Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2197 ggr
L8sson
1

Vad har hänt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och hon jag bor med har idag fått hem 4 råttor som behövde hem snabbt, 4 flickor som bor tillsammans.

Vi märkte att en av dom har något fel med nosen, den använder liksom bara högra sidan av nosen/ huvudet. Man ser att något är galet! För man ser att munnen är knasig, tungan kommer bara ut på ena sidan av tänderna och hon stoppar ut tugnan ofta. Så tycker jag att tänderna/käken är sne. Så nyser hon oftare än de andra flickorna.

Vad kan ha hänt och vad ska vi tänka på?

L8sson
1
L8sson
1
Mitralis
0

Kan hon ha fått en stroke? Eller ansiktsförlamning?Obestämd

L8sson
0
L8sson
0

#3 Ja det var våran första tanke också, hon är cirka 10 månader sa dom som lämna dom idag.

wawe
0

Jag kommer genast att tänka på stroke hos människor, för rätta mig om jag har fel men visst är det så att lättare stroke kan leda till ansiktsförlamning och även just halv anstiksförlamning. Jag hade en vännina som vaknade en morgon av att halva hennes ansikte var förlamat ch så var det så i typ 2 veckor och sen blev hon normal igen.

Vet ej om detta kanhända hos råttor men jag antar att det borde funka på samma sätt.

Minoth
0

"nyser oftare än de andra flickorna" ? 

Är de sjuka allihopa? :/

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ratlings
0

Ja hon ser rätt sne ut.. Hur är hon annars i beteende? Slapp, hängig, pigg? Äter, dricker som hon ska? Går hon normalt?

// Lise
When nothing goes right, go left!

dundeer
0

Ser nästan ut som nån förlamning av nått slag eller en missbildning.. har tyvärr ingen erfarenhet av detta så kan inte hjälpa med nått tips :/ Men söt var hon! :)

Lancia
1

Nämen lilla skruttan då! Helt klart är det ju något som är galet, du har ingen möjlighet att kolla upp om hon varit såhär en längre tid?

Av det lilla jag kan se så ser tänderna jämnt slitna ut (stämmer det?). Råttor kan ju emellanåt hålla tänderna lite skevt, sära på dom etc, men så länge slitningen är jämn är det ok på den biten. (Men håll koll, tänder som ballar ut är satans verk!)

Hur ser du att hon bara använder ena sidan? Verkar hon liksom förlamad? Eller som att något är i vägen, tex svullnad eller dylikt, som hindrar? Jag har aldrig varit med om liknande på tamråtta… Anyone?

Grodan
0

Kan vara en skada (slag/ramlat och nu svullet), ett bett (från andra råttor, geting el dyl), eller medfött fel.

#4 På den bilden ser rätt hon normal ut, ev dock med det medfödda felet "sned-nos"… Inget som eg handikappar en råtta, men i det här fallet, om det är medfött, kan det faktiskt vara så att det är en aning handikappande för henne.

Du bör nog ta en tripp till veterinär för att få henne ordentligt undersökt.

Edit: tittade igen på bilden. Ser att ögat på den sidan skelar lite också… det kan vara en tumör… och det kan vara problem med molarerna (fast då borde kinden vara svullen tycker jag). Ja, som skrivet. Det kan vara så jäkla mycket.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
0

#6 Ja men det är konstigt att inte de förra ägarna sa detta om det, de borde ju ha märkt att något var galet på deras råtta. 

#7 Inte nyser, men typ fnyser som när de luktar sig omkring, men hon låter så helatiden.

#8 Hon är helt normal, är en av de piggaste och tuffaste råttorna i gruppen. Äter och dricker och har fint hull tycker jag. Hon går som de andram klättrar och har sig.

#9 Tack! :)

Minoth
0

#12 nyser hon hela tiden är hon sjuk :(

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ratlings
0

#12 Okej, då tror jag mycket på Grodans teori, en skada eller så. Den lilla erfarenheten jag har av stroke på råttor så drabbar det mer än bara "snehet", men det kanske inte alltid är så.

// Lise
When nothing goes right, go left!

L8sson
0

# 10 Hon rör bara på högersidans morrhår, hon tar ut tungan på ena sidan bara osv. Och så tycker jag inte att ögat på den "skadade" sidan hänger med..

Ska kika på hennes tänder närmre imorgon, de kom ju idag så det har hänt mkt för dom.

#11 Är det något man ska in till vet med?

L8sson
0

Om de nyser och är fökylda eller liknande, de kan ju ha stått i drag eller kallt hos förra ägaren. Jag vill avvakta och se ifall hon blir bättre eller om något ändras. Hennes allmäntillstånd är ju god iallafall. 

Jag undrar hur de haft förut, hade en väldigt smutsig bur när de kom.. : :(

Grodan
0

#15 Du kan ev avvakta någon dag. Om det är en skada så bör ju svullnad gå ner. Det jag dock tycker är konstigt är att även hennes öga på den ena sidan skelar… Det tycker jag tyder på något mer allvarligt…

Det är mkt svårt att göra en koll av råttans molarer. Du kan göra simpel luktkoll. Lukta i munnen och i öra. Luktar det illa?

L8sson
0

Skulle kunna filma hur hon är och hur hon låter om ni är intresserade av det.

L8sson
0

#17 Hon är inte svullen utan bara sne. 

Jag är inte expert på råttor men jag kan ju se ifall något är galet eller om allmäntillståndet är bra.

Hon är riktigt trevlig och framåt trots detta.

Grodan
0

#18 Hennes tillstånd besvärar henne, det är helt klart. Mycket möjligt att hon nyser extra pga det. Om hon rosslar så har det ev inte med detta att göra (säker kan man ju inte vara, men rossel brukar sällan ge upphov till sned nos…men visst kan hon ha en allvarlig och ytlig infektion i näsgången som gör detta)

I bästa fall kan du få medicin av veterinär och hon är frisk om en vecka! Flört

Grodan
0

#19 Japp, råttor är glada och pigga trots sjukdomar. De visar precis som möss inte så gärna att de är allvarligt sjuka…

L8sson
0

Jag kan tänka mig att hon andas som hon går pågrund av att hon bara använder ena sidan och hela nosen är sned. Att det liksom inte går så bra med bara en halv sida. Bara en tanke jag fick. 

Skolan brukar ta in en veterinär så får tala med henne. :)

Grodan
0

#22 Håller en tumme***Kyss

Lancia
0

Jo visst är det som du skriver Grodan, "tredje ögonlocket" syns betydligt mer på den lama sidan. Är det så konstant, L8sson?

Inga övriga problem alls med motoriken på den sidan? Resten av kroppen tänker jag på då.

L8sson
0

Det är bara ansiktet som strular, resterande kropp fungerar. Men ska filma imorgon ska ni få kika själva. Veterinären kommer till skolan varannan tisdag så det blir bra :)

L8sson
0

Eftersom de kom kl 3 idag så har jag inte hunnit med så mkt mer än att städa deras bur ordentligt, hälsat på de tagit bilder och sedan suttit utanför buren och bara tittat på de små liven när de klättrat omkring och kollat in den nya inredningen och sedan däckat överallt i buren.

Lancia
0

Ser fram emot filmen! Håller alla tummar vi har här hemma för ett snabbt tillfrisknande!

ececilia
0

Stackarn :( Hoppas det inte är något allvarligt! Håller tummarna

// Evelina

L8sson
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer filmen på Ronja, hoppas den duger. Man hör iallafall hur hon låter och man ser att hon är sne..

minky
0

det är inte en tumör/abcess som spökar då?

haft det på en hane. märkte det på att han fick problem med andningen o såg lite sned ut innan knölen växte sig större.

pellepojken
0

Vet inte men tycker det ser ut som en partiell förlamning i "ansiktet". Det kan bero på bla virus på nerven. Om det är det så brukar det gå över av sig självt (oftast) Brukar mycket sällan orsaka smärta. Hon ser ut att må bra. Är knappast handikappande för henne. Lycka till Ronja !

L8sson
1

Hon är ju som de andra råttorna, hon sover mer än de andra bara men när hon är vaken så klättrar hon och äter och dricker som de andra. hon är ju en av de socialaste i min grupp :)