Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2131 ggr
Kottikott
0

O.T Jag var väl naiv..

Jag trodde försäkringskassan och Socialen skulle hjälpa till, men tydligen så hade jag sååå fel…

Jag går på folkhögskola och bor i en av mammas lägenheter, för hon har två st här. Jag har gått på gymnasie här nere med å då bott ensam i 3 år..

Sen ville mamma flytta ner så jag skaffade en ny billigare lägenhet å mamma flyttade in i min gamla.. Nu när jag bott ensam så länge så skulle jag inte klara av att bo med mamma igen. Skulle bara bli en massa bråk..

Hon har betalt min hyra å mat å sånt nu när jag går i skolan.. Men nu så har hon oxå börjat gå i skola.. Så hon har inte råd att betala längre..

Så jag har sökt socialbidrag och sen förlängt underhållsstöd från försäkringskassan.. Men jag har fått nekat på båda.. Soc sa att dom inte beviljar dt till folk som går i skolan.. Försäkringskassan sa att jag måste bo hos en av mina föräldrar.. Men det är lite svårt.. Om jag skulle bo med mamma så skulle vi behöva flytta till en större lägenhet, å så skulle dt bara bli en massa bråk hela tiden.. Och det verkar inte försäkringskassan förstå.. Idioter… Och jag har sagt till dom att jag kan inte ta studielån, för man måste vara 20år för å göra dt om man går på folkhögskola.. Så dom verkar tro att man klarar sig på 1050kr/månad när man går i skolan.. Jag blir så arg för det.. Jag har kompisar som går hemma och är arbetslösa som får nästan 3000kr/månad bara för att komma på möte en gång i veckan.. Borde inte vi som faktist gör nånting få dom pengar man behöver???

Jag har kollat runt på jobb å så.. Men det finns inget ledigt. Hade tänkt jag kunde jobba på helgerna annars..

Vad gör man när dom vägrar hjälpa till??

Digitalis
0

Bidrag är ingen rättighet. Om "dom" vägrar hjälpa till får du väl göra som alla andra under 30 år tvingas göra om de fortfarande har föräldrar som ställer upp.

//frida

Allamej
2

Du får visst ta studielån, dina lärare måste skriva på en del papper men givetvis får du göra det.

Föräldrarna har försörjningsansvar tills dess att man blir 20 om man går i skolan tror jag… men du kan få studielån… även om jag skulle tipsa dig om att hellre jobba hela nätterna istället för det är mindre plågsamt än att ha med csn att göra..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MiaLemon
0

Har inga problem alls med csn :) Men jag vet också att om man bor hemmifrån när man är så ung kan man söka om extra bidrag men det är om man bor långt ifrån sina föräldrar. Vet att min lillebror hade det + barnbidrag + lite extra från föräldrarna och levde på under 3000:- /månad i 2 år. Om du bor själv i lägenhet kan du ju söka bostadsbidrag iaf.

teachingbirds
0

Om du är under 20 och går i skolan så har din mamma försörjningsansvar för dig, och det betyder att socialen i princip inte har ansvar för dig. De kan inte ta hänsyn till att det kommer "bli en massa bråk hela tiden". Det är din och din mammas ansvar att reda ut det isf.

Digitalis
0

#2 Inte som tonåring studerande på folkhögskola/komvux nej? Då får man vänta tills man är 20 år. Eller har du erfarenhet av undantag?

//frida

Kottikott
0

Jag har kollat upp med bostadsbidrag. Och det jag skulle få är 100kr i månaden.. Så det känns rätt ovärt..

Och jag vet att bidrag inte är en rättighet.. Men jag tycker att det suger att arbetslösa som bara går på möte en gång i veckan ska få över 2000kr i månaden för det å jag som faktist går i skolan å gör något ska få avslag på varenda ansökan om bidrag jag skickar in.. Jag ska söka studielån så jag har det direkt nästa år, men skulle inte förvåna mej om dom säger nej där med..

mikeiko
1

De tycker nog att du ska ta ett jobb, eller du vet, join the circus, vadsom, de bryr sig inte. Försäkringskassan är djävulen, och man ska ha så lite man kan att göra med dem…

KickanW
0

#2: Precis som Digitalis säger så stämmer inte det där. Är man under 20 och går på folkhögskola får man inte lån utan endast bidrag.

Digitalis
0

#6 Fast det tycker jag motiverar varför de borde bli av med sitt bidrag, och inte varför du borde få. Jag har fått flytta hem i omgångar när jag har varit utan fast inkomst.

//frida

teachingbirds
0

#6 De får bidrag för att deras föräldrar inte längre har försörjningsansvar för dem! Du får inte eftersom din mamma enligt lag ska försörja dig om du inte kan göra det själv. Varför är det orättvist?

Kottikott
0

#10 Jag tycker inte att det är rättvist att dom som går hemma å gör ingenting ska få pengar istället för dom som faktiskt går i skolan eller liknande för att försöka göra något. Jag har alltid trott att Soc å försäkringskassan ska hjälpa folk som behöver det. Men tydligen så är dt tvärt om..

mikeiko
0

#11 De hjälper bara de som de anser är i mest behov av det. I ditt fall anser de att din mamma ska försörja dig. :/

Men jag vet, det är frustrerande hur det funkar…

Kottikott
0

Ja men saken är den att min mamma inte kan försörja mej. Hon går oxå i skolan nu. Och pappa har inte råd heller.. Så jag vet inte riktigt vad dom går efter när dom ska välja vem som är i mest behov..

mikeiko
0

#13 Då är det kanske de som måste söka bidrag? Tror det är så det funkar…

Kottikott
0

Jag tycker att det är helt sjukt att det ska vara så.. Det är ju jag som behöver hjälpen. Mamma ska ju ta studielån till sig och pappa vet jag inte riktigt vad han gör.. Men har har fått hjälp av soc för inte så länge sen iaf..

Adra
0

Som utbildad socionom är jag rätt insatt i socialtjänstlagen (trots att det var ett tag sedan som jag bläddrade igenom min stora socialtjänstlagsbok). Socialtjänsten tar alla aspekter och faktorer i beräkning när de avgör vem som ska få bidrag, det vill säga social miljö (i detta ingår det en hel del punkter, såsom t.ex. inkomst, nätverk i form av familj, vänner, etc.).

I ditt fall är det, såsom många andra redan har yttrat, dina föräldrars ansvar att försörja dig då du är under 20 år. En annan synvinkel är att din mor kommer att ta studielån och då skulle socialen troligtvis gå på linjen att hon då bör kunna försörja dig, no matter what.

Det låter hårt, det är jag medveten om, men det är svårt när det kommer till just den ekonomiska biten hos socialen och vilka som faktiskt beviljas bidrag. Jag håller tummarna för att det ordnar sig för dig. =)

hus-musen
0

Soc är värdelösa, de är inte ett dugg intresserade av att hjälpa nån. Och du är under 20 och därför är du körd mer eller mindre. Din mamma kan söka bidrag för att hon inte har råd att ta hand om dig men det innebär att du måste bo hos henne. Så antingen biter du ihop tills du är 20 eller så får du börja leta extrajobb på allvar. Flytta ihop med nån så får du ner hyran osv.

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

Soc är inte värdelösa. De hjälpte mig med pengar sommaren efter jag tog studenten och sökte jobb. Då var jag en av de du kallar som bara går hemma och gör ingenting. Jag sökte 200 jobb och fick 1 i slutet av sommaren. Jag fick då hjälp av soc för att försörja mig eftersom min mamma är sjukpensionär. De sköter bara sitt jobb så bra de kan. Det är inte elaka människor.

mikeiko
0

#18 I agree to disagree. Det är ju ingen hemlighet att Försäkringskassan, Migrationsverket mfl. allmänt uppfattas som känslokalla och att de hellre stjälper än hjälper.

Jag har bara haft kontakt med soc en gång, och det var det mest kränkande jag nånsin varit med om. Jag behövde en paus från universitetet och ville jobba ett tag, och bad dem om hjälp de få månader jag stog utan pengar - innan jag hunnit få ett jobb. Först fick jag avslag "för att min pojkvän var engelsman" (!?), jag överklagade och sa att han hade ju inget med min ekonomi att göra bara för att han var här på besök. Snarare tvärtom, det var jag som fick försörja honom. Då fick jag avslag med orden "du kunde ju ha planerat bättre". Och DÄR försvann min respekt för dem.

För att inte tala om den handläggare jag hade, som skrattade mig rakt i ansiktet. På riktigt.

Adra
0

#19: Känner faktiskt igen det där angående pojkvän som är engelsman. Det där har jag också fått höra av vissa myndighetsorgan (min sambo är engelsman). Jag har varit i kontakt med sociala myndigheter en enda gång och fick avslag och jag fick ett rätt så respektlöst bemötande. Jag hoppas att det enbart var den människan som hade en dålig dag och jag råkade "vara i vägen". Det vore jäkligt synd om alla socionomer eller socialtjänstemän beter sig på det där sättet. Då undrar man vad sjutton de har lärt sig under alla år på universitetet där respekt och medmänsklighet är nyckelorden i socionomutbildningen.

Lite off-topic men jag kände att det var värt att kommentera en gång till. =)

KickanW
1

Att soc inte fungerar har nog inte att göra med att där sitter elaka människor, utan hur myndigheten fungerar. All jäkla byråkrati har nog väldigt mycket med det att göra.

[veralera]
0

Åh vad jag hatar socialen! Och försäkringskassan med för den delen… Och csn…

Trots att jag jobbad fram tills 2 veckor innan jag födde Antonio får jag bara grundbeloppet från försäkringskassan som sammanlagt blir typ 3000 i månaden efter skatt, och efter hyra+el+mat blir det inge vidare mycket att roa sig för… Detta pga att jag jobbade några månader, slutade jobba en månad (flyttade till stockholm) flyttade tillbaka och började jobba igne, och därför räknades det tydligen inte som om jag jobbat där tillräckligt länge.

Sen är det riktigt riktigt svårt att hitta lägenhet i Malmö och de kunde varken hjälpa mig hitta lägenhet eller hjälpa mig betala.

Och jobba är ju knappast ett alternativ när man har en lille hemma.

Så jag började studera, men de jävlarna vill ju inte ge mig mer än 1000 krnor i månaden…

Sån tur att min pojkvän har jobb och studier, hur skulle jag annars klara mig? Leva på sammanlagt 5 000 i månaden (barnbidrag, föräldrapeng, studiebid.) INKLUSIVE hyra?

Här i malmö finns det inga lägenheter ledigt billigt, den vi bor i nu kostar 6.500 i kallhyra och det var den billigaste vi kunde få!!!

Men alla jävla slödder som bor här i Malmö kan de betala ut hur jävla mycket som helst till! Vet flera stycken som socialen betalar hyror på 8-10 000 i månader åt, PLUS typ 5.000 till i månaden… Och de FÖRSÖKER inte ens hitta jobb!!! Och alla invandrare (inget rasistiskt menat utan det är bara så) kommer hit, placerars i mögliga lägenhter, får en jävla massa socialbidrag - och när de är vana vid att "hej detta är sverige, här kan du sitta på röven och få 5 lappar i månaden" klart som fan att de inte söker några jobb…

För vem vill jobba hårt för 15 000 i månaden när du får hyran betalt plus fem lappar till för att sitta på röven hela dagarna…

mikeiko
0

#22 De har nog A-kassa, så mycket pengar kan man inte få från soc.

[veralera]
0

Haha jag kanske överdrev lite med pengar, men nejdu det har dom inte eftersom för att få akassa måste man ha JOBBAT… Tro mig att alla "stackars arbetslösa" här i malmö är bortskämda…

Vet tex två arbetslösa som aaaaldrig jobbat och inte ens gått ut gymnasiet, socialen betalar deras hyra på ca 9000 i månaden, deras el, och för sin son har de sammanlagt fått 9000 kronor extra (tydligen något sånt 3000 en månad innan barnet fötts, 3000 efter, 3000 tre månader efter eller nåt…)

Och dessa snubbar bara sitter hemma hela dagarna. Går inte ens på ams mötena…

Adra
3

#22: Vill inte vara otrevlig, men ditt uttalande lät ganska oförskämt. Detta säger jag som "invandrare" som har vuxit upp här då vi flyttade hit från ett krigsdrabbat land och inte en enda gång har min familj begärt någon hjälp från någon myndighet. Min familj har fasen i mig skaffat jobb och lärt sig perfekt svenska utan att ta det" fina socialbidraget. Och se, nu "går de hemma och gör ingenting", sjukskrivna från sina arbeten och får ingen hjälp av samhället p.g.a. diverse orsaker. Så jag skulle nog inte kalla alla för "slödder" utan att veta all fakta först.

Nu till lite egen erfarenhet, eftersom alla "invandrare" är såsom alla vill tro att de är:

For your information är jag bosatt i Linköping, och där är man stenhård med vem som får vad, och aldrig har jag då sagt "se på de där svenskarna som har allt" när livet visar sitt hårda ansikte och inget går som det ska, vare sig för min familj eller mig själv. Jag har precis samma utbildning, mer eller mindre samma arbetslivserfarenhet som de flesta andra socionomer och ändå får jag inget jobb. Skyller jag på att det enbart är svenskar som får välbetalda jobb, trots att jag har både kunskap, utbildning och erfarenhet? Absolut inte. Jag biter ihop och försöker igen samtidigt som jag skattar mig lycklig över att jag faktiskt har ett (skit)jobb att gå till, fastän det knappt betalar räkningarna för två personer. Just ja, jag försörjer två personer jag med, med en lön på 7000 efter skatt och en hyra på 5100. Men jag antar att det är något som "invandrare" inte gör i vanliga fall utan de kommer hit för att utnyttja detta land.

Lite off-topic och lite ilsket inlägg (och lite halvflummigt då jag har haft en ganska risig dag och huvudet är fyllt med tankar), men jag är trött på att höra hur alla invandrare är ditten och datten och att allt de gör är att äta andras levebröd. Jag är ganska säker på att alla invandrare inte går hemma utan att de faktiskt har mycket hög utbildning i sina egna länder (min far är läkare och fick jobb som hemspråkslärare i Sverige) och faktiskt vill jobba vilket en del människor tyvärr inte vill bemöda sig med att se, vad det nu än beror på. Sedan har vi en del som går hemma och lever på socialbidrag fastän de kan göra annat, vilket är representativt både hos svenskar och "oss andra" i mindre skala.

KickanW
3

#22: Hälften av dem som har problem med invandrare påstår att det beror på att "invandrare kommer hit och lever på socialbidrag", hälften använder i stället argumentet "de kommer hit och snor våra jobb".

Jag tycker det är väldigt talande.

Varför tror du att majoriteten av alla pizzeriaägare och taxichaffisar är invandrare? Beror det kanske på att svenskar helst inte tar jobb som de är överkvalificerad för. Alla dessa pizzeriaägare och taxichaffisar är väldigt ofta utbildade till något bra mycket "bättre". Är det ett tecken på att de kommer hit och inte söker jobb?

Över huvud taget är det väldigt, väldigt farligt att börja skriva "alla invandrare". Alla fungerar inte när man pratar om människor på det sättet.

mikeiko
0

Som ett inlägg i debatten så kan man också se till hur lätt det är som svensk att få jobb i ett annat land. Jag bodde ett tag i en mindre stad i England, och trots flytande engelska (även i uttal), flerårig universitetsutbildning, frilansfotograf, samt flerårig butiksjobbserfarenhet så fick jag inga jobb där. Det slutade med att de ansåg att jag skulle jobba på McDonalds eller som personlig assistent, och då kände jag att nä, då flyttar jag hellre hem. Inte för att det är något fel med dessa jobb i sig, men med min erfarenhet borde jag kunna få bättre, och högre betalt, inga j***a minimum wages.

Jag har liksom redan gjort min hundår, jag vill inte börja på ruta ett igen, och eftersom Sverige inte är krigsdrabbat, hade jag tryggheten att kunna åka hem igen och få möjlighet till bättre jobb. Så vi svenskar har tur, de flesta invandrare har inte möjlighet att ta sig tillbaka till sina ursprungsländer pga krig eller förföljelse exempelvis.

[veralera]
2

Halloj

Har inte ens tid att läsa #25ans och vet inte om era andra också handlar om något jag sagt… kan knappt läsa heller, han lite problem med att läsa datortexter för det blir suddigt, tror jag behöver glasögon…

MEN

kan svara.

För det första: Jag är INTE rasist. Jag är uppvuxen på en gård med 98% invandrare, av alla människor jag någonsin varit vän med är över hälften utländska. Jag har värsta rasistsläkten som vill kasta ut alla "talibanjävlar"(deras ord, inte mitt) från sverige, och jag får OFTA försvara mina kompisar inför dem.

MEN, kan säga att tyvärr så är de flesta av allas fördomar rätt här i Malmö… Vår stad som bara för något år sedan var fin, blir bara mer och mer slum… Det är segregerat som bara den, och som svensk är du inte "accepterad" i utlänska kretser, och inte vice versa heller - och det finns väldigt få undantag.

Jag gick på en skola med kanske 80% "invandrare", och där var det verkligen <--svenskar*vägg* invandrare--->, men eftersom jag av någon anledning connected med en afghan och en pers i min klass, blev jag plötsligt "invigd" i de "utländska gängen".

Här fick jag ofta höra kommenater som "du är ändå okej för att vara svensk", "alla svenska tjejer är horor. Eller ja, inte du såklart. men alla andra", "säljer du dig? *helt seriöst ansiktsuttryck* asså, jag bara undrar. Du är ju blond." och massa massa rasistiskt tjafs.

Och varenda gång jag bråkat med någon av utländsk härkomst så kommer ordet "svennehora".

Är man på en fest, och råkar vara enda blondinen där (var blond innan jag färgade håret svart) så är man helt plötsligt en HORA bara för det.

Och angående socialbidrag mm, så är det faktiskt så att på tok för många invandrare sitter på socialbidrag… (svenskar också givetvis…)

Men vet ni vems fel allting är? Politikernas.

De är såååå "snälla" och tar in PÅ TOK FÖR MÅNGA INVANDRARE (bara rent faktum, inget rasistiskt alls) som de varken har bostäder eller jobb till -placerar dem i mögliga lägenheter i rosengård, ger dem socialbidrag och tycker att dem gjort sitt.

Sen att de inte orkar bygga en fritidsgård, så att undgomarna istället kastar sten på bussar - det bryr de sig inte om.

Att de inte kan få några jobb (finns inga jobb) - det skiter de i.

Att de när det väl finns jobb ledigt, inte orkar ta röven ur soffan (de är ju vana vid att få allt serverat) utan istället "låtsas" söka jobb, och går kvar på soc - de bryr de sig inte om.

Att de inte orkar lära sig svenska bara för alla andra i rosengård kan arabiska (kan du inte språket blir du aldrig en del av landet) - det bryr de sig inte om.

[veralera]
0

Vill bara tillägga en sak till #27,

Så visst - de har inte någon möjlighet att åka tillbaka till sitt hemland. Men det tycker jag, att det borde göra dem mer benägna att kämpa med studier och jobb…

Men istället skolar de från skolan och säger "JAG HATAR SVERIGE, LIBANON/IRAK/IRAN/MAROCKO ÄR BÄST".

Detta gäller givetvis inte alla men av EGEN ERFARENHET så gäller det många här i Malmö…

Som jag brukar säga, och bli kallad rasist när jag säger det, "Jag är inte rasist, jag bara hatar alla som hatar Sverige".

Digitalis
0

#29 Hat är ett väldigt starkt ord, men annars kan jag nog hålla med om ditt citat. Jag kan tycka att det är kontraproduktivt att hata landet som hyser en om man inte har ett hem att återvända till. Det är ju inte Sveriges fel att det krigas i andra länder.

//frida

mikeiko
0

Fast det är ju inte deras fel att det krigas i deras hemländer heller…att fly är ju inte ett val, utan ett måste. Att fråntas sina möjligheter och val eller drömmar kan ju få vem som helst att känna att saker och ting är skit.

Och om jag inte heller fick jobb bara för att jag var invandrare, och att folk kollade snett på mig, hade fördomar om mig hela tiden, hade svårare att få en lägenhet etc, då skulle jag också hata landet jag bodde i.

KickanW
2

När man börjar prata om "dom" som om alla invandrare resonerar likadant är man på väldigt hal is.

Veralera, du skriver att du är upprörd över att "invandrarna" sätter samma stämpel på alla svenska tjejer… Men själv använder du "invandrarna" som om alla de vore precis likadana. Varför är det okej att generalisera bland invandrare men inte bland svenskar?

Jag, som delvis är uppvuxen i en liten norrländsk by med nästan inga invandrare alls, skulle lätt kunna sätta mig och berätta precis hur bybor är.

De har otroligt dålig syn på kvinnor/tjejer, de vet ingenting om hur resten av världen ser ut, de har allihop samma intresse, de super alla alldeles för mycket, de har inga riktiga mål i livet osv.
Detta stämmer in på nästan alla, men jag skulle aldrig komma mig för att seriöst sätta mig och säga såna här saker. Man SKA inte generalisera.

I alla grupper blir det en viss gargong om hur man ska beté sig osv. och då spelar det ingen roll om man kommer från Norrland, Skåne, Irak eller Nigeria.

[veralera]
1

#32 just av den anledningen skriver jag också inom kaninöron, "invandrarna". Just nu är det verkligen så illa att "dom" står för mycket (inte all! men mycket!) skit här i Malmö, men som sagt är det i grund och botten bara politkernas fel. De tar helt enkelt in fler än de har plats/jobb/boenden till.

#30 Jag kan gå ut på stan och inom 5 minuter hitta 20 pers som "HATAR" Malmö och Sverige. Jag vet grupper med ungdomar på 20-30 pers som gått genom malmö, krossat fönster, bilrutor och skrikit att "Malmö suger, araberna äger, vi kommer ta över Sverige snart.". Så det finns verkligen ett stort HAT mot Sverige hos många här i Malmö, men ändå säger de knappast nej till att gå i skolan här, att få socialbidrag, att ta in sina 10 syskon…

#31 Att vara invandrare i sig är inga som helt problem här i Malmö. Numera finns här ju NÄSTAN fler av utländskt ursprung (nu syftar jag på alla - även engelskmän, fransmän, tyskar mm.) än som är helsvenska. I min dagisgrupp fanns det jag och 2 till som var helsvenska, i min högstadieklass var jag den ENDA av tjejerna som inte hade några utländska gener alls.

Tvärt om, i Malmö är det nuförtiden "coolt" att vara invandrare. Det är tufft att bryta, det är tufft att komma från ett krigsdrabbat land och sakna det jättemycket (fastän man egentligen är född på bb i lund) och det är supercoolt att hata Sverige.

Flera jag vet som är födda i Sverige och talat perfekt svenska - TILLS de börjat i högstadiet och plötsligt blivit medlemmar i coolagänget. Då ska man plötsligt ha IG på svenskan man i lågstadiet kunde utantill (halva min klass i högstadiet "kunde inte" ens skillnaden  mellan substantiv och verb fastän de hade lärt sig det i 2an utan problem…) och börja bryta, och säga mannen i varje mening.

Och för att inte börja prata om alla töntiga HELSVENSKAR som plötsligt börjar bryta. Jag vet vad jag pratar om för jag har varit där själv, pinsamt nog. Jag har pratat med dålig svenska, sagt gamlare fastän jag vet det heller äldre, och jag har sagt "EY" många gånger, sagt "kolla han", kolla den, kolla hon, sajk, walla, mannen, hossigt, hon knasa och alla konstiga malmöitiska uttryck som totalt saknar grammatik.

För jag tror inte folk förstår - av många delar av Malmö är du inte udda om du är utländsk - du är udda om du är Svensk.

Men detta var väldigt OT. Så nu tycker jag vi lägger ner den disskutionen.

KickanW
2

Men Veralera, allt det där du skriver stämmer in på många "bondläppar" här där jag bor också. Det du beskriver har med samhällsklass att göra - Ingenting annat!

Och såna problem förekommer bland den samhällsklass som är utstött, som har svårt att få jobb, boende osv. Och att det är brist på jobb och boenden har inte att göra med att vi tar in för mycket invandrare utan snarare inställningen till invandrare - den du bidrar till nu! Det är ingen hemlighet att de flesta inte gärna anställer någon med utländskt namn, och då hamnar den kategorin fort i den lägsta samhällsklassen…

[veralera]
0

Men du förstår verkligen inte problemen här!

Som sagt - alla "snälla" politiker släpper in jättemånga invandrare, men ser dom till att dom får ordentliga bostäder? Nej. De kan utan problem tränga ihop tre-fyra familjer i en liten möglig etta. (Ja, möglig. Vet inte om ni sett debatterna om "herrgården", ett område i rosengård, i tidningen). Och ensamma flyktingbarn som får bor på förläggningar tills de försöker ta livet av sig.

Och sen problemet med att de inte underhåller ungdomarna. Självklart, när de stänger ner alla fritidsgårdar och ungdomshus så börjar barnen hänga utomhus istället, och förr eller senare så leder detta bara till tristess (vet inte HUR många gånger de stängt av buss 5 till rosengård bara för att uttråkade ungdomar rånat busschafförer eller kastat sten. Ganska irriterande när man ska försöka komma hem från den delen av stan, eftersom femman är den bussen jag tar hem).

Och ser de till att de går i skolan? Nej. Du är ju självklart inte insatt i det heller - men majoriteten av Malmös skolor SUGER rent ut sagt. Nu har de fått sätta högre krav, men tex en skola precis utanför Rosengård som flera av mina vänner gick på - det räckte med att vara tyst på lektionen och inte störa läraren, så fick du mvg i svenska. Att sen du inte kunde varken substantiv eller böja blå-blåare-blåast och får enorma problem i gymnasiet är en helt annan sak. Tex vet jag en tjej som gick i skola i ett "dåligt" område i stan, fick MVG i nästan allt. Började i skola i "snobbdelen" av stan - pang bom, IG varning till höger och vänster.

Och FORTFARANDE så finns det inga jobb lediga i Malmö, vare sig du är svensk, turk, dansk, kurd, pakistanare - inga jobb alls! Vet knappt någon ungdom som har jobb.

Och DÅ kommer vi till problemet med socialen - när någon väl börjat leva på socialen är det lätt hänt att man fastnar i det, och det kan ni inte säga emot för flera jag vet som går på socialen håller med om det.

Och FORTFARANDE så är man knappast "utstött" för att man är invandrare här… Snarare tvärt om, som sagt. Och tro mig att folk har inga problem att anställa invandrare här längre. Det kvittar vart du går, MAS (sjukhuset), tandläkaren, skolan, shoppingcentret - massvis med blattar som jobbar. Så de är knappast någon "lägsta samhällsklass"…

deeremf
0

#6 För att få stöd när man är arbetslös måste man få aktivitetsstöd från AF, måste man gå i ett aktivitetsprogram dagligen samtidigt som man söker jobb. (för några blir den aktiviteten just det, att söka jobb, sitta på en stol i sex timmar om dagen och söka jobb)

Sen för att få extra stöd av socialen måste man ha varit i AF i minst tre månader och vara aktiv.

Så att sitta hemma och få 2000 kr i månaden är något som inte ska gå. (klart nu finns det säkert de handläggarna som är lata)

Jag fick ju stöd när jag inte gick i aktivitet men det hade med min fars cancer att göra.

#35 Hur stor del av Rosengårds ungdom håller på med sådant bråk? Vet ju ganska självklart att största delen är män.

Men jag är både enig och oenig med dig, Sverige har en ganska ut ur fönstret invandrarpolitik som borde regleras. Menar, vi kastar ut en fyraåring utan hennes föräldrar, men låter folk som förstör och bråkar stanna kvar.

Tycker det borde finnas ett pricksystem för sånt. Uppför man sig inte förtjänar man inte att ta del av det svenska samhället då sätter man också en klar gräns att man inte vill ta del av det svenska samhället.

Men så var det dethär med fritidsgårdar, det enda som skulle skje är ju att man flyttar problemet från en plats till en annan.

Gäng skulle ju mötas antingen inne eller utanför och göra upp.

(bodde i en sådan stad, bara för att jag är mörkhyad var det ju en som ville jag skulle gå med i deras gäng)

Men problemen som du upplyser om handlar i förstahand om ungdommar, inte så mycket vuxna.

Jag känner ju flera invandrare, har träffat idioter innom gruppen men känner också många trevliga och snälla, en gång jag behövde komma hem till Uppsala (då jag bodde där) var det en som gav mig lift, alla svenskar hade bara passerat utan att ens se på mig två gånger.

deeremf
0

Tycker det borde finnas banker för utsatta ungdomar som kan låna ut pengar billigt och ha bra alternativ för tillbakabetalning.

Upplevde ett rent slit när jag var strandad i Australien med att få tag i penger till en biljett hem.

StillaSinnet
0

#13 jag har inte läst allt efter ditt inlägg men om din mamma inte KAN försärja dig men hon är SKYLDIG att gör a det enligt lag, då är det hennes problem. Alltså måste hon ansöka till soc.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Trollhund
3

Nu är jag trött och arg och tänker bara svara lite kort, men det blir säkert långt ändå. För det första så blir jag så less på att claima fakta baserat på erfarenhet. Ja, det stämmer att en del av problematiken i Malmö är politikernas fel, dåliga bostäder, många på samma yta osv. Men det handlar ju också om hur extremt dåligt våra myndigheter behandlar de som kommer hit. Många informartionsutskick ex kommer på svenska oavsett villet land du kommer ifrån. Lägg på det att du flytt från ditt hemland, blir intryckt i en bostad med flera andra som du inte känner och får minimalt med pengar. Det är verkligen inte mycket pengar per person som delas utbi bidrag i de situationerna. De utgår från absolut minimum när det kommer till allt, kläder second-hand (inget ont om det, bara för att fördtå att drt inte är mycket pengar som der gäller). Och då måste man också komma ihåg att många som kommer hit knappt har med sig mer än vad de bär på kroppen. Kommer man desutom som två eller fler får man ännu mindre pengar per person för att de räknar med att det är billigare att leva då. Sverige är ett stort land som skulle kunna ta emot många fler än vad vi gör idag men man måstr möta de människorna på ett bättree sätt och ta vara på deras kunskaper. Istället för att låta dem försöka komma på själv och inte få jobb och inte kunna göra vad de gjort innan. Fatta hur mycket förspilda resurser vi har! Jag hade inte heller varit så pepp om jag rvigats flytta och sen blivit behandladmer eller mindre som att det är mitt fel eller at allt är löst. Se sina föräldrar hantera bitterheten att inte kunna göra va de kan. Det är det som måste behandlas… Inte att lämna människor i kylan. Och bidraget är inte mycket och är jäkligt kinkigt betalt… Min sambo försökte få hjälp från af. Han sökte jobb, gick på möten men fick ingenting på ett halvår. Man måste gå på möten oc måste uppvisa att man sökt, går inte att ljuga sig till. Tillslut lyckades vi hitta en praktikplats åt honom, vi fixade den själva men då betalar af ut ett bidrg. Men dä fixk han vänta en månad till för att a betalar inte ut bidrag om man börjat under december ox julförsäljningen. Sen jobbade han 100% och fick ut 3000. kr i månaden. Det täcker inte ens hans del av räkningarna. Nu jobbar han ungefär 40-50 % och får in det tredubbla. Det är helt sjukt hur lite hjälp man får…

MoaL
0

Den här tråden är från 2009, så den är nog inaktuell nu. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Trollhund
0

Jäklsr… Vad långt det blev. Ursäkta -_-' Tänkte bara tillägga att jag haft vänner som sökt bidrag också men nekats för att han bodde i en bostadsrätt. Soc menade att han först skulle sålt lägenheten, levt på de pengarna och när de var slut skulle han Kanske få bidrag. Jag förstår att de räknar bostaden som en tillgång, men han hade inte hittat en billigare lägenet om han skullr hiyya en hyresrätt. Och vad skulle han leva på tills den blev såld? Så enkelt och så fort går det inte. Är ju svårare att komma tillbaka från minus än noll o man bara för lite hjälp.

Cederin
0

Tråden är från 2009 så man kanske inte kan räkna med svar. :P dock intressant diskussion!

Medarbetare på Naglar och Hår

Cederin
0

Woops, nån hann före :D

Medarbetare på Naglar och Hår

Trollhund
1

Hahaha, vad klantigt att svara på en asgammal tråd. Jag läser bara sådant som flyter upp här rtill höger och utgår från att det är nya grejer. Well wel. -_-'

deeremf
0

varför flöt den upp egentligen?

deeremf
3

oooohja jag såg den i botten och blev nyfiken >_<

hahaha

MoaL
0

Hahaha Skrattande

Mvh,
Moa