Hjälp mig argumentera på FB!
Hej! jag försöker i ett inlägg på den här FB sidan övertala en kille att inte skaffa en råtthona till sin förmodligen okastrerade hane. Någon som vill kliva in och hjälpa mig argumentera?
Åh herregud… Är inte medlem i gruppen men har skickat förfrågan, vi får väl tala lite vett i honom 
Argumenterat för kastrering av hanen
Han är ju inte klok, verkar inte kunna mycket ALLS om råttor … Ska nog ta och skicka ett PM till honom ._.
Hänvisa hit till RIF och att han ska läsa på lite innan han skaffar en till råtta.. :) Han behöver tydligen läsa på lite.. Ger mig inte in i diskussionen då så många redan gjort det..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hmm… Tack till er som hjälpt till med att svara, men har kollat lite, och tror vi har "jobbat" i onödan. Människan är nog ute efter att faktiskt skaffa fram en hona att avla ormmats- ungar på. Kollade lite på hans bilder, och väldigt mycket reptilbilder där, såg dessutom att han svarat någon annan i ett inlägg på var man får tag på råttor till ormmat, så min gissning är att det var det han var ute efter från början, fast inte sa det rakt ut. :(
Men den är väl borta nu inlägget?
lite mindre intelligent av honom att söka sällskapsråttor till reptiler, men bra ni svarade så ingen stackare skickade sin sällskapsråtta till honom i gof tro
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
PMade honom och han svarade att han ska ha en hona till att avla på - men vi ska ju inte oroa oss för han kommer ta ut henne efteråt så hon får vila några veckor … Ja, två ensamråttor istället för en då <-<
Åh! Dessa människor! Så himla fult med att annonsera på en "vanlig" sida, och låtsas om att han vill råttornas bästa.
Nu är den j***ln igång igen, och försöker köpa en tjejs hona! Jag svarade direkt i annonsen "var det inte du som sökte en hona att föda upp ormmatsungar på innan?".
Men usch, hur kan en människa vara så hjärtlös att han försöker köpa någons älskade sällskapsråtta till att avla ormmat på :(
Vissa människor är hemska :(
Hoppas han inte lyckas!!
Kolla den här länken… :( Jag blir mörkrädd! http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151037373881642&set=o.330291347004360&type=1&theater
Länken går inte att visa, det står att sidan kan vara inaktuell eller att jag inte har tillåtelse att se. måste man vara medlem i gruppen för att se?
Vet inte… Jag får i allafall en tillsägelse av admin att inte "trissa upp" annonsen, svarar att jag bara vill varna säljaren, då jag vet att han försökt köpa honor att avla ormmat på tidigare. Säljaren svarar "Avel är ok om du är intresserad Johan (som han heter)."
Myy good vilken d*re, hur kan man vilja sälja sin älskade sällskapsråtta till avel för att få orm mat? Hon kan ju inte uppskatta råttan så mkt hon heller tyvärr :(
skrev nu jag med å frågade hur hon kunde tycka att avel till orm mat var ok till sin hona, fattar inte hur folk tänker =/ å så hade hon ju skrivit tidigare "Vad ska du ha henne till? Orm mat eller husdjur?"
Jag hoppas för honans skull att hon inte säljs till honom.. Han kan ju avla sönder henne =(
Bra gjort! Ska bli intressant att se svaret på det! Jaaa, om jag hade råttor fortfarande hade jag frågat om inte jag kunde få köpa henne istället… Önskar dessutom att det hade gått att skicka PM till den här tjejen och förklara! Funderar på att PM.a admin och se om man kan göra något…
Blev medlem i gruppen och såg inlägget, usch! :(
Att dessutom människans mamma försökte lura till sig råttan… Åh jag blir så arg! :(
vadå var de hon som sa at hon födde upp hamstrar oxå ? Var de hans mamma? Herregud! grrr
Det är borttaget… Antar att hon sålde till dem ändå. :( Vilket j-a idiotargument att råttan skulle blivit ormmat om hon inte tagit hand om den innan..! Nu blev den avelsslav istället, hade varit humanare att avliva den!
#20 dålig ägare, brydde sig inte om sina djur
Jaa, den där Susanne. Det stod tydligen på hennes profil att det var killens mamma…
Usch, jag hoppas verkligen inte att den stackars honan blev såld till någon av dom :(

#10 Sitter och funderar lite på varför det skulle vara så hemskt att avla på just någons sällskaps råtta?
Tycker ni att det är ok att behandla icke sällskaps råttor annorlunda/sämre?
I mina ögon så är alla råttor värda samma behandling så jag förstår verkligen inte hur ni resonerar när ni gör skillnad på era sällskapsråttor och "foder råttor"??? Dom har väl alla samma behov?
Det är skillnad på att avla - dvs ta max två kullar på en hona för att få ungar som man lämnar/säljer som sällskapsråttor oavsett tanke med parningen - och att låta en hona få kull efter kull utan uppehåll med syftet att producera ungar till ormmat.
If you fight love, you're always a loser
Precis så #24. Också fult att försöka lura någon som tror råttan ska komma till ett bra hem, visst i det här fallet erkände han sedan jag frågat i tråden,,men förra gången var det som "sällskap till hans ensamma råtta" han skulle ha…
Tragiskt om honan råkar ut för massavel..
Med risk för att få folk emot mig nu, men vad ska man egentligen göra. Det kommer alltid, hur mycket vi än vill att det inte ska finnas, djur som lider. Som #23 nämner grossister, det finns mängder med honor som blir sönderavlade där. Om vi hade lyckats stoppat detta hade det inte ens varit en droppe i havet jämfört med vad för djurplågeri som finns. Sorgligt men sant. :/
Man bör åtminstone vara medveten om vad för slags liv man säljer sin råtta till.
If you fight love, you're always a loser
#26 men med många droppar så blir det snart en bäck, sen en sjö, sen ett hav. Man måste börja någonstans. Djur plågas men ska ingen göra nått åt de bara för de sker så ofta(?)
Förhoppningsvis var det inte han som fick henne, mer går ju egentligen inte spekulera med.
för att veta säker kan man ju alltid slänga upp en annan hona och se om han skriver, säger han att han har sällskap så vet ni. Men samtidigt så ändrar det ju absolut ingenting
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum