda tonen är ju oftast för att man bryr sig otroligt mycket. Man vill ju pälsbollarna så väldigt väl. Det som är av vikt att säga då är att det finns en osäker och ofta rädd råttägare bakom varje inlägg - som vill sina råttor minst lika väl. Det sista hen behöver är att känna sig sämre :) Om alla tänker på hur sin kommentar ser ut och vad som är syftet med just den kommentaren tror jag inte att detta blir ett faktiskt problem ;)

Mimmi89
1

#15 förstår hur du menar ja ville bara flika in med det jag skrev just för att ja vart nära att själv posta en tråd ang det, men nu passade det så bra in här..

Sen om det går lite utför, så länge har inte jag vart på Rif så det vet jag inte men det är ju skitbra att det uppmärksammas tidigt i så fall!

loular
2

Det va super att du flikade in :) alltid kul att höra folk som är nöjda med något! Jag håller absolut med dig - Rif är awesome!

ceccie
1

Det är jättebra att du skrev detta inlägg. Alla har olika erfarenheter av råttor. Vissa tycker om vissa varianter av råttor, medan andra ogillar tex. Men vi alla har en sak gemensamt vi älskar tamråttor.:-)

mikeiko
6

Sen jag blev mod här på RiF så har jag jobbat väldigt mycket och länge med att förändra den generella attityden här på forumet, samt att vi ska vara välkomnande för nya medlemmar.

Men det är ändå jättekul att läsa att det är så många som idag tillsammans bidrar med och "lär ut" denna positiva inställning på forumet - hellre hjälpa än stjälpa! :D

KastKatt
3

Måste säga att jag tycker att attityden har blivit bättre, när jag blev medlem för… ca 3 år sedan, så var det ofta mycket mer dåliga kommentarer.

Det slutade med att jag knappt var inne, men nu när jag är tillbaka tycker jag överlag de mesta är väldigt trevliga.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!