Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 701 ggr
TwoDumboRats
0

Behöver tips av er råttägare!! *please*

Jag har inte haft mina råttor så länge… men tillräckligt för att känna att jag inte aktiverar dom så ofta som jag skulle vilja.

Till problemet. jag kan inte släppa mina råttor lös i vårt hus… har tre småkillar som tokhärjar överallt. Har inte heller något rum som jag kan råttsäkra… Ni som inte heller kan det… har ni några bra tips på hur ni har löst det?

Finns det typ hagar att köpa… som dom inte kan klättra över?

Skulle så gärna vilja hålla på med dom mer än vad jag gör… jag tar ut dom varje dag… men då är dom enbart på mej! Jag vill kunna aktivera dem med tunnlar & bus. :)

Alla tips mottages!! /M

Achatina
0

Hagar finns att köpa men en annan sak man kan göra är om det finns ett badkar att bygga upp en lekpark i ett sådant. Annars brukar badrum överlag vara rätt praktiska lekplatser om man inte har för mycket bråte i de men man får förstås täppa till hålen till brunnen och passa de så att det inte hittas på något fuffens.

DuBetMig
0

Innan jag råttsäkrade min hall lät jag mina springa på soffan eller på sängen. Där kunde jag även bygga upp en mindre lekplats för dom där de fick springa tills de gick in under någon kudde för att sova.
Mina råttor har aldrig ramlat eller hoppat ner heller :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Cederin
1

Även jag rekommenderar soffa/säng! Till sängen rekommenderar jag ett rått-överkast om det skulle hända en olycka i lakanen haha :P Inte så kul att sova i.

Medarbetare på Naglar och Hår

isabella93
0

Jag använder en marsvinshage för att spärra av de delar av rummet som de inte får vara i, t.ex. där det finns sladdar eller marsvinsburen, och sen får de springa fritt i resten av rummet.

[Sara FE]
0

Ingen av mina råttor har någonsin hållit sig till sängen eller soffan. Från det att de var små flög de omkring och ställde till bus överallt. Superlätt att klättra upp och ner från soffa och säng, uppför element och kapphängare, uppför kökslådor till spisen och uppför stolar till bord. Jag har honor. ;) De är lite mindre vilda nu när de börjar bli äldre, men jag kan helt glömma att bara sätta dem på en möbel och tro att de stannar där.

Jag har provat olika slags hägn. Det första gjorde jag helt enkelt genom att spärra av en del av lägenheten med omkullvälta LACK-bord, vilket fungerade perfekt ett par veckor när de var små. Det blir dock bara en höjd på 55 cm, så de flesta av dem lärde sig snabbt att hoppa upp på borden, och sedan hoppa ner på andra sidan (vilket bara bäddar för olyckor, så jag var tvungen att lägga ett gäng kuddar på andra sidan innan jag erkände mig besegrad).

Andra försöket köpte jag en barngrind, vilken jag tänkt göra något smart med. Köpte stora plastlock och tejpade fast, innan jag insåg att tejpen bara fungerade som en jättestor stege för flickorna. Vips satt de istället på runt en meters höjd. Inte bra.

Jag provade att ha enbart plastlocken (med silvertejp på baksidan) fastkilade med bord, och det fungerade ganska bra. Förutom att det var så fult. ;) Men man kan säkert göra det mycket snyggare med andra material. Så länge det inte går att klättra upp på och är alldeles för högt att hoppa upp på så borde det ju fungera. En del använder plexiglas, men jag hittade inte det någonstans.

Sedan köpte jag en rumsavdelare, RISÖR skärmvägg. Jag klistrade fast en massa möbeltassar på toppen, och vände den sedan så att toppen blev botten. Det fungerade faktiskt alldeles perfekt, ingen av råttorna har lyckats klättra på den. Jag tyckte dock att det var tråkigt att inte kunna se vad råttorna höll på med om jag inte öppnade, så jag gjorde om rumsavdelaren till ett väggskydd bakom buren.

Nu får råttorna istället springa lösa i hela lägenheten, utom badrum och sovrum (farliga prylar-rummet) där jag stänger dörrarna.

TwoDumboRats
1

Ok, tack för era tips. Ska försöka komma på något klurigt. Vill ju kunna vara med dom i hagen…. så att man umgås samtidigt som dom busar :)

Undrar om man skulle kunna skärma av med spånskivor & gångjärn… vill ju inte att det ska bli alltför dyrt för jag vill ha en rätt stor hage. :)