Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 826 ggr
ronjalundqvist
0

Enögd råtta

Hej! Jag behöver verkligen hjälp med en fråga. Det är nämligen att en utav mina råttungar i kullen har bara ett öga, och nej det är inte så att det ena inte har öppnats än utan det finns inget öga under ögonlocket! Vad ska man göra? Vill inte att han lider, men om det är så att han inte gör det så kommer jag naturligtvis nehålla honom själv. Vill ju helst inte avliva ett djur, och han verkar må bra för övrigt och beter sig som alla andra i kullen. Är ny här så vet inte riktigt vilken kategori detta ska ligga i men chansar :)

regskylt
0

Om han har öppnat ögonen och mår bra så ser jag ingen anledning att avliva? Han kan nog leva ett fullgott liv med bara ett öga.

Visa gärna bild på sötnosen! :)

ceccie
0

Jag håller med regskylt. Han är ju född så, han övar upp balansen direkt från början. Så det blir nog inga problem.

ronjalundqvist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ser inte ögat så bra men han är för snabb för att jag ska hinna ta en ordentlig bild :) tack så mycket för era svar!

zickan
0

När öppnade alla ögonen i kullen? Hur gammal är råttan nu?
Om det finns chans på att den bara är lite seg utvecklad. Försökt ta en fuktig tuss och baddat locken med lite och försökt hjälpa till att öppna försiktigt?. Ifall det bara klibbat ihop eller inte kan få upp locken.

Men nej råttor kan leva hur bra som med ett öga. Ibland händer det att någon vuxen får en klo i ögat och förlorar synen. varit med om det själv. Även haft långt gången gråstarr. Råttorna har klarat sig bra och inte haft några större problem. De anpassar sig otroligt bra. Även haft en jänta på 3 ben.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ronjalundqvist
0

Dom är två veckor och tre dagar, alla öppnade ögonen för tre dagar sedan och man såg redan innan att det var "platt" där ögat ska sitta så jag tror inte han är seg utvecklad men ska testa att badda med en tuss och hoppas på det bästa!

Tack för tipset

zickan
0

Ah.. bara hoppas han är seg utvecklad. Trist när det kommer till fel med utveckligen/genfel. Dock väldigt söt sak på bildenKyss

darkness
0

Gud va söt :* va är de för färg? Han ser guldig ut på min mobil :o

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

ronjalundqvist
0

Han är jätte ljus brun, är dålig på vad alla färger heter men ska läsa på lite mer! :)

zickan
0

Skulle tippa på cinnamon, cinnamon pearl