OT: Socialpsykologi, hjälp? :)
Hej råttfolket!
Min klass har fått i uppgift att göra ett experiment i socialpsykologin, som går ut på att bryta en norm och se hur folk reagerar. Sedan ska vi skriva ett PM om detta.
Problemet är att min grupp inte kommer på vad vi ska göra. Alla är sjuka dessutom så vi är typ hjärndöda och lite slöa. Är det någon här som kanske har något roligt förslag? 
Exempel på experiment: prata med någon i en hiss, göra ett gympapass på stan, prata mer ingående med kassören i affären osv.. Mao, sånt som folk vanligtvis inte gör.
// Lise
When nothing goes right, go left!

Haha, jag läser socialpsykologi och det där gjorde vi förra året. En av de roligaste uppgifterna.
Jag satte mig på en bänk bakom en kille som satt o läste. Jag läste över axeln på honom i hans papper. När han vände blad så bad jag honom vänta lite eftersom jag inte var klar! Fick en underbar reaktion. Testa!
En annan i vårt gäng gick o ställde sig obehagligt nära en dam i en tom busskur.
En annan gick in på Willys och använde ingen kasse eller korg då hon plockade varor utan använde helt enkelt sin egen väska… Snatteri? Kassörskan tittade storögt då hon plockade upp grejerna ur sin egen väska då det var dags att betala.
Den sista i vår grupp ställde sig obehagligt när i bankomatkön. Flera styckan avbröt sina uttag och gick därifrån.
Lycka till!
#1 Låter kul! Det är sällan folk sitter ute på stan här och läser något (liten skithåla) så det funkar inte, men det lät hur kul som helst!
Inte är det så många som åker från busskurer heller haha.. Jäkla håla alltså.
Tack, det lät jätte kul i början, men sen har vi lite delade åsikter i gruppen (eller mer exakt en som drar ut på saker hela tiden och ändrar sig) + att alla 3 är sjuka.. Så nu är det inte lika kul längre! 
// Lise
I min håla som jag bor i. Kan inte vara värre än dig. Västmanland är ju ändå västmanland. Så är det en kille som alltid ser mig i bröst höjd. Vilket kan vara irreterande. Så idag på ica så hade jag ögon kontakt med hans skrev. Det fick effekten att han skruvade på sig. Nu vet han hur det känns. :-)
En annan sjukt bra några klasskamrater gjorde var att de satte sig vid någon på en annars nästan tom buss. Det måste vara ytterplatsen, tog på sig hörlurar och lyssnade på musik. När personen innanför sedan reste sig för att hoppa av låtsades de inte se utan väntade tills personen faktiskt tilltalade dem.
Jag skulle tycka att det vore kul o intressant att gå ut på stan med en lugn o trygg råtta o fråga 100 personer om dom skulle vilja klappa o klia lite på den o se hur många som skulle vilja göra det.
Det första jag tänker på är det min bror gjorde på tunnelbanan i stockholm när vi va där senast… Han hade diskat ur en majonäsburk och fyllt den med vaniljsås som han tog upp och började äta… Haha, så folk glodde! :D
#3 Hahaha ja då lät han ha fått sig en tankeställare 
#4 Ingen av oss åker buss så det blir lite svårt, 
#5 Haha, jo men det är så kallt ute nu, dessutom tror jag inte det bryter normen på det sättet. 
#6 Men gud haha! Ska kolla vad dom andra säger, fast jag vet inte hur många som är på "stan" då det som sagt är en liten skithåla..
// Lise
#7 Starta en gruppkram! Annars kan du kanske snacka med min brorsa på facebook, han har massor av såna ideér (och är supertrevlig dessutom) som han och hans kompisar planerar att sätta i verket under dom kommande OSIG (operation slipskommitén i Göteborg) :D
#8 Vi ska kolla dom alternativen vi har först 
// Lise
Även om ni inte brukar åka buss kan ni ju göra det för sakens skull :-) Eller köra majoburken på skolan eller liknande. Jag gjorde det enkelt för mig med samma uppgft. Stod på skolan i korridoren och hälsade på en hel klass jag inte kände för att se hur folk skulle reagera och vilka som hälsade tillbaka. En annan tjej gick med udda skor hela dagen i skolan för att kolla reaktioner. En annan ställde dig och började prata med en grupp ungdomsr han intr kände. Finns massa saker att göra :-)
Är det en kille i grippen så kan ni ju klä honom i tjejkläder och se hur folk reagerar och samtidigt klä en tjej i riktigt killga köäder och jämföra reaktioner osv. Hade varit kul.
Vi är bara tjejer. 
Tror vi ska köra på att jag ska gå med en av mina största råtthanar på stan, om det inte är alltför kallt. Idag var det rätt lagom ute. Folk går ju med sina hundar och katter… så varför inte en råtta? 
// Lise
Men sånt är kul, nu validerade jag den kursen men ibland på måfå kan man ju ändå göra sånt utanför normen. Mest för jag tränar upp mig själv socialt och utmanar mig att görá saker jag annars får rysningar av panik av.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#13 Ja det är faktiskt rätt kul men jag tror hela kursen i sig hade varit roligare med en bättre lärare..
// Lise