Råttungar tillsalu i västerbotten!
Hej jag har råttungar nu i västerbotten vännäs. Det blev 12 st som är födda 29 september och alla lever och mår bra.Dom kommer att vara leverans klara andra veckan i november så jag vet att alla mår bra.
1-6 är hannar och 7-12 honor alltså 6 honor och 6 hannar.
Det är vanliga släthåriga med teckningarna agoti, agoti champanje roan, champanje, svarta, svarta med vit mage, husky roan. Vissa av ungarna är dumbosar och vissa är det inte, det kan man se på bilden under.
Fadern heter Skyler och är en svart dumbo på 505 g vet inte föddelsedatum på skyler .
Moder heter Charlotte och är toppörad huskyroan på 350 g Föddelsedatum är 15 januari 2012. båda föreldrarna mår bra och lever idag.
Syfte med parningen var att det var en del som hade önskat ungar samt att det inte finns så många uppföddare eller råttungar här runt i västerbotten. Jag hade tänkt mig 200 kr för honorna och 150 kr för hannarna.
Kontakt man kan redan nu börja boka ungar ifall man är intresserad. Man kan även skriva till mig på min hotmail hestb.rud@hotmail.com ifall man vill se bilder och liknanden på föreldrar osv. Flera bilder finns på ungarna på http://eelinajonnsson.blogg.se/category/rattorna.html man kan även ringa mig och smsa på 0727325502.
Mina råttor är en så länge inte skrivna i någon klubb eller i srs men tanken är att jag ska ha mina råttor skrivna där i framtiden såfort dom tagit emot mitt medlemskap, men denna kull kommer inte att vara det :)
- födelsedatum
- färg, teckning o hårlag
- kön
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
- faderns namn, födelsedatum, vikt
- moderns namn, födelsedatum, vikt
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
- ort där råttan/råttorna finns
- telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus)
- Om annonsen ska vara låst eller ej
Detta ska annonsen innehålla om den ska få finnas kvar. Du kan ändra annonsen en under en timme efter att du skrivit den.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Så söta!!!!!!!!!!! vad är nummer åtta fär färg`?
Champagnehonan ser jättefin ut.
Vart i västerbotten finns du?
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
iluvkottar 8an är en champanje roan med röda ögon :)
Allamej jag har ändrat och hoppas att det blev bra :)
Wamrat har lagt in mer info nu i inlägget, i vännäs finns jag :) men går även att fixa transport till umeå då jag är där väldigt ofta.
Har du frågat den tidigare ägaren om Skylers beteende innan du tog kullen? Och så hoppas jag att du meddelar alla köpare om det.
Fjordell ja och jag har inte hört något dumt om honom, hon som hade honom före mig hade honom i 6 mån jag har nu haft honom i ett år och han är hur go som helst! det vet jag och så att han kommer från någon i lycksele som inte håller på med råttor längre.
Jag sa till dig att han haft beteendestörningar precis efter att du hade hämtat honom, och planerade en kull redan då, så jag bad dig höra med förra ägaren.
Nåväl, det är såklart upp till var och en om man vill ta kull eller ej, men jag tycker åtminstone att du ska meddela dina köpare om Skylers historia.
Fjordell det kan jag göra, absolut. Vill inte smyga med något. men jag har aldrig sett någon tendens till det då han jämt varit go och snäll :) men jag ska informera
Vad bra! 
Eftersom han var strulig hos förra ägaren så kan beteendet lika gärna slå igenom hos ungarna, och sånt vill man nog vara medveten om när man köper bebisar. Sen behöver det ju inte bli något hos någon av ungarna, men ifall att.
Fjordell det håller jag med om, men lydia berättade aldrig något för mig om det, hon sa bara att Remus hon hade hade personlighets störning och agriationer i släkten
Om ungarna är Dumbo är honan inte toppörad utan dumbobärare. Angågende färg och teckningar är de så förvirrande att jag inte ens vet var jag ska börja. Mitt tips om du tänkt fortsätta avla är att läsa på rejält innan.

#12 Nja alltså mamman ÄR ju toppörad. Att hon sedan är dumbobärare är irrelevant. Det syns ingenstans att en råtta är dumbobärare - den är enbart toppörad eller dumbo. Termen dumbobärare används oftast bara när man vill beskriva vad som ligger i generna, så att säga.
vilken färg har 1? :)
#14 Black striped roan. Roan är en blekningsgen, vilket gör att den svarta teckningen kommer att blekas.
#15 aah okej :P synd att det var roan :( men numer två var också as söt xD
eller nummer 12 :P
#16: Inte om man håller på med avel, då bör man åtminstone ha grundläggande kunskaper inom genetik.
#13: Så det är irrellevant när man sysslar med avel vilka gener råttan bär på? Intressant synsätt.
#19 Tycker du har en relativt negativ ton - vilket känns otroligt onödigt för stämningen i tråden. Uttryck dig hellre "du kanske borde skriva med att modern är dumbobärare, då det kan vara av intresse för köparna" istället för att utgå från att TS inte kan, eller vet det. Sedan benämner man ju faktiskt inte dumbobärare som just det. De är fortfarande toppörade, men har anlag för dumbo. Detta kan man sedan också förstå då en del av kullen faktiskt blev dumbo. Min poäng är att det vore roligare att läsa om alla kunde hålla en trevlig ton, vi är ju här för att hjälpa och stötta - inte kritisera. Ungarna finns ju här i världen ändå, eller hur? ;)
Jag håller med Kalli i det här; ska man hålla på med avel bör man åtminstone ha koll på vad ens råttor har för färger och teckningar. Färgerna och teckningarna är väl dessutom det absolut lättaste att lära sig, och om inte annat är det enkelt att kolla upp innan man skriver en annons. Om du dessutom har framtida planer på att registrera råttor inom SRS så måste du ändå kunna framföra korrekta uppgifter om deras färg, teckning, hårlag och öron.
Dessutom finns det nog inte många erfarna råttägare som tycker att en annons framstår som särskilt seriös där man kallar färger för teckningar och säger att råttor har färger som inte finns (ex. agouti champagne roan) eller bara teckning och blekgen (husky roan). Jag säger inte det här för att vara elak, utan för att du ska förstå hur det framstår, särskilt för oss som har hållit på länge med råttor och är lite "besserwissriga" av oss. :)
Tvåan kommer inte alls att blekas, han är en svart hooded. Ettan och sjuan är svart striped roan, de kommer alltså att blekas. Trean och åttan har teckningen husky roan, och kommer också att blekas. Inga andra av råttungarna har någon blekgen.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#22 Haha japp, du har rätt om 2an, jag kollade nämligen på 1an. Man ska tydligen inte sitta vid datorn när man bara sovit totalt 4 timmar på 2 dygn! 
Tass :)
har du något kulltema? 
#23 Haha, jag märker att du är trött, för du svarade ju rätt; hon frågade om ettan och du sa att ettan var en black striped roan. 

elinasråttor skrev däremot i #20 att tvåan kommer att blekas, och det är fel. 
Mvh,
Moa
#25 HAHAHAH herregud… jag tror jag måste gå och sova! 
Dom är väldigt söta!
Givetvis tycker jag också att man ska kunna genetik och vad man sysslar med om man ska avla. Det jag däremot inte har någon förståelse för är antagandet av okunskap. Hur kan ni veta att TS inte också var trött när detta skrevs? Nu är ungarna redan här och det enda vi kan göra är att komma med råd. Det är vad jag tycker kan skötas snyggare än vad det har gjort i denna tråd :)
loular har en väldigt god poäng.
Bebisarna är här, inget kan göras ogjort utan nu hjälper vi till att göra det bästa för denna kull så att uppfödaren lär sig för framtiden.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag anser att jag har en fin första kull, jag försöker lära mig så gott jag kan och jag kan garantera att jag sköter om mina råttor på absolut bästa sätt. Nej jag kan inte lära mig alla färger och vad dem tillhör på en gång, jag har lärt mig en del av vad folk har sagt till mig och skriver. Men annars har jag svårt eftersom att jag hare en del problem med sådant. Skulle någon kunna vara så snäll att färg ge alla ungarna så jag kan lägga in det och "ändra mitt mistag" då folk bara klagar på mig.
Det känns jätte tråkigt, att bli medlem på en grupp och lägger ut en annons på ungar som jag faktiskt är väldigt stolt över. Jag förstår att många vill mina råttorsbästa och tycker att jag ska veta mera, samt att många försöker hjälpa mig. Men jag har svårt att ta emot det som hjälp när ni skriver på ett sätt som bara får mig att vilja ta bort annonsen. Tycker ni ska uppmuntra folk som inte kan och inte trycka ner dom. Detta gäller såklart inte alla då det är många som varit uppmuntrande och skrivit med vänligare ton också.. Alla har vi varit nybörjare en gång eller hur?
Nooway Mitt kulltema är godis och sötsaker ^^ Tillexempel 10an som jag valt att behålla själv har fått namnet Skylers Nutella. :) Sedan har vi även Twix, dumle, nobless osv :)
#33 Bra skrivet! Du har en kull att vara stolt över, så va det - oavsett nedklankande inlägg. Hoppas att folk ändrar ton :) Alla kommer med bra och viktiga råd, så de ska du givetvis ta till dig. Glöm bara inte att sålla bort negativ energi och ta till dig konstruktiv. Kram på dig - och lycka till med pälsbollarna.
Ah, cute! ^_^
loular och Allamej: Det är absolut ingen som säger att hon ska göra bebisarna ogjorda, bara att det är en god idé att läsa på lite mer framöver, samt vilka förväntningar folk faktiskt har på uppfödare - som att de till exempel ska kunna veta vad det är de säljer, mer än vilken djurart det är.
Köper jag en hund från en kennel förväntar jag mig att uppfödaren ska veta vilken ras de föder upp och vad för färger valparna har. Även om det inte nödvändigtvis alltid är viktigt för skötseln av djuret som sällskap att veta dess färg och genetik, är det ändå inte något som bör förbises. Inom vissa djurarter är kunskapen om deras färger och varianter hälso- och livsavgörande om man till exempel väljer att avla på dem.
Och, som jag tidigare skrev, så är det en fördel att veta vad som förväntas av en uppfödare för att uppfattas som seriös. Att blunda för det och hålla tand för tunga för att verka så trevlig som möjligt vore bara att göra TS en björntjänst, och skulle endast ge henne och andra en skev bild av hur verkligheten ser ut. Som sagt, det jag skrev i #22 och det jag skriver nu är inte skrivet i ont uppsåt, utan med TS och hennes råttors bästa för ögonen. Utan misstag lär man sig ingenting - men får man inte veta vad man har gjort fel kan man omöjligt lära sig något av det. 
elinasråttor: Självklart har alla varit nybörjare, och det är ingen som förväntar sig att du ska kunna allt. Även om det känns jobbigt att få kritik och råd är det absolut ingen som tror eller har antytt att du inte tar hand om dina råttor på rätt sätt.
Dock är det lika bra först som sist att veta att folk ofta förväntar sig en del av uppfödare som de inte förväntar sig av en vanlig hobbyägare - bland annat just kunskaper om vad de har för färger och teckningar.
Om du har problem att lära in färger och teckningar i huvudet finns det utmärkta hemsidor som du kan kolla på för att utifrån det bestämma färger och teckningar på dina råttor. Annars vet jag att folket här på forumet inte skulle ha något emot att hjälpa dig med det, om du startar en sådan tråd. ^^
Nummer två har ingen bläs, han har en svart huva och en svart ål. Alltså är det en hooded, och de bleks inte. På mamman syns det tydligt att hon har en bläs i ansiktet och är färgad över betydligt större delen av ryggen. De har två helt olika teckningar. Om du googlar på "black hooded rat" så kommer det upp en hel del bilder som du säkert kommer att känna igen din lilla tvåa i. 
Försök se det såhär elinasråttor; Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
Det är få människor som skriver något bara för att vara elaka, och ingen här i tråden som jag kan se har skrivit elaka saker. Att det sedan kanske känns jobbigt och överväldigande att bli tillrättavisad eller få en massa råd kastade över sig är bara naturligt, men du kommer också att lära dig massor av det. Det hade du inte gjort om folk bara hade skrivit saker för att "trycka ned dig".
Det är ingen som vill varken dig eller dina råttor något illa, så upp med hakan och le och var glad, för du har ett helt forum som gärna skulle hjälpa dig med allt du inte redan vet eller har erfarenhet av, och hemma har du ett gäng sockersöta små bebisar att pussa på. 
Mvh,
Moa
jag är ganska intersserad utav 12 :)
Jag tar till mig kritik och råd, jag tycker det är bra att det är folk som skriver och lär mig, som du skrev att om ingen skulle berätta skulle jag ju inte lära mig. Men menar bara att man kunde göra det med mindre nerklankande :)
12an finns desvärre inte kvar :)
Moa, jag vet att ingen kan eller vill göra kullen ogjord men en mindre hård ton mot en nykomling kan vara en idé. Alla vet inte att man ska läsa med snällglasögonen på när dom kommer hit…
Håller fullständigt med om att kullen borde tagit med mer kunskap i ryggsäcken men nu är inte fallet så och vi kan bara försöka hjälpa så att det blir bättre.
åå så synd.. vilka honor finns kvar?