Uppfödare i Norrland
Finns det några uppfödare i Norrland/Jämtland ? Planer finns på att utöka flocken med en eller två tjejer till närmsta halvåret/året. Vore kul att hitta en bra uppfödare inte allt för långt bort..
Temperamentet är det allra viktigaste för mig, vill ha supersociala och framåt råttor. De jag har nu är helt fantastiskt trevliga och klättrar utan tvekan upp på främlingar och umgås med mina andra djur utan bekymmer.
Jag är även mycket nyfiken på rexade råttor och skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har det i närheten av mig. ( Östersund )
Lade nyss upp ett inlägg där jag sökte uppfödare i närheten av Östersund och Umeå och blev tipsad om Sockerråttan och bankfack här på iFokus. Finns även en i Trondheim såg jag nyss https://www.facebook.com/rugratzz.tamrotteoppdrett
Askmoln håller till i Norrland (Piteå var det va?) Men hon har nog ingen kull planerad fören till våren… http://askmoln.webs.com/
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag finns som sagt i Piteå, och nästa kull är planerad till februari. Hälsan och temperament är prio ett. Mina råttor vill jag ha pigga, busiga och alerta, nyfikna på sin omgivning, men ska samtidigt kunna slappna av och vara riktiga mysmuppar. Nolltolerans mot bråkiga, ostabila, aggressiva råttor, samt gallerbitare. Jag är dock inte registrerad uppfödare, än. Men jag ska bli det. Kommande kullar kommer även att registreras i SRS. Honan som ska paras i februari är en blue irish mm rex dumbo. Släng iväg ett PM om du har funderingar eller bara vill veta mer :)
KickanW brukar pendla från stockholm mot sundsvall/umeå. Så det finns ju alternativ. Finns många som kan leverera ungar i sthlm för vidatransport.
Valde själv en från åskmolnet, Dock tjuvparnings kull. Svårt att veta nu om min kille är bra när han blir äldre. Men det har varit lätt att prata med henne. Hanen åkte en lång resa. Inte mött han innan och bokade via bild. Så det är alltid svårt att veta innan om det kommer va bra.
Men han klararde en lång resa, verra höll honom en stund pga det krockade med hämtningen. Kom hit var han lätt hanterad, bra hull, framåt. Inte det minsta rädd för bullterriern när hon kom och nästan satte sig på honom. Framåt och stabil vid introduceringen i buren. Han blev inte skrämd av 7 stora hanar som vände upp och ned på honom. Var bara bus från första starten.
Även haft från sockerråttan. Dock hade jag lite otur med honom. Men det var inget hon dolde innan och de såldes med avelsförbud. Träffat flera andra hon fött upp och de har haft bra häng. Varit lätt hanterade.
Så jag tror du kommer få bra sällskaps råttor från alla de tre angivna förslagen på uppfödare :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
MetalMii
Vet du vad, om du hittar ungar i Umeå så kan jag ev. transportera hem dom till Östersund 2 december då jag har tingat råttor av #5.
Om du har egen transportbur osv. kan inte lova någonting men det kan gå att ordna :)
Tack för alla hjälpsamma svar !