Avlivning av råttor
Jag satt inne på katter iFokus och drog upp en tråd om att folk avlivar sina katter etc med att skjuta ihjäl dem med gevär eller liknande.
Sedan tänkte jag: är det verkligen så rätt att avliva sina råttor hos veterinären?
Jag har bara avlivat en råtta hos veterinären än så länge, som tur är!
Och det var fasiken det värsta jag gjort.
Meeko som han hette hade snedskalle och han var inte handtam alls, så först fick de jaga runt honom i buren och han blev jäääätterädd och skrek av rädsla. Sedan när de fick tag i honom höll de fast honom och fort fort tryckte in den hemska sprutan i honom och han skrek hjärtskärande och jag kände mig som världens djurplågare. Jag kände mig som en mördare och jag var så ledsen att han fick en så hemsk död. Efter en och en halv timme somnade han in och då hade de fått gett honom en extra dos och jag hade suttit KONSTANT och gråtit som ett litet barn med honom i famnen. och ÄNDÅ säger veterinären att jag hade gjort rätt sak, trots att jag kanske inte kände så då.
Och jag frågar mig samma sak idag, var det verkligen rätt sak att göra?
Kanske hade han hellre långsamt plågats till dötts, i sin älskade bur med sina älskade råttvänner i tryggheten.
Nästa gång en råtta blir sjuk så kommer jag inte ta det som en självklarhet att låta råttan "somna in" hos veterinären. För jag tycker inte det är rätt att kalla det "somna in" när man sticker en hemsk nål i ryggen eller vart den sticker, tänk vad hemskt och hans sista erfarenhet blir att människor är hemska som skadar honom.
Med hundar och katter är det skillnad, för dem gör det inte alls lika ont.
Även om mina råttor nu är handtama och gosiga så kommer även dom få det väldigt ont när sprutan kommer sticka i dem. Hellre låter jag dem somna in här hemma i tryggheten med sina vänner och med mig.
Jag håller med dig! Mina första råttor blev väldigt gamla, och tillslut kunde intinte ena gå, men jag matade henne jätteifta och hon verkade inte ha ont, hon somnade lungt och stilla i sin bur med sin syster. :(
Men jag skulle låta en råtta somna in hos vetrinär om hon/han PLÅGADES, hade ont konstant. Då är det ju bättre att råttan får den där sprutan än att få en lång och plågsam död..
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#1 men om jag hade haft en råtta som plågades hade jag hellre köpt massa smärtstillande till råttan, typs om man ger människor som har cancer. den dödar man inte utan ger lugnande och smärtstillande
#2 Jo det är ju förståss, det tänkte jag inte på.. :)
Men ger man inte smärtstillande i spruta? Jag har ingen koll…. :/
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#3 gör man? haha då är det ju fail. men borde det inte finnas som man blandar i vattnet eller maten för det är ju svårt som råttägare att veta vart man ska sticka in sprutan
Jag är ytterst tveksam till om jag håller med dig.
Till att börja med.. och ta inte illa upp.. men tamråttor är sällskapsdjur och blir väldigt lätt tama och tillgivna sin ägare precis som hundar. Varför var inte din råtta det minsta tam? Ägnade du den inte tid alls?
Sen.. en TAM råtta som sitter hos sin ägare vid ingreppet borde ju vara förhållandevis lugn och att ge sprutan borde inte vara några större problem?
Man avlivar hos vet för att dom lider.. att låta en råtta somna in i sin bur med sina vänner och hos sin ägare kan man tycka är fint.. men råttan är ju sjuk och lider varenda sekund?! Varför ska man dra ut på det när man kan göra råttan en tjänst att lugnt och fint ta råttan till vet, göra vägen dit så lugn och trygg som man kan och få slut på sin älsklings lidande med en gång?!
En spruta går fort, det är inte som att låta råttan lida i flera veckor varenda sekund..
Jag tycker det är djurplågeri att låta råttan lida till döds i buren. Mycket värre än att åka till veten och avliva. Det ÄR tufft att vara djurägare och den stunden då man skiljs åt dyker alltid upp förr eller senare, det är något man får vara mentalt inställd på när man skaffar djuret.
Man kan inte vara självisk i såna stunder och låta råttan lida till döds bara för man själv inte klarar att förlora honom/henne.
Nu säger jag inte att du är självisk, jag tror du vill djurens bästa, men på ditt resonemang tycker jag faktiskt att det hela låter väldigt själviskt. Alla resonerar olika och ser annorlunda på saker och ting.. men jag anser att flera veckors hårt lidande är mycket värre än en spruta som tar några sekunder, sen är lidandet över. Det är en självklarhet för mig.
Och vadå med hundar och katter är det inte samma sak för för dom gör det inte lika ont? Hur vet du det? Dom är djur dom också och får också en spruta i sig?
Och tro mig när jag säger att jag vet hur det är att förlora sin älskade vän. När djuret får sprutan och somnar in, och att man får sitta där i en timma eller så och sakta se sin vän blunda för att aldrig mer öppna ögonen. Det ÄR hemskt, något av det hemskaste jag varit med om. Men jag har ALDRIG haft en tanke på att låta honom lida till döds i sin bur, oavsett om hans kompis var där eller inte, för det tycker jag är djurplågeri!
Jag vet att jag gjorde det enda rätta - att få slut på hans lidande så fort som möjligt. Och tam som han var, var han lugn hela vägen ut.

För det första är det inte ens lagligt att låta sina djur plågas ihjäl hemma, så din ursäkt funkar inte.
Att avliva hos veterinär tar 5 minuter, först sövs dem med en spruta som inte gör ont alls och ges vanligen i nackskinnet alternativt rumpan och sen avlivas de. Hur kan du jämföra det med att dra ut på plågorna i dagar kanske veckor hemma och tycka det är rätt?
Och vadå att det inte gör lika ont på katter och hundar, är du allvarlig nu eller?
Qui dormit, non peccat
#5 håller med både dig och TS. Det beror på hur man ser på det. SOm jag skev innan så skulle jag låta djuret somna in om hon/han led, hade ont hela tiden. Men om djuret bara blev trött, sliten, rör sig lite, som alla gamla varelser blir, och inte hade ont, skulle jag inte låtaen somna in hos en vet, då kan den ju lika gärna somna in lugnt och stilla hemma i trygghet.

#7 Man ser ju när ögonen slutat glänsa och råttan är för gammal och trött, då kan man lika gärna ge den ett värdigt slut i livet. Är djuret piggt ändå och lever bra så självklart får den stanna kvar hemma så länge den vill och orkar.
Qui dormit, non peccat
När vi avlivade Tesla stack de in en nål i levern på henne. Även om hon var tam, nålen var den minsta de hade så gjorde det fruktansvärt ont på henne och och verkligen skrek. Medlet tog inte så de fick göra det igen.
Om man jämför nålen i mänskliga mått så var den lika tjock som att man stack henne med en tumme (förutsatt att tummen var mycket längre såklart) in i levern/magen. Klart som f*n att det gör ont!
Vi blev väldigt skeptiska till att avliva råtta hos veterinär efter det. Och jag håller med TS om att det inte är lika farlig som för hundar och katter då nålen i jämförelse med deras kroppar blir mindre.
Jag vet inte vad jag tycker är ett bra alternativ istället, men jag kommer kräva att nästa råtta jag går med ska få andas in narkos eller lustgas/liknande innan sprutan, för det där gör jag verkligen inte om!
Jag tycker det är det bästa med vetrinären om nu råttan är sjuk eller liknande, om den kan dö en naturlig död i sitt tryga hem är väll det bästa.
Just i TS fall så var det ju pågrund av råttans "vildhet" det blev en sådan våldsam avlivning men med mina tidigare råttor så var det en som hade råttsnuva? var det dem sade ivf var typ 12 så hade inte så bra koll just då. Men när det kom till den punkt att han inte kunde leva mer så for vi till veterinären, han var inlindad i sin favoritfilt och veterinären kom lungt och stack nålen, hördes ett lite protestpip men sen fick han lugnt somna in i mina armar <33
Finns ju vissa skräckhistorier (en jag var med om själv) i hur folk avlivar sina djur utanför veterinärens dörrar…

Ni har ALLTID rätt till bedövning av era djur, det får även katter och hundar. Varför accepterar ni att det är annorlunda på råttor?
Stick in en nål i levern på en hund, spelar ingen roll hur smal den är så kommer hunden inte vara särskilt glad på er.. Krävs ingen einstein för att komma på det.
Qui dormit, non peccat
För det första vill jag uppmana alla att tänka över sin ton i tråden. Vissa inlägg kan uppfattas som väldigt stötande. Nummer två, det är olagligt att utsätta sitt djur för lidande. Detta betyder inte att alla som har dåliga erfarenheter av vet menar att man ska låta råttan lida. Så. Själv skulle jag alltid åka till vet men prata med dem innan om hur det kommer gå till. Uppenbarligen är det väldigt olika. Jag kan inte avgöra hur ont det gör att sticka en nål i levern och så läge man inte har det så kan man intr heller säga hur det är för någon annan. En spruta känns, ja. Men man kan inte jämföra hitan och ditan. En råtta kan pipa om man lyfter den bara för att, betyder det att det är plågeri att lyfta den? Jag menar att det är bättre att inte låta djuret lida om det mår så dåliga att det märkbart påverkar dess liv alternativ har ont. Det kan ta väldigt Lång tid för ett djur att självdö. Jag har tagit både Tunna och tjocka spruor själv, de tjocka ser otäckare ut men känns inte nämnvärt mer. Och då är jag sjukt nålrädd. Jag menar att man intr får blanda ihop vad man uppfattar som otäckt, smärtsamt, hemskt ut utan ha vårat djurs bästa för ögonen istället.
Jag skulle aldrig kunna se mig själv i spegeln mer om jag inte åkte och avlivade ett sjukt djur hos vet utan låta det vara hemma och lida.. Gammalt djur såsom sjukt djur. För jag personligen vet ju inte hur pass ont det djuren har av sina krämpor etc.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#4 Ville bara flika in och säga att det oftast är lugnande som ges subcutant (dvs under huden, oftast i nacken på små djur), medan smärtlindrande ges i tablettform för vanliga djurägare. Lugnade ges bara av veterinär, är oerhört tveksam till att du får ge det som privatperson.
Jag jobbar som djurskötare och har legitimerad läkemedelsanvändning på nöt, där man ger smärtstillande subcutant då det är såna mängder som ska in. En ko är ju lite större än en råtta, det ges exempelvis metacam (smärtlindrande) ut till små djur i tablettform.
Sedan är det ju för att de flesta "vanliga" djurägare inte får hantera läkemedel hur som helst heller. Lättare för dem att dosera rätt när det är i tablettform.
Sedan för att inflika i trådens ämne, så anser jag att lider djuret ska man hjälpa det att somna in. Du kan be dem söva råttan innan sticket med avlivningsvätskan. Då följer du djurskyddsbestämmelserna som finns där för att hjälpa.
Ojj jag svarar på en i taget:
#5 nu handlade det inte alls om att jag tycker det är jobbigt att skiljas från mina råttor utan om vad som faktiskt är bäst för råttan.
När jag avlivade Meeko så grät jag inte för att han dog, om du trodde det. Jag grät för jag kände mig som den hemskaste på denna jord som lät honom gå igenom helvetet. Med facit i hand hade jag nog FAKTISKT låtit honom varit hemma, köpt smärtstillande etc.
Och att han inte var tam hade inget att göra med att jag hade ägnade tid med honom men som du kanske borde veta är att ALLA råttor är OLIKA INDIVIDER, vissa är mycket svårare än andra att bli tama, vissa blir aldrig riktigt tama. Han hade jag liksom hans kompisar köpt på djuraffär, och som alla vet så är dem inte alls tama i början. Bernard och Jack blev tama efter ett tag, men Meeko blev aldrig tam.
Han var en sån råtta som knappt vågar sig ur buren, han var nervös i hela sitt sätt. Han var inte bara rädd för mig, utan för hela världen verkade som, så det hade inget att göra med att jag inte hade ägnat tid till honom. Han ville inte ens gå ur buren och efter ett tag ville jag inte tvinga honom.
Jag accepterade hans personlighet, han ville inte så jag tvingade inte honom. Allt funkade bra förutom hos veterinären. Jag älskade honom lika mycket trots att han inte var tam. Huvudsaken var att han mådde bra när han bodde hos mig, och det gjorde han, det vet jag, även om han inte var tam så mådde han bra med sina vänner och sin trygga bur. När han väl sprang ut ur buren så tog det inte lång tid tills han sprang in igen.
+ att jag skulle aldrig låta honom lida, man kan ju fixa smärtstillande, antar att det finns så det inte måste vara i spruta.
#15 Okej, då vet jag det! Tänkte inte riktigt på det när jag skrev.
Men fortfarande är din djurhållning ur olagligt perspektiv då du måste ta en råtta till vet om den är sjuk.
#6 HAHAHA du säger att det tar 5 minuter, uttala dig inte om det eftersom han fick ligga vid livet i fasiken 1½ timme efter de hade satt i honom sprutan. Jag tror inte hundar och katter skriker högt som f*n när de får en spruta i sig, det har aldrig någon berättat för mig iaf. Det sticks väl för dem med, men dem är större djur, lättare att träffa rätt och lugnare. På lilla Meeko stack hon bara in sprutan någonstans, vad jag hört så sticker dem in den rakt in i nått organ eller nått sånt.
Jag lovar er, om du hade varit med när Meeko dog hade ni aldrig aldrig ifrågasatt varför jag funderar på om det verkligen va det rätta.
Vill inflika att om råttan hade varit samma storlek som människan och man hade tagit något liknande nålen skulle vara skulle det för en människa bli som att få en käpp in i kroppen. Klart att det gör ont. En nål för en människa är inte samma sak som en nål för ett pyttelitet djur.
Jag kan säga såhär till alla som typ avskyr mig nu :P
Jag skulle hellre låta råttan somna in med narkos som Fridborg säger. Alltså först innan sprutan men jag tänker ALDRIG mer göra det som jag gjorde mot Meeko.
Det ni inte verkar förstå är att enda anledningen till att jag drar upp denna diskussion är för att jag vill OCKSÅ mina råttors bästa, på er låter det som det är min avsikt att låta dem lida, att jag inte borde ha råttor etc. Men det är av ren kärlek som jag ifrågasätter avlivningen av Meeko om ni tror något annat.
Att jag är djurplågare etc, det är hjärtlöst av er som skriver massa elaka och hårda kommentarer mot mig när det enda jag vill är att mina råttor ska ha det så bra som möjligt.
Det är lätt att vara elaka på internet, det vet jag. Men tänk på hur jag tar det ni skriver. Tänk på hur det känns för mig när man skriver massa kommentarer som sårar.
#17 Nej det var inte det rätta. För din veterinär bör anmälas för vanvård. 1½ timme ska det inte ta. Det är onödigt lidande och det är din veterinär som har gjort fel. Så går det normalt inte till. Så jag hoppas verkligen du skickar en anmälan på den veterinären!
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#18 En käpp in i kroppen? Jösses.. Dom anpassar ju nålarna till djurens storlek. Dessutom är det några sekunds smärta, 3-5 sek kanske? Vad är det att tjafsa om egentligen? Några sekunders smärta jämfört med flera veckors förmodligen ännu värre smärta?
#20 Det tog också ca 1,5 timma för mitt marsvin att somna in. Avskydde dom veterinärerna, dom skötte det förskräckligt dåligt. Tänk att det finns så dåliga, oansvariga veterinärer som inte verkar bry sig om djur när det borde vara tvärtom.. samma princip med läkare.
#20 Precis. Det är illa och så ska det inte gå till. Men det verkar som det sker och jag hoppas då att man anmäler veterinärerna så de verkligen fattar vilket lidande de utsätter djuren för. Och att de bryter själva mot svensk lag.
När man läser att det var så det gick till för TS så förstår man också dennes ovilja/oro för veterinärer. Men normalt sett går det inte till på det sättet och det får helt enkelt inte ens ske.
om det är så jobbigt för vissa att få en sådan spruta borde det inte finnas bättre alternativ?
Tex att bygga en kammare där man kan styra hur mycket oxygen det finns i luften, med en lägre oxygenhalt så blir ju djuret tröttare och somnar naturligt, då borde man kunna sätta sprutan utan att vara orolig för att djuret i fråga skulle känna något.
Sen om man ska ta i och inte klarar av att avliva ett djur hos vet kanske man ska be någon annan i familjen göra det alternativt låta bli att skaffa djur?
Att låta det gå så långt att man låter djuret plågas under en längre tid för att man inte klarar av att låta djuret få en insomningsspruta hos veten så är ju nånting på tok enligt min mening. Då kanske man inte klarar av att ha djur?
#21 En käpp,precis. Min vet tog den minsta nålen de hade men den var ändå tjock. Går säkert att räkna ut matematiskt hur stor den skulle varit i människomått mätta, men vi har ju fortfarande det att nålarna är lika stora för oss människor som för djuren och vi är mycket större än djuren. Inte svårt att räkna ut.
Tesla vägde 500 g och för enkelhetens skull tar vi det gånger 100 så vi får en liten människa om 50 kilo. Nålen är kanske 0.5 mm, vi tar också det gånger 100, det betyder att nålen för en människa skulle vara 5 cm bred. Gud så skön nål det måste vara.
Fridborg, hjärtat lugna ner dig. Det blir inget samtal om något håll om du går så hårt ut. Jag Förstår dig, det betyder inte att jag håller med eller skulle döma ut alla veterinärer. Förövrigt tror jag inte din uträkning stämmer. Som sagt, finner du själv sprutor obehagliga? Det är flera som sagt att de Inte ska sticka i organ alltså under huden ska det vara. Du verkar ha råkat ut för olämpliga vet
#28 men det är ju en likning, om hon förstorar råttan med 100 mpste hin förstora sprutan med hundra, annars stämmer den inte.
#28 Går inte hårt ut, försvarade bara min teori. Jag finner inte sprutor alls obehagliga, inte nålar heller då jag tatuerar :P
Min vet sa att man skulle sticka i levern för att få så snabbt resultat som möjligt. Likt TS var avlivningen hemsk, Tesla skrek, blev orolig. Fast för henne tog det bara några minuter.
Har ett migränanfall och orkade inte räkna så noga, men jag försöker bara ge en bild av hur litet kan vara stort för djuren.
Jag var tvungen att avliva min ena vän hos vetrinär, han hade rosslat länge och tillslut hade han svårt att få luft.
Det var så hemskt. Det kändes som att min vetrinär inte gjorde som man borde gjort. som ni beskriver verkar det som att vetrinärer gör på många olika sätt! Jag har tänkt att fråga hur det brukar gå till när råttor avlivas för er andra men har aldrig frågat…
Min lilla plutt fick en lång spruta rakt in i magen och med ett hjärtskärande skrik blev han direkt helt lealös i mina händer. och sedan en spruta direkt i hjärtat.
Det gick fort men det kändes ändå inte som att det gick rätt till. :( Det var så hemskt.
För mig hade det vart annorlunda om man hade gett en spruta i huden i nacken så han långsamt fick somna in bara. som #6 beskriver! Det hade känts så mycket bättre för både mig och honom.
och som både #11 och #14 säger så har man alltså rätt till bedövning eller sövning eller liknande innan? det känns bra att veta att man kan ställa de kravet.

#17 Då skulle du ha anmält veterinären eftersom personen uppembarligen inte kan sitt jobb!!! Det tar inte mer än 5 minuter max om man går till en veterinär med hjärna och utbildning.
Qui dormit, non peccat
Jag har möss och när de avlivas så kan man be dem söva musen med narkosgas först innan de ger sprutan. Kan man inte göra så med råttor med?
TILL ALLA I TRÅDEN
~ Tänk på att hålla god ton, samt att avlivningsmetoder (ej hos vet.) inte är tillåtna att diskutera på RiF. ~
sorry för off topic men trevligt med en till tatuerare härinne som mig (till fridborg) Har hållit på i 10 år nu :D
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#36 *Tummen upp* ser man på! :O Snart 2 år här, inte mycket att skryta med men.

#31 Naturligtvis har du rätt att kräva bedövning och sövning, det kan ingen veterinär neka dig! Men en bra veterinär ger bedövning utan att man behöver be om det skulle jag vilja påstå.
Qui dormit, non peccat
#38 Då kan man (som jag redan gjort) konstatera att han inte är nåon höjdar vetrinär. :( han gjorde på samma sätt när i var tvugna att avliva min systers kanin, då var jag inte med men mamma berättade det sedan. jag har inte gått till honom sen dess och kommer inte göra det heller.

#39 Mmm förstår det, helt idiotisk veterinär isåfall.. Men tyvärr inte ovanligt när det gäller smådjur, de är inte värda särskilt mycket i en del veterinärers ögon.
Qui dormit, non peccat
Den veterinären jag går till får nakosgas först, råttan somnar snabbt och smärtfritt och efter det får den sprutan som avlivar den.
Dom brukar även vara så gulliga att dom tänder ljus i rummet och sätter på lugn musik. Sen får man sitta där med råttan så länge man känner för det innan dom tar bort den. Jag går alltid till den djurkliniken när jag tar bort mina råttor.
Men har även varit med om samma sak hos en annan veterinär att veterinären tog en spruta och bara körde in den i buken på min tjej och hon skrek till. Och fortfarande efter en stund så verkade inte medlet så hon fick en omgång till varpå veterinären skrattade till och sa "Nu har hon fått en riktig hästdos!" Vilket inte alls kändes så kul för mig att höra i sorgens stund.. Ne aldrig att jag kommer gå till den veterinären igen.
Hon tog dessutom 401kr för den avlivningen medans min bra veterinär tar 255kr. Så jag vet iaf vilken jag väljer.
#41 Herregud vilken skillnad på veterinär! Skamligt av den sistnämnde veterinären som skrattade och skämtade om en sådan grej.. fyyy! Vilka människor det finns 
Bra att du hittat en bra veterinär som bryr sig och sköter sitt jobb som h*n ska!

Att ta bort sin råtta hos veterinär kräver mkt skinn på näsan i 9 av 10 ggr.
Dom flesta kör in en tjock kanyl i magen med alldeles för mycket medicin så magen spricker. Klart som sjutton att råttan skriker. Jag har tack och lov en veterinär som först ger råttan lugnande i nacken. Sen somnar den stilla in i min famn innan den får sista sprutan direkt i levern eller hjärtat. Dom få ggr jag har avlivat på annan klinik har jag fått kämpat med näbbar och klor för att råttan skulle få ett värdigt slut, Har till och med blivit utskälld för att jag ville att dom skulle söva råttan först men jag stod på mig och det är de man måste göra.
Är min veterinär inte tillgänglig tar vi bort dom själv och det är det minst stressande. Då vi inte ska diskutera avlivningsmetoder får man pm mig om man vill veta hur.
Det är inte lätt att veta vad man har rätt att kräva- hos Roslagstull tex ges lugnande innan sömnmedlet ges. Men både Skarpnäcks vet.praktik och Bagarmossens Djursjukhus ger sömnmedlet direkt- bla hävdar de att det är extra stressande och smärtsamt för djuret att få två sprutstick
För mig är det självklart att mina råttisar som avlivas hos veterinären ska ha en lugnande spruta i nackskinnet innan den andra sprutan ges. En tunn nål i nackskinnet reagerar dom inte mycket på. När den andra sprutan ges i buken så reagerar dom oftast inte alls.
Så borde alla avlivningar gå till. Men det beror på veterinärerna. Att det kan gå så jäkla olika till är läskigt. Men mång verkar mest besvärade när det gäller just råttor. 
Jag sätter en tass här.
(OBS! Jag ber om ursäkt ifall detta inlägg är för grafiskt eller strider mot reglerna, men det handlar trots allt om veterinärers avlivningsmetoder, så jag trodde att det var okej.)
(Kanske bör inte känsliga personer läsa detta.. :/)
Jag har läst om att det finns olika sorters medel som veterinärer avlivar med.
T61 sprutas in i hjärtat och sägs vara mycket smärtsamt. Det är ett medel enbart tillverkat för att avliva ryggradsdjur. Många sömnmedel som veterinärerna använder söver bara djuret och är inte smärtstillande. Därför kan djuret ändå känna smärta om det inte sövs djupt nog innan. Det tar några minuter max innan djuret dör. Ofta krampar djuret innan det avlider.
Pentobarbital som försätter djuret i en djup sömn som avslutar andningen. Det är en spruta som sätts i magen/levern (sätts den i levern går händelseförloppet mycket snabbare). Detta är ett snabbt och lugnt sätt att avliva på, då djuret somnar på några sekunder till några minuter, och döden infaller några sekunder till två minuter efter sömn. Krampor händer vanligtvis inte.
Isofluran som är en gas att andas in, men det är inte ett vanligt sätt att avliva råttor om de inte redan är i narkos pga operation eller liknande. Den är mycket aggressiv mot lungor och luftrör så kan vara mer stressande än spruta om djuret är vaket.
Narkoren som är en spruta som sätts i hjärtat (vena cava), tar 1-2 minuter innan döden infaller. Djuret somnar innan dess. Hur bra det är vet jag inte..
Detta läste jag på ett tyskt råttforum i en tråd där veterinärer och råttägare diskuterade om avlivning. Namnen stämmer kanske inte med svenska.. Vet ni något om vad som används i Sverige? Vad har ni erfarenhet av? Kan någon styrka mina uppgifter, eller är det strunt?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Prata med vetrinären, se till att ha med kanske lite godis i transporten osv. Jag hade en vetrinär som var så duktig, hon berättade vad som skulle hände och hon frågade om jag ville titta på eller hålla i. Jag valde att hålla i hela tiden. Hon skrek ingenting och allt verkade gå bra. Hon somnade in väldigt stilla och jag fick vara där så länge jag kände att jag behövde. Vetrinären kom in lite senare för att kolla hjärtslagen som slog svagt så hon avslutade det och konstaterade döden. Allt gick stilla och lugnt och jag fick finnas där när hon somnade in.
Dem överdoserar med sömnmedel, i alla fall hos vår vetrinär.
Kom ihåg att vi inte får diskutera andra avlivningsmetoder än den hos veterinären.
Varför vet jag inte, men såg att reglerna var sådana. :-)
#54 Ja, det verkar ju som att det hänt väldigt många. Det är sjukt och riktigt synd om både råttor och ägare. :(
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Har ju inga råttor dock andra smådjur.
Har alltid sövt mina djur med gas först, innan de får sprutan.
Då somnar de ju bara in utan att det gör ont nånstans, sen får de sprutan och efter det tar det inte lång stund innan det är över.
Ingen stress, ingen panik, ingen smärta och jag håller i djuret det gäller hela tiden. Den behöver aldrig någonsin vara rädd.
Som djurägare är det ens plikt att se till att ens djur inte lider, och det gäller också avlivning. Som kund hos en veterinär är det du som bestämmer vad som ska göras, för det är du som betalar.
Finns ingen anledning att låta ett djur sluta sina dagar på ett smärtsamt sätt när det finns humanare sätt att tillgå.
Jag lämnade in två gamla gubbar för många år sedan till veterinären för avlivning och det var det värsta jag gjort mot något av mina djur. Precis som det står i inlägg #18 det var som att köra in en käpp i kropen på dom. Dom skrek högt under hela ingreppet båda två, sen dog dom ju efter en liten stund. Kan tillägga att det var två mycket tama och fina vänner som jag ville ge ett värdigt avslut. Men det var ingenting annat än vidrigt!
Vet att andra metoder inte får diskuteras här på rif, men hamnar jag i den situationen att jag behöver göra det igen så kommer jag att be veterinären använda typ kloroform eller nåt som dom bara somnar in av.
HÅLL ER TILL REGLERNA SÅ SLIPPER TRÅDEN TAS BORT!
Har fått rensa en del nu… :/
När jag var till veterinären med min råtta förut så fick han 2 sprutor i nackskinnet, han readerade inte ens. Så det ska inte göra ont, bara stickas lite.
SISTA CHANSEN, FÖLJ FORUMETS REGLER - "HEMMAAVLIVNINGAR" FÅR EJ DISKUTERAS!!!!

Varför får inga andra metoder diskuteras än dom veterinär använder sig av??

#63 För att det finns kräsmagade människor på detta forum, plus att det finns mindreåriga plus att det finns tyvärr puckon som gör idiotiska saker hemma istället för att faktiskt göra det ordentligt eller ta till veterinär.
Qui dormit, non peccat
Jag är faktiskt lite nyfiken på det med, eftersom andra metoder är legala också. Varför bara veterinära metoder? Är säker på att det finns bra skäl dock :)
Som #64 sa. Vi vill inte uppmuntra till hemavlivningar.

Jag tycker det kan vara bra att prata om olika metoder! Om inte annat så i utbildnings syfte. Jag tycker det är bättre att lära ut HUR man gör istället för att tysta ner det och folk klantar sig och plågar djuren på grund av okunskap. För att avliva djur hemma kommer folk att göra ändå.
Nu går jag helt OT, men jag kan inte hjälpa det. Jag sitter här och funderar. När jag läser den här tråden och ser hur många som tycker att man är en hemsk människa om man inte låter sitt lidande djur få en "värdig" död (jag är inräknad här, så det är ingen kritik mot någon! ^^), så undrar man ju hur många som egentligen är för eutanasi även för människor..
#68 Jag är för aktiv dödshjälp. :D
💣
Jag hann inte se att 64an postat. Ursäkta!

#68 Är oxå för aktiv dödshjälp när det gäller människor. Har aldrig förstått varför vi avlivar djur av gott hjärta medan vi drar ut på plågorna för människor.
Qui dormit, non peccat
#68 är också för aktiv dödshjälp och anser precis som #71 att jag heller aldrig förstått varför inte människor också bör få den chansen djuren får.
#69, 71, 72 Jag är också 100% för dödshjälp för människor (förutom ofrivillig dödshjälp - att någon annan tar beslutet trots att patienten är frisk nog att göra det själv), och håller med i vad ni säger. ^^
Men jag vet också många som ser det som en absolut självklarhet att avliva djur som lider, men som tycker att det är mord med dödshjälp för människor. Men som sagt - detta är en bit utanför ämnet på tråden, men ack så intressant!
Haha nu börjar det bli väldigt off topic igen ;-)
Kanske starta en Ot tråd och diskutera vidare på om ni är för dödshjälp på människor eller ej.
Själv är jag för.
Jag är med zickan, både ang. OT och aktiv dödshjälp.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#74, #75 Förlåt. ^^'
Det är bra att den här tråden finns, måste jag säga.
Nu vet jag att jag inte ska acceptera skit från veterinär om/när jag väl måste dit för avlivning. Annars skulle jag troligast litat på veterinären och det har jag fått upp ögonen för att det är inte alltid rätt sak att göra. Det är bra att veta att jag har rätt att kräva lugnande eller sövning till mina pälsklingar.
💣
Vad menas med "off topik" och OT. Undrar en okunnig jag. 
#77 Utanför ämnet. Diskussionen spårar ut till massa andra ämnen om helt andra saker än vad som önskar från första inlägget.
Är det även helt utanför råttvärlden så finns det även en OT(off topic) tråd på de flesta forum där man kan diskutera andra saker än det som rör råttor.
# 78 Aha, Tack för det. 

Om det nu är emot reglerna att prata om andra avlivningsmetoder än veterinär, då ställer jag mig frågan, är det på grund av att det faktiskt är ett utbrett problem innom råttvärlden? För i så fall kan man ju inte blunda för det och säga "det pratar vi inte om helt enkelt". För så enkelt är det ju inte då!
På ett kaninforum så har dom en särskild avdelning för produktion och där skriver man en hel del om avlivningsmetoder, vad som är lagligt och inte och hur man ska göra osov. Jag tror att det är bra att ta upp ett sånt här ämne just för att dela erfarenheter man gjort själv både hemma och hos vetten. Sen verkar det finnas ett behov av att få kunskap om hur man kan hjälpa sina pälsklingar med det allra sista i livet på ett bra sätt eftersom många veterinärer inte har tillräkliga kunskaper.

Kan inte annat än hålla med. Dessutom så är det bra att ha kunnskapen den natten man sitter där och måste avliva sitt djur snabbt och inte kan vänta till morgonen efter eller till och med flera dygn i väntan på att helgen ska gå över i vardag osv.
Mitt förslag är att starta en tråd där det faktiskt är okej att ta upp detta. Den som är äckelmagad eller inte vill läsa behöver faktiskt inte göra det!
#82 Sista talan har sajtvärde om detta. Önskar ni diskutera vidare om frågan så kontakta Allamej via pm. För övriga saker, starta nya trådar 
Nu är det nog med off topic(OT- inte inom det trådskaparen skrivit om) Veterinärens avlivning. Tråden kommer låsas om detta inte kan efterföljas.
Jag skulle säga att det är väldigt individuellt beroende på vilken veterinär man går till, min första avlivning skedde hos en veterinär i stan. Det var fruktansvärt ur många synpunkter, Hypno skrek av smärta två gånger och jag blev visad bakvägen för att jag grät. Allt kändes konstigt så jag började fråga runt här, och fick då veta lite saker om hur det igentligen ska gå till. Varav jag är tacksam, för nu har jag bestämt att aldrig sätta min fot där igen. Troligen hade han fått felaktig avlivning utan bedövning, vilket gjorde så att det ska ännu mer i hjärtat.
Men jag ångrar det ändå inte, han var så himla sjuk. Han hade en svår lunginflammation och jag kunde inte låta han kvävas och svälta i sin bur, så som en baktanke på hans sista lidande tänker jag att jag besparade honom en mycket jobbigare tid.
Min andra avlivning var jag inte med själv på, utan han fick åka till djursjukhuset i piteå. ( grahns eller vad dom heter ) men min mor som ändå var på besök, tydligen var det rätt proffsigt där med.
Och nu senast fick jag gå med Bly till veterinären då han hade fått mycket illa placerad cancer som gjorde honom lealös. Jag var så rädd, o så rädd. Jag ville verkligen inte att Hypno turen skulle återspelas. Båda var ju betydelsefulla djur för mig, ni vet sådana som bara dyker upp då och då? som man knyter extra starka band till. Denna gång åkte jag till distrikts veterinärerna, och det var det finaste jag varit med om. Det var lugnt, jag kände inte som om jag var tvungen att springa ur rummet för att andra skulle passa tider. Det fick ta den tid det tog, dom pratade lugnt med mig om vad som skulle hända och vad dom gav honom. Jag kände mig trygg och kände mig nöjd, han fick en insomnings spruta först som fick verka tills han hade slocknat. sedan den slutgiltiga sprutan, helt ärligt… Så var det nog den bästa avlivningen av alla. Jag var med från början till slut, och veterinärerna var omtänksamma. Fick en låda som dom bäddade med papper åt honom
Så igentligen ligger väl ansvaret på oss ägare, att kräva att det ska vara på 'rätt sätt'. Att fråga oss för, och se till att det ska bli lika bra för djuret att lämna livet som då den föddes till den. Ha lika stor krav som man har på uppfödare då dom bringas till livet. Det är VI som har det ultimata ansvaret att se till att det blir rätt, och bara att dra ut på lidande och hoppas är inte rätt.
Jag måste med andra ord lägga mig på tvären och säg att jag personligen aldrig skulle medicinera min råtta från smärta för att undvika att möjligen få en veterinär jag inte litar på och inte kan avliva på ett sätt som tillfredställer mig. Om man är rädd för detta kanske man ska ta och höra sig för INNAN oturen är framme så man måste avliva, och man tar första bästa?
Det var väl mina 2 cent igentligen, kanske inte är vad andra tycker men jag lägger mycket tanke på sådana här saker. Om jag tar hand om ett djur vill jag göra det hela vägen och inte skylla ifrån mig, man lär sig av misstag.
( sedan, en nål känns väl bara beroende på var den är placerad. en varelse känner väl inte mer bara för att den är mindre, utan det handlar om hur pass mycket friktion själva verktyget har för att irritera våra nerver. vad jag vet har inte råttor mindre celler osv än oss för att dom kroppsligen är mindre, eller har tätare med nerver. att jämföra med en käpp skulle vara som att jämföra att sticka en råtta med en tandpetare… )

Tänkte bara flika in att det kan gå lite hur som helst beroende på vilken veterinär det är. Min Noja skrek OERHÖRT när hon fick sin spruta och hon försökte BITA mig (vilket hon inte hade gjort under hela sitt liv…..). Hon var alltså inte RÄDD bara, utan det gjorde RIKTIGT, RIKTIGT ONT! Däremot gick själva förloppet snabbt när hon väl fått i sig sprutan. Han stack väl i levern eller något så det gick snabbt sen. De andra tösarna gick det lugnt och bra med. De fick en spruta i magen (stacks rakt in, vinkelrätt mott kropplängden, om ni förstår). De sa knappt någonting utan tyckte mest bara att det var onödigt att stå där stilla på bordet. Sedan tog det ca 5-10 minuter eller så. De två gångerna jag tyckte det gick jättebra var det Sven på Djurdoktorn i Linköping som avlivade. Det hela skötter mycket bra och råttorna led inte alls vad jag märkte. Noja avlivade jag på samma ställe MEN det var en sommarvikarie som hade hand om det hela. Det ångrar jag enormt. Man vill kunna lita på att det sker rätt.
Men om man är osäker så kan man alltid be att de ska söva först.
(Har inte läst alla inlägg)
Avlivade mina två första råttor hos en privat veterinär, minns att hon stack en nål direkt i hjärtat och att jag tyckte att det var väldigt hemskt att höra dem skrika utav sprutan… allt kändes väldigt plågsamt…
Sen avlivade jag en annan råtta på en större djurklinik där min råtta först fick nån typ av bedövningsspruta så den bara somnade och när den somnat så tog dem nålen genom hjärtat/levern eller vad det är.
Upplevde det som en mycket bättre metod!
Min senaste råtta somnade stilla in i min famn när jag hade henne ute, var skrämande till en början innan jag förstod vad som hände, men hon var gammal och det måste vart den skönaste döden för en råtta! :)
Så tror att det beror nog på vilken veterinär det är.
Jag visste inte att det fanns olika metoder på att avliva råttor när jag avlivade mina första råttor, jag trodde ju faktiskt att jag kunde lita på en kunnig veterinär och att hon avlivade mina älsklingar på minst plågsamaste sättet. Härdanefter skulle jag fråga vilken metod veterinären använder innan.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Jag var hos en veterinär här på Gotland med en gammal och sjuk råtta för inte så länge sedan.Han gav råttan en liten spruta i nacken och så fick hon somna ordentligt i min famn.Efter en halvtimme så kom veterinären åter in och kollade så att min lilla fina råtta sov djupt.Och sedan fick hon sprutan direkt i hjärtat.Dettog bara några sekunder och sedan var hon borta.Hon skrek inte och hon reagerade inte på sticket när han stack henne i hjärtat.Det ansåg jag var en lugn och värdig avlivning av en kunnig veterinär.
#87 Åh så bra det låter, tänk om alla veterinärer kunde göra det lika lugnt och smärtfritt!
#88 Fast det är väl det vi har lärt oss av tråden - att aldrig acceptera mindre! Att man skall kunna kräva av vetten att det skall gå precis så lugnt och smärtfritt till. ^^
#89 Jag tänker att det tar man ju för givet egentligen, sjukt att så många ändå haft skräckupplevelser :(
#90 Jo, man borde ju ta det för givet.. men det är svårt när man står där framför veterinären och de talar om att de faktiskt vet bäst eftersom de är utbildade i ämnet. Man blir ju lite.. tja, lite liten. =P
Här i Tyskland är det ju ännu värre tycker jag (åh vad jag tjatar om Tyskland..! Förlåt! Men det är så mycket man reagerar på är annorlunda när man flyttar..), eftersom alla läkare är Herr/Fru Doktor. Det funkar likadant hos läkare som hos veterinärer. Man tilltalar dem alltså inte med "du", inte ens "ni" med efternamn, utan som Herr/Fru Doktor. Det finns ofta max två veterinärer per mottagning, och uppemot 6 "sjuksköterskor" som bara städar upp efter veterinären. Veterinärerna går mellan patienter hela tiden, alltså man får hjälp en kvart, sedan går de iväg och är borta i en halvtimme, och sedan får man hjälp en kvart igen, innan de går igen etc. En läkare lämnade mig blödande efter en incision en gång bara för att hon skulle hjälpa nästa patient (som inte var ett akutfall, alltså..). Dessutom får man, även om man har en bestämd tid, vänta i minst fyrtio minuter innan Herr/Fru Doktor känner för att dyka upp. Jag väntade tre timmar en gång. Och det var ingen som reagerade på att det var mycket.
Allt detta är ju respektingivande. Det visar på att Herr/Fru Doktor är mycket bättre än oss vanliga dödliga patienter. Det blir att man inte ifrågasätter lika starkt. Jag var hos vetten med min katt, som nyss blivit avmaskad hos uppfödaren, och hon vägrade lyssna på annat. Katten skulle avmaskas igen, och uppfödaren hade ljugit för oss. Hon visste bäst, och vi skulle vara tysta och tacksamt ta emot hjälpen.
Vad jag vill säga är att man lätt blir liten när man har att göra med okunniga veterinärer som är respektingivande och tvärsäkra på sin sak. Men jag skall i alla fall göra allt för att få en värdig död för mina råttor som i framtiden behöver avlivas, för efter att ha läst den här tråden inser jag hur viktigt det är att man kräver vad man har rätt till. :/

#91 Sånt där gör mig galen faktiskt, tycker det är fruktansvärt respektlöst när läkare gör så. Jag hade vänt på klacken och gått alternativt ifrågasatt rejält bristen på service.
Qui dormit, non peccat
#92 Men att ändra ett helt lands sjukvård är omöjligt. Det är så det funkar här, och alla ser det som en självklarhet. Jag stormade ut ett par gånger när jag fick nog i början, men efter ett tag lär man sig att stå ut med det, eller så får man sitta och vara sjuk/ha sjuka djur.. Att vara sjuk själv har jag stått ut med i 8 månader nu, men jag kan inte göra samma sak med mina djur. Jag har ansvar för dem, och kan inte neka dem vård för att jag inte tycker om systemet…
Men nu går vi nog OT igen. Det är så himla knepigt att hålla sig till ämnet ibland. XD
När vi avlivade min första råtta för drygt 15 år sedan så var det också en skräck upplevelse. Hon skrek vid sticket, efter sticket och när hon väl lugnat sig så inser veterinären att det inte tagit utan att hon måste få en till dos. Hon skrek och skrek och krampade och sen, efter en evighet så var hon borta. Sen dröjde det ungefär 10 år innan jag avlivade en råtta hos veterinären igen och då gick det betydligt lugnare och snabbare.
För 15 år sen visste veterinärerna knappt vad som var fram och bak på en råtta, inte för att det är en ursäkt till att göra ett skitjobb men att det fortfarande görs skitjobb efter alla dessa år är ju skrämmande.
Nu sitter jag och åker hela vägen in till Sthlm när jag måste till veterinären med mina råttor. Om det blir akut så har vi en veterinär här, som sägs vara bra på smådjur, men att pröva i onödan är inget jag gör..
Veterinären som avlivar mina råttor nu ger först en spruta med lugnande och sen en dödande. Det går snabbt och råttorna reagerar i princip inget, vissa har väl pipit något vid första sprutan, men inte mer.
Jag har avlivat hos veterinär och det har också gått lugnt och värdigt till, aldrig någon skräckupplevelse. I Örbyhus är vetten bra. Här i Umeå är jag inte säker än, mitt enda råttveterinärbesök här var ingen avlivning.
Sista 8 månaderna har jag avlivat hemma. Det är vad jag känner mig trygg med idag.
Något för den manade att skriva på kan ju vara en artikel om avlivning hos veterinär och vad man har rätt att kräva? Den här tråden fyller ju helt klart ett syfte, det är förjävligt hur avlivningar sköts bland vissa veterinärer.
#94 Är det en i Stockholm du åker till för avlivningar också? Får man undra vilken? (Bra att ha koll på de som är bra menar jag).
Jag tycker det var bra att få läsa detta (även om det är "förbjudet) så har det fått mig att tänka efter angående avlivning.
Alla mina råttor som jag har haft jag avlidits pga ålder/sjukdom på ett djursjukhus i Stockholm Spånga. Professionella, men väldigt dyra (dom tog 1400 för en avlivning på EN råtta..!!) och alla har somnat in på bara någon minut med en spruta i magen…
Men visst får man lite skuldkänslor.. det sista mina råttor får genomgå är att bli fasthållen av sin älskade ägare och sen få en spruta rakt i magen.. men dom får somna i min famn.
Men jag uppskattar att ha fått läsa igenom den här tråden och förstå vad som är rätt och fel. Jag är tacksam att få veta att mina avlivna råttor har blivit rätt behandlade..
Att ge en råtta en spruta, även den minsta storleken är typ som att jämför att någon skulle köra in en stor tjock lång penna på oss och spruta in massa gift.
Jag har vart hos vet och avlivat ett par råttor, det är fruktansvärt hemskt. Jag fick hålla råttan varje gång och dom bara trycker in sprutan i magen, alla råttor har skrikit i panik… ;(
Sen när de lugnande medlet tar över så somnar råttan, men det har tagit 30 min till 1.5 timme tills hjärtat slutar slå.. Det är sjukt jobbigt önskar jag vågade avliva råttorna själva med en smäll i huvudet hemma eller liknande. Men jag är aldeles för blödig för att klara av det…
Taxie kommentaren var olämplig och särskilt med den retsamma smileyn i slutet så jag tog bort det. Någonstans så tror jag att du är medveten om att jag skulle göra det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det är ju inte samma sak, någonstans. nånting är inte mindre vasst för att 'föremålet' man använder det på är mindre. det är som att säga att en kniv gör mindre ont på en elefant för att den är större!
Jag skulle inte säga att det skulle vara bättre att avliva med en smäll i bakhuvudet, så mycket kan gå fel och då kan du ge råttan extrem smärta och ångest - visst tiden kanske är kortare än en avlivning ( spruta genom magen som du beskrev ) men intensiteten i smärtan som kan skapas.. nej tack.
Tycker verkligen veterinären borde ha ett alternativ där man lägger råttan i en behållare med lägre syre i luften så att den somnar djupt innan man sticker in en nål, då tar det både kortare tid och råttan lider mindre.

#102 Många veterinärer har ju ett alternativ. Att söva dem med gas innan de avlivar. Man får bara ringa runt och se till att åka till den veterinären.
#103 jaha, folk har inte pratat så mycket om det alternativet så det har väl inte satt sig på minnet.
#100 jag visste inte det.. men som sagt jag kunde inte rå för att kompisen gjorde så. och jag tyckte det var lite fel av henne :/
#102 din beskrivning låter farligt lik andra gaskammare man hört talas om. Att sänka syrehalten i ett stängt utrymme gör inte att djuret långsamt somnar, tvärtom ger det svår ångest och andnöd innan djuret svimmar av syrebristen. Det är synnerligen grymt.
If you fight love, you're always a loser
#106 har du suttit i ett klassrum med dålig luft?
Du blir sömnig?
Det är exakt det prinsipet, det är inte så låg syrebrist att man kvävs.
Exakt det prinsipet använder man på slakterier för att bedöva djuren på ett humant sätt, de somnar in sen vaknar de inte på en stund.
Jag orkar inte riktigt svara på något speciellt men villle dela min upplevelse av avlivning. Jag var ganska orolig efter allt jag hört här men väl hos ett gick det jätte fint till. De kollade henne om det fanns något mer att göra eller behandla innan i tog beslutet. Han hämtade då sömnmedel och gav en liten dos i nacken. Hon pep till lite men det kan jag förstå, var inget hjärtskärande pip utan bara som de brukar låta när en kompis är lite dör närgången. Efter det fick vi sitta själva med henne tills hon somnar in djupt. Klappa och hålla och säga farväl. Han kom tillbaka ca 10 minuter senare, även om min tidsuppfattning var väldigt luddig då. Då fick hon sprutan i magen som ho då slutligen avled av. Detta tog ganska lång tid, återigen utan att ha något större begrepp om tiden. De var lugna och der fick ta den tid det tog. Med lite väntan i väntrummet tog det en och en halvtimme. Fattar inte hur det tog så lång tid. Men som sagt, min tidsuppfattning var ganska dålig och vi fick vänta en stund då de hade ett annat akutfall inne när vi kom. Det hela gick lugnt och fint till och jag ångrar det inte en sekund.
När jag tar bort mina råttor hos vet så begär jag bedövning innan. Då får de spruta i nacken precis som alla andra djur, även begärt med den minsta kanylen. Därefter är det nålen i magen som var på plats.. men oavsett om de får bedövning eller inte så kommer de flesta alltid skrika. INTE för att det gör ont utan för att de inte vet vad som händer och blir oroliga. Så bara för att ett djur skriker behöver inte det betyda att det är för att det gör Ont utan bara att de blir rädda.
Nu menar jag ju inte att det Inte för ont men smärta är ju inte det enda som spelar in. Precis som någon tidigare nämnde i ett inlägg så kan en råtta skrika om man lyfter dem, det betyder ju inte att råttan har ont utan oftast att den blir rädd eller överraskad.
Mina senaste tjejer fick somna in innanför min tröja i famnen. Jag gosade mycket med dem innan och när de var avslappnade så sprutade de in medlet i levern utan några problem alls, inte ens ett ljud och de somnade in medan jag myste med dem in i det sista. Detta var utan bedövningsmedel. (var så fruktansvärt upprörd så jag missade att begära det, var även påväg att gå utan att betala osv.)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#107 Nej, det är definitivt inte samma sak. Man blir inte sömnig i ett klassrum med dålig luft pga låg syrehalt. Det blir inte låg syrehalt i ett klassrum helt enkelt. Nu var det ganska länge sen jag satt i ett klassrum, men du kan inte dra den missuppfattningen till att man skulle kunna avliva råttor på det viset. Vid lägre syrehalt som på väldigt höga berg blir man omtöcknad, men det är inte samma sak som att man skulle somna. På slakterier "söver" man slaktdjuren (mest grisar i det här fallet, tror jag) med koldioxid, vilket får dem att tappa medvetandet en stund. Du har helt enkelt missuppfattat allting i det här fallet.
#110 Nej du har fel, du blir sömnig för att det är "dårlig" luft, ergo mycket koldioxid i luften, det är lägre syrehalt inget annat.
Tunn luft som du pratar om är också lägre syrehalt, det börjar med att man blir hög, man blir som dopad och bryr sig inte om något.
Eventuellt kommer man somna, utan smärtor och utan att panikslaget försöka få luft.
Jag vet att jag inte har fel i det här tillfället då jag har sett det bli praktiserat plus att jag har sett dokumentärer om hur det funkar på människor.
Din motorik åker ut ur fönstret, du blir glad, minsta lilla grej får dig att skratta, du får svårt för att koncentrera dig, sen börjar du bli sömnig och somnar du då vaknar du inte.
Det är det bergsklättrare är så rädda för.
Just den där att inte ha nog syre så att de blir omtåkade för att eventuellt somna in.
#107, det finns en gräns för allt, om det är syre i luften, men inte nog för att kroppen ska få ett fullt syrebegär då sänker kroppen sin funktion och eventuellt blir du så trög att du somnar.
Överskrider du den gränsen är det ju solklart att det blir som du säger, man kan inte andas.
Tänk dig att det är som ett trafikljus, bara uppochned.
Grön son: där är vi som regel hela tiden, våra kroppar funkar bäst där.
Gul son: där kroppen fortfarande fungerar, bara långsamare och mer disorienterad.
Röd son: där vi kvävs.
Du har helt hoppat förbi gul son och antagit att jag pratar om röd son.
För i din värld finns inte gul son.
Men det är så med det mesta, vatten har också soner.
Dricker du för mycket vatten så kan du dö.
#112 Vi skulle kunna gå in i en lång diskussion här om hur andningen, gashalterna i luft respektive blod och annat sådant fungerar. Jag ska försöka förklara lite: andningen driva framför allt av koldioxidhalten i blodet. Vid lite förhöjd koldioxid får du ett starkt behov att andas, så starkt att du kan få svår ångest om du inte kan dra ner ny luft i lungorna. Vid något högre koldioxidhalt i blodet (antingen beroende på att du inte kan få i dig nya andetag eller att luften omkring dig innehåller mer koldioxid än vanligt) kan du bli omtöcknad, och vid ännu högre halt förlorar du medvetandet. I ett vanligt svenskt klassrum blir inte koldioxidhalten så hög att det kan påverka någon, helt enkelt för att ett klassrum inte är helt lufttätt. Du har sett dokumentärer, fine. Skulle det spela nån roll för dig om en läkare sa att det du påstår inte stämmer?
#114 du skippar dock att nämna det med att jag faktiskt har sett det här bli praktisierat. Så oansett vad du säger så har jag sett det och vet att det funkar, grisarna vid det tillfället var inte uppjagade, oroliga eller rädda, de bara somnade. Helt enkelt.
http://www.forskning.no/artikler/2006/mars/1141721530.4
http://www.slussen.biz/admin/sys/getBlob.aspx?admBloID=56836
Och har flera texter som styrker min teori.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.3a2bcf1b1244c6487a480004402/gr..
Gå under Almän Amnestesi
Du har sett grisar somna, men du har dragit fel slutsatser av det. Grisarna somnade pga koldioxid, inte pga låg syrehalt. Svenska elever somnar inte i klassrummen pga låg syrehalt eller hög koldioxidhalt, helt enkelt för att det aldrig blir så lufttätt. Att utsättas för sjunkande syrehalt som du föreslog som avlivningsmetod, vore som att långsamt kvävas.
Här kan du läsa vad Djurens Rätt skriver om gris-slakt, bara ett exempel efter en snabb googling. Läs under rubriken "transport och slakt". http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/grisar Om du nu inte tror på mig. Vem skulle du tro på?
Dina länkar säger ungefär samma sak som min, fast på olika sätt. Men du blandar fortfarande ihop sövning med koldioxid och kvävning av sjunkande syrehalt.
#118 Det blir ju lägre syrehalt när det är mer CO2, det är ju logiskt att det alltid måste vara 100%.
Har du tex 100% syre alltså rent syre då har du ju extremt bra luft.
Men är det 80 Syre 20% CO2 är ju syrehalten 20% lägre.
Normal fysik.
Amnestesi var ett roligt ord förresten - en kombination av glömska (amnesi) och bedövning (anestesi)? - sorry, kunde inte låta bli -
100 procent syre är skadligt för lungorna och verkligen inte extremt bra luft. Normal luft innehåller 20% syre, nästan 80% kväve och låga halter av andra gaser, t ex koldioxid. Ska jag googla eller tror du på mig?
Rent syre är inte så skadligt, de använde det under de första rymdfärdena, sen upptäckte de dock att det var högexplosivt och bytte.
I sövkammaren så sänks syrevärdet till 10% och grisen ska bli utsatt för det i 60 sekunder.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.67e843d911ff9f551db80002800/Foreskriftsdokumentation.pdf
Så du sänker syrehalten för att få mer CO2 och man somnar, precis det alla andra av de länkar jag visat dig säger.
Nej, länkarna säger inte att man somnar pga sänkt syrgashalt. Man somnar pga hög koldioxidhalt. Jag kan googla det om du inte tror på mina kunskaper. Frågar igen: vem skulle du tro på?
Det kan inte vara höga koldioxidhalter om det är hög syrehalt, det måste bli reducerad syrehalt för att det ska fungera.
Om man sänker syrehalten i ett slutet rum blir det inte automatiskt mer koldioxid, det blir i så fall mer kväve vid samma lufttryck. Skulle du tro på t ex min son som läser fysik på universitetet?
Det blir ju sänkt när du ökar koldioxiden i rummet.
Här står det lite om andning och koldioxid. Det handlar förvisso om patienter med KOL, men lungor, andning och gastryck fungerar på samma sätt för alla. Gå ner till sida två, Kronisk obstruktiv lungsjukdom, tredje och fjärde stycket. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:MjYnvVsxwNYJ:www.externt.lul.se/lul/quality.nsf/0/5A77CC613DA1E302C1257948002CDB97/%24File/lungsjukdomar%2520-%2520vårdprogram.pdf+kolsyrenarkos&cd=10&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=safari
Du missar att vanlig luft inte bara består av syre och koldioxid. Det här lär man ut på högstadiet: http://www.naturvetenskap.org/hogstadiekemi/luft Vem skulle du tro på?
När jag avlivade min senaste råtta för ca 7-8år sedan så var det en fruktansvärd upplevelse! Hon fick först en lugnande/sövande spruta, och på den blev hon helt galen, hade transportburen på britsen och efter ca 3 min efter första sprutan så började hon flyga runt i buren, hoppa å studsade så hemskt att hon välte hela buren rätt ner i golvet, å vetrinären ställde foten på transportburen å jag stod å stortjöt……… Allt var så fruktansvärt respektlöst imot min älskling, frågade flera ggr varför jag inte kunde få hålla i henne men då gapade han bara att ja kunde bli ihjälbiten typ å sen när detta anfallet började så ångrade jag mig sååå starkt att jag inte hållt i henne, helrre att hon bitit mig men känt sig trygg med mig i min famn än själv i transportburen! =(
Fruktansvärt var det, och det tog säkert 5 minuter innan "anfallet" gått över å hon somnat så han kunde ge henne den andra sprutan…. Allt kändes så fruktansvärt respektlöst å ovärdigt för min älsskade tösabit <3
Aldrig aldrig mer till den vetrinären….
Btw, måste tillägga att vetrinären sa att det som hände när hon blev sådär var en reaktion på sömnmedlet, som en "snetändning". Tyvärr var jag tonåring å själv där inne så jag sa inte så mkt, men min mamma anmälde händeslen men de gick inte vidare trots överklagan, el ja han har ff kvar sin praktik
#130 nu bara fiskar du.
Valde att simplifiera det då det bara är CO2 och O2 som är viktiga här.
Jag skulle dock kunna säga att de kanske använder destilerat syre som inte är förorenat, men det är fiske det med.
Jag tror dig inte, jag skulle aldrig i livet tro din son.
Jag har som sagt sett det och jag vet att det funkar, så spelar ingen roll vad du säger, annonsena och länkarna är också eniga i det jag säger, ökar man CO2 går O2 ner.
Nej, jag fiskar inte. När man söver slaktgrisar sänks de ner i koldioxid. Där somnar de pga hög koldioxidhalt, inte pga låg syrgashalt. Befinner man sig i ett rum med sjunkande syrgashalt så kvävs man. Synnerligen obehagligt. Varför skulle du inte tro på min son? Tror du att de lär ut lögner på Fysicum i Lund? Vem skulle du tro på? En läkare kanske?
#135 koldioxid och syre, sänks de ner i rent koldoixid kvävs de till döds.
Balansen av koldioxid och syre måste vara rätt.
Det jag säger är att lägre syrehalt mixad med en aningen högre koldioxid halt gör så att man somnar.
För att han är just din son och det spelar ingen roll vad han studerar.
Sänks de ner i koldioxid förlorar de medvetandet och dör senare. Av koldioxiden. Inte på grund av låg syrehalt. Ökar man koldioxiden i ett slutet rum går man långsamt in i kolsyrenarkos. Så för att han är min son skulle han antingen, av någon anledning, ljuga eller vara okunnig? Återigen. Vem SKULLE du tro på? Någon som har fem och ett halvt års läkarutbildning och sådär tjugo års yrkeserfarenhet, skulle det vara nån som vet vad den snackar om eller vet du fortfarande bättre än den personen?
#137 är inte meningen att de ska dö av koldioxiden, det är inte säkert nog.
Nu säger jag inte att det är syrehalten, de ska somna inte dö.
Du har inte läst något av det jag postat för där står det svarty på vitt.
I en av de är det tillochmed en illustrering hur de fördelar syret och koldioxiden.
Du är inte utbildad är du? Menar på samma nivå som din son?
Hade du varit det hade du vetat varför jag inte bara kan ta hans ord eller någon annans för den saks skull häller, har själv varit på universitet och vet exakt hur det ska gå till.
Med mindre han inte kan backa det han säger med exakta källor så kan jag inte ta hans ord på det.
Som jag har sagt och repeterat, det handlar om fakta inte bara ord från en läkare.
Ja, grisarna ska somna för att därefter dödas. De somnar av koldioxiden. Du påstod att det var samma sak som att sätta in råttor i en behållare med sjunkande syrehalt. Jag påstår med en dåres envishet att det inte stämmer. Jag har en lång och gedigen utbildning, jag lovar att jag är bättre utbildad än du - plus en son som läser fysik, eftersom du pratade om något (som var felaktigt) som "enkel fysik". Klart han kan backa det han säger med "exakta källor". Frågan är vad du skulle ta som en exakt källa… Hellre Google eller Wikipedia än en utbildad och erfaren läkare?
#139 ja du vet då inte vad en ordentlig källa är.
Wikipedia är inte en ordentlig källa. Google är det inte häller.
Det jag säger är at det är en mix med syre och koldioxid, ren koldioxid och man kvävs, man panikar för att hjärnan inte får syre.
Det är inget trevligt och humant sätt att gå på.
Udda att du inte vet vad en ordentlig källa är om du är så välutbildad.
Tex en annons på Nature eller Environment kan räknas som en ordentlig källa.
Håll god ton, inga nedvärderande kommentarer från nån.
Det är ju det jag frågar, vad anser du vara en riktig källa som du skulle tro på? Dvs inte något man kan hitta på google eller läsa på Wikipedia. Du har en klar missuppfattning om hur andningsdriven fungerar och vad man dör eller blir medvetslös av i olika gasmiljöer. Frågan är vad som skulle övertyga dig om att du har fel. Jag har gett några förslag som du inte velat svara på än. Och så undrar jag förstår vad du själv har för utbildning.
#142 Marinbiologi Flinders University Australien
Nu ska jag gå in och bråka, wiki kan vara en dålig källa pga att det är ett gemensamt uppslagsvärk som vem som helst kan ändra och förbättra. Däremot kan jag inte hålla med det där om google, då google är en sökmotor och ingen 'källa' för information. Om man kollar igenom var information kommer ifrån och på så vis värderar vad det handlar om. Annars skulle inte internet ALLS vara en bra källa för information för anledningen man hittar är ju pga sökmotorer etc ( yahoo, altavista, bing etc ). Men ni kan ju kolla på universitets sidor eller tex National encyclopedin ( NE.SE ) och där genom kolla.
detta är 'formulan' för 'luft'
Torr luft innehåller ca 21 % syre och 78 % kväve. Resten består av ädelgaser och koldioxid. Luftens vattenhalt kan variera mellan 0,01 och 4,0 volymprocent.
och taget från umeå universitet -
Men, vad jag har läst om avlivning av koldioxid så handlar det om många faktorer. Ja dom kan få panik, men då har man inte gått igenom dom punkter som föreskrivs så att det ska gå så smidigt för djuret och undvika just dom 'bieffekterna'. Annars ska dom somna långsamt in och sedan är det klart.
Men, jag tror inte att det är lämpligt att prata om HUR man tar bort djuren för jag har ett minne av att man inte får diskutera om hur man tar bort djur ( alltså hur man tar sig tillväga )
#144 du kan inte ta google som en källa men det du hittar där om det är ordentligt dokumenterat, men då är det bättre att använda Google Scholar istället för vanlig google då den letar igenom ordenliga publicerade stycken från välkända universitet/forskare osv.
#142 har sagt vad jag anser som en ordentlig källa så ser ingen anledning att ta det igen.
det är ju fortfarande google, bara en annan del av deras tjänster.
#146 jaja, sa bara att det var ett bättre alternativ av google.
Jag rekomendera Google scholar eftersom den blokkar ut irrelevanta sidor.
Och det handlar ju om att veterinärer borde ha något som kan bedöva djuret ifråga utan att behöva tilldela massa med smärtor och lidelser.
Alltså, nu måste jag lägga mig i här lite. deeremf, jag är nyss fyllda 17 år, har IG-G i fysik/kemi på högstadiet och sen inte läst mer fysik/kemi sen dess och jag vet att det du säger är fel. Jag tror inte att du är korkad eller nåt, inte det jag säger så det inte blir missförstånd, men jag tror du har fått det lite om bakfoten bara :)
#149 det jag säger är ju det att
har du ett värde av 50 % koldioxid / 50 % syre och du pumpar in Koldioxid, då sjunker ju värdet av syre.
Det är ju helt logiskt.
Värdena kan ju bli
60 % koldioxid / 40% syre
#150 Njae, för luften består ju av mycket mer än bara syre och koldioxid :) är det inte typ 70-80% kväve också?
#151 Det är ett fyrkantigt exempel där allt är 100% rent, som det ofta är i exempel.
Luften består av O2 och N2 samt Ar.
78% kväve
21% väte
1 % argon
Men det spelar ju ingen roll för lägger man till Co2 så blir ju värdena lägre.
Fortfarande är det så att slaktdjur blir sövda av koldioxid, och detta är förknippat med ångest. Det har ingenting med nedsatt syrehalt att göra. Att utsätta ett djur för minskad syrehalt innebär kvävning, vilket är grymt. Är du marinbiolog, har du gått en kurs i Australien eller har du besökt nämnda universitet? Kan du vara snäll och svara på frågan om vad du skulle acceptera som tillräckligt trovärdig källa på att du har fel? Hittills har du bara hänvisat till länkar som ger mig rätt, nämligen. Vad du har sett är en gris eller flera som blev sövd av koldioxid, sen har du missuppfattat varför den somnade.
#153 har sagt vad jag tar som en källa så sluta fråga.
Marinbiologi i Australien, ja det har jag gått.
Det jag säger är att de har i en högre halt av koldioxid, detta sänker ju halten av syre (Ar, O2, N2) och det i sig gör att djuret somnar.
#153 du motsiger också dig själv.
#102 din beskrivning låter farligt lik andra gaskammare man hört talas om.
Att sänka syrehalten i ett stängt utrymme gör inte att djuret långsamt somnar, tvärtom ger det svår ångest och andnöd innan djuret svimmar av syrebristen. Det är synnerligen grymt.
(skrev du)
Sänks de ner i koldioxid förlorar de medvetandet och dör senare. Av koldioxiden.
Då har du gått från syrehalt X% till syrehalt 0% därför har du sänkt syrehalten.
Nej. De somnar av koldioxiden. Visa mig en källa som specifikt anger syrebristen som orsak. Som marinbiolog vet du kanske inte så mycket om landlevande däggdjur. Vilket inlägg definierade du acceptabla källor i? Skulle en läkare duga?
#155 Suck. Syrehalten går inte ner till noll. Du kan inte välja ut en av gaserna i luft och minska den specifikt. Ökar du till exempelvis 20% koldioxid får du 80% luft, som grovt består av 80% kväve (64% i vår påhittade gasblandning) och 20% syre (dvs 16%). Det är dock fortfarande koldioxiden de somnar av.
förstår att de e frustrerande för er båda, men kan vi inte hålla oss till ämnet och prata om ts fråga? Jag har svarat på en upplevelse ja varit med om, meni nte ens fått ett enda svar för att ni diskuterar om koldixoid å syre… Starta en egen tråd vettja =) Btw så vet även jag att du JoySurrender har rätt!
#158 Tackar och håller med!
Ok, nu har denna tråd flera gånger bidragit till inlägg om hemmaavlivningar vilket går emot RiFs regler. Vidare har den också dragit väldigt mycket OT, jag väljer därför att stänga tråden.
Vill ni fortsätta att diskutera ta det via PM, eller starta en ny tråd SOM HÅLLER SIG TILL REGELVERKET PÅ RIF. Tack.