Att folk inte har råd med veterinär??
folk här på rif frågar ofta om råd om sin sjuka rådis. Och det är ju bra men när den behövs tas till veterinär så har dom INTE RÅD! Det är det dummaste jag har hört. Att skaffa djur är mer än att bara ha.. Och vi här på rif är inga veterinärer och kan göra dom friska eller hur?
Ibland kan jag tycka att folk har onödiga påhopp på såna här situationer. Har den inte råd så har den inte och bara för att vi skäller på människan så blir den inte rikare.
Men innan du skaffar råttor.. Planera innan..
- Har jag råd att underhålla dom?
- Har jag råd med veterinär om dom blir sjuka?
- OM jag inte har råd. Hur fixar jag pengar då? (ha en plan B)
- Är jag villig att lägga ut en del i månaden på mat, bottenmatreal och ny inredning då och då?)
- Har jag TID att aktivera dom?
Tänk på att det inte bara är råttor, det är ett liv som NI har i era händer, tamråttor klarar sig inte lång tid själva. De må vara små djur men med ett lika stort ansvar som om man hade något annat djur.
Det är ett liv du har ansvar över, ingen sak.
Väldigt bra inlägg . Ett användbart inlägg . Jag vet folk som har haft djur . Tex en orm och hon slängde den i en sjö på vintern bara för att hon inte hade råd med veterinären .
Jag är väl den som gärna hoppar på folk angående det här. Men det står ja gärna för. Att folk skaffar sig råttor som om de vore slit å släng, det som de flesta här jobbar för att bevisa att de inte bör hanteras så. Självklart så anser väl ingen här att de är det. Men det tycker jag!
Skaffar man sig ett djur oavsett storlek som sen behöver vård, som om man inte tänkt på att djur faktiskt blir sjuka och bara säger jag har inte råd. Visst de blir inte rikare av att skälla på dem, men de ska då veta att de gjort något fel! Håller mig för svordomar här men jag blir bra pissed på dessa mäniskor! Har man inte en inkomst som räcker till så får man lägga sina djurdrömmar åt sidan för deras skull. Inte bara skaffa.
Det är ju "bara" råttor, inte alls samma sak som en hund som kostar skjortan, men där fattar väl folk att man inte skaffar en hund om man inte har en inkomst då hundars veterinärkostnader kan gå på allt mellan 1500- 35 000 beroende på vad de råkat ut för. Alla djur kan bli sjuka någon gång, och det ska man ha i beräkning INNAN man skaffar dem och inte då man redan har dem att oj det här blev visst dyrt.
Bra inlägg, men jag måste säga att jag också kan vara en "bitter jäkel" som klagar på folk som inte har råd att ta sina djur till veterinären. Helt seriöst, inte ens om du redan har husdjuret eller inte så är du SKYLDIG till att de det vård, hur mycket det än svider i plånboken. Har man verkligen inte råd får man ju låna eller be om bidrag på något sätt, och har man inte denna möjligheten ska man ABSOLUT inte ha djur (såklart håller jag med om att man ska fixa allt sånt här innan, men det är fortfarande inte en ursäkt till varför man inte kan vårda sitt djur). FIXA pengar på något sätt, det är ens ansvar att se till att ens egna djur mår bra och får den vård de behöver.
Att man inte har tänkt på det innan är ingen godtagbar ursäkt, helt enkelt.
Att skaffa ett djur och att inte ha råd att ta det till veterinären då det behöver vård är både oansvarigt och fruktansvärt. Det är djuret som får lida, kanske med hemska smärtor som till och med leder till döden. Det är ett j***a djurplågeri och kan leda till djurförbud.
Så jag förstår om Ratass inte kan hålla tyst, visst det ger inte ägaren pengar att ta djuret till veterinären men ja tycker det ändå är bra gjort av Ratass att säga ifrån. Alla behöver kanske inte flyga på personerna i fråga men dom borde väl ändå få förklarat för sig att det är ett beteende som folket på RIF inte tycker är okej och accepterar?
Det är fruktansvärt att inte kunna vårda sitt djur. Jag håller helt med om det. Men jag måste ändå försvara mig då jag själv en gång inte hade råd och jag fick påhopp här. Det är många faktorer som spelade in till att jag inte hade råd, just den månaden. Till att börja med så blev det ett missförstånd med vårt andrahandsboende och ett elkontrakt så vi fick lägga 3000 kontant direkt till elbolaget då han som hade första hand och bodde utomlands hade missat att betala 5 fakturor. Vår el stängdes av så det var brottom och förstahandsgästen kunde inte föra över pengar. Samtidigt så hade min pojkvän, han av oss som har jobb varit sjuk i 2 veckor och fått minimal lön. Jag har bara CSN och det hade gått till mat samt råtthållning. Mamma hade precis blivit av med jobbet och pappa hade skuldsatt sig då det krisade sig för oss en annan gång. Alltså gick vi back, utan att ens ha gått till veterinären. Av min pojkväns föräldrar hade vi dessutom lånat flera tusen så att det kunde gå ihop över huvud taget. Alltså hade de också hade det svårt. När vi skaffade våra råttor så bodde vi hemma hos min pojkväns föräldrar. Med andra ord en helt annan ekonomisk situation. Vi visste inte på långa vägar att vi faktiskt skulle få chansen till eget boende, så som det är i stockholm. Då hade vi alltså ingen elräkning, hyra eller matkostnad då föräldrarna stod för det. Ska vi då omplacera råttorna bara för att vi flyttar och får en annan ekonomisk situation? Men fortfarande har råd i vanliga fall? Ni ser hur mycket det kan komma på en gång ekonomiskt, och att det inte alltid går just den månaden. Ibland finns det faktiskt inte möjlighet. Och ni anar inte hur hemskt det känns att inte kunna vårda sitt djur man älskar så mycket.
#5 Förstår dig precis, och det är inte ett personligt påhopp, men varför inte lägga undan pengar varje månad för att inte behöva bli satt i denna situationen? Alla kan ha det svårt ekonomiskt, men varför ska djuren behöva påverkas negativt av det? Jag har själv lagt undan mycket pengar (presentpengar, sparade osv) till veterinärkostnader, och då är ändå mina djur försäkrade.
Tyvärr allt för vanligt med folk som ine lagt undan något och sedan står där med råttor som behöver vård, men inte har råd.
Haft problem med personer i min bekantskapskrets som med okänt folk.
Och har man inte råd så är det enklare att slänga problemen på någon annan och sedan köpa nya djur när bidrag/lön innkommer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 Pengar fanns undanlagda, säkert flera hundra som hade räckt till ändamålet (ärendet var en längre förkylning) men vi var tvungen att nagga på de pengarna i början av månaden då krisen började :( Skönt att någon har förståelse! Folk kanske tror att man tänker själviskt och är en hemsk djurägare.. Men i detta fall var det ett enormt ekonomiskt nedslag och jag var förtvivlad över situationen och mina djur.
#8 skit och tråkiga saker händer men tror nog att din situation och det du råkade ut för är mer undantag än regel till varför folk inte har råd att ta djuret till vet när det väl blir sjukt.

Väl rutet! Jag kan inte annat än hålla med till 110% och även jag är en av dom som gärna går bananas när folk skaffar djur utan att ha råd.
#3/6 Och det är just därför just såna som du ska ha djur! <3
Svårt att räkna med hur mycket det ska gå till veterinär kostnader. Har man redan pungat ut en större summa och det händer nått mer innan man fått inkomst igen. Så är det fan inte skoj.
Men det måste ju lösas på något sätt. Ta ett lån, fråga runt på vän/familje krets om att få låna en slant. Fråga uppfödaren om denne kan ställa upp om man vet var råttan kommer ifrån och betala tillbaka dit i efterhand vid behov.
Tyvärr kan det va så taskigt att man inte har så mycket vänner, strul med familjen och inte får ta lån.
Borde nästan finnas ett konto/förening man kan låna akut veterinär pengar av och betala dit i slutet på månaden. Alternativ en avbetalning beroende på inkomst. Lite krångligt för mindre föreningar att verkligen se till så pengar kommer tillbaka. Men fanns det några knep så skulle nästan rh kunna gjort något sådant(tanke jag bara kastar ur mig)
Bra inlägg!
Med vänlig hälsning, Maria
#10 TACK! <3 Och detsamma.

#11 Precis. Ibland kommer ju allt på en gång liksom. Man kanske HAR sparat ihop en massa pengar, men så blir man arbetslös, sjukskriven, etc. helt oväntat. Då kan det snabbt bli så att man har väldigt väldigt ont om pengar ÄVEN fast man tänkt till innan och sparat och så. Det handlar alltså inte om att man inte "orkar" lägga pengar på sina djur (för DE ägarna dyker INTE upp på ett forum som detta och frågar runt…), det är alltså helt enkelt en akutsituation. SMS-lån är ju INTE att rekommendera om man bara på något sätt kan undvika det. Det SKULLE faktiskt vara oerhört bra om det fanns något VETTIGT ställe där man kunde låna pengar för veterinärkostnader för en kort tid. Just för de som inte HAR någon att låna av. Jag är så himla bortskämd med att ha föräldrar som alltid kan sticka till pengar om det krisar, men det är ju inte så för väldigt många. Och då blir man som djurägare VÄLDIGT panikslagen. Tänk er själv att sitta där och inte ha möjlighet att hjälpa sin lilla pälskling…. Usch. Nu blir det sällan helt sjuka summor för en råttägare eftersom man inte kan göra komplicerade saker med en råtta hos en veterinär (sedan tar ju vissa veterinärer ockerpriser för operationer såklart…). Med hundar är det betydligt mer allvarligt. Där kan man LÄTT hamna på 12-15 tusan inom en månad om det skiter sig.
Hm… intressant tanke i alla fall. Sedan vore det ju helt underbart om veterinärer kunde behandla mot avbetalning. Men jag förstår ju att de inte gör det eftersom det antagligen inte funkat väldigt många gånger. Men ändå. Det vore trevligt…
Många veterinärer körde på avbetalning förr. Men tycker mindre och mindre finns som erbjuder detta. Kanske blivit för mycket strul.
Jo tack hundar suger pengar när det väl kommer till problem. Har en av de dyrare raserna själv. Bara försäkringen ligger på 4500 om året och alla veterinären kan inte reglera med försäkringen så man får punga ut allt själv till att börja med och skicka in kvitto senare.
Jag har lagt runt 10 papp på hunden som bara är 2år. Värsta månaden fick man lägga ut en 4000 på besök, recept, dyrt foder, special shampo och droppar som skulle vara i maten osv. Bara det är tajt när man lagt hälften av det månaden innan och lika mycket väntas kommande månad. Sedan blir råttor sjuka på det.
Har också föräldrar eller syster att ringa om det är något. Den gången lånade jag av en vän. Men har så svårt att låna av andra, så jag ansökte om ett lån för att täcka upp de utgifter jag visste var på gång. Dock var jag ju inte direkt smart med att betala av när försäkringen betalade ut, köpte en system kamera istället ^^
Förstår vad alla menar, men tycker ändå inte djuren ska behöva må dåligt för det.. Tyvärr! Lite OT, men har ingen funderat på att försäkra sina råttor? Det går faktiskt :) Det hjälper kanske inte vid småsummor, men skulle råttan verkligen bli sjuk och opereras så kan det hjälpa rätt mycket vad jag förstått.
#17 har man bara nån få råtta så kan det va en idee. Ligger på 500:-/St per år. Dock är allt med självrisk, så man måste betala en del iaf.
Har man flera råttor är det dyrt och onödigt med försäkring. Självrisken kostar och i slutändan skulle man betala mer än vad man får tillbaka. Bättre spara dessa 500 per råtta om året istället.
Skulle man ha 10 råttor och spara undan 500 per skalle. Dvs 6000 om året. Så är det rätt ovanligt att lägga så mycket per år på veterinär.
Tror inte jag ens kommit upp i hälften av det på alla mina för veterinär nu under 2012 och jag har lite över 20 råttor.
#18 Precis, självrisken finns ju som sagt annat men det är ju skillnad p å 1000 och 15000. Ja, det kan jag förstå, då är det bättre att lägga undan en summa i månaden som egentligen skulle gått till försäkring på ett "veterinärvårdskonto" tycker jag. Ja, eller som du säger, spara x antal kronor/råtta per år. Bra input!
Jao, fast det är sällsynt att det kostar mer än 1-2000 för vård.
Kastrering/Tumör operation brukar ligga på en runt 7-2000.
Avlivning 3-600?
Besöks kostnad för en veterinär brukar va 250-500:- Medicin 1-300:- som brukar räcka även till nästa gång en råtta blir sjuk.
Behövs rönken eller liknande kan det rusa iväg. Sedan kan man ju ha optimal otur och åka på att alla måste få vård samt återkomma till veterinären under en tid.
#20 Ja, aboslut. Fast tänk om man har otur att flera råttor blir sjuka samtidigt eller tätt inpå? Varför inte gardera sig? Jag vet att jag iaf hellre är "safe than sorry".
Överlag tror jag man tjänar mer på att lägga undan pengar.
Agria som är ende som försäkrar tamråttor. Tar 530:- året per råtta, har ej rabatt om man har fler djur.
Fasta självrisken ligger på 700:-, rörliga självrisken ligger på 25% av utgiften. Så det är inte mycket till hjälp att ha en försäkring på råttor.
En utgift på 2000:- skulle innebära att man måste betala 700kr + 25% av resten utan avgiften. Och detta ska betalas för varje besök.
Så i det stora hela så vette tusan om försäkring skulle va någon poäng även om det var mycket utgifter tätt på.
Mycket bättre att skaffa sig ett veterinär konto där man lägger undan en summa varje månad. Kanske mer om man får in mer pengar nån månad.

Ha en försäkring på råttor är ju lite onödigt i mina ögon, ytterst sällan det blir mycket pengar ändå, och självrisken är för hög. Vore en sak om man kunde klumpförsäkra råttor, men en och en funkar inte iaf för mig.
Lägger hellre undan en slant och ser till att ha en god kontakt med min veterinär :)
Qui dormit, non peccat
#22: Nix, Sveland försökrar också råttor. Tar 450:- per år, fast sjävrisk är 600 :- och rörliga självrisken är 20%.
Nu har jag tillräckligt med råttor för att jag inte ska tycka att det är lönt att försäkra om om jag hara hade två hade jag mycket möjligt valt att göra det när de råttorna fyllt ett. Men så är också Blå Stjärna som jag går till kända för att vara dyra och det är tveksamt om du kommer undan med 2.000:- för en operation. Ett vanligt enkelt besök brukar kosta över 800:- för att inte tala om du skulle behöva komma in akut.

Jag har försäkrat mina råttor nu - hade inte försäkrat tösarna i tiderna och ångrade det bittert. Jag lade sådär 6000-7000 på veterinärkostander inom ett år. Visst, det är dyrt med försäkring och sedan är det självrisk men jag skulle ha sparat ca 2000,- om de varit försäkrade. Dessutom tycker jag det höjer status lite granna om man försäkrar sina djur. Agria håller bra statistik och sådant också så man kan ta del av t.ex. sjukdomsfrekevens och sådant vilket är synnerligen ovärdeligt. MEN det är klart, har man 10+ råttor så är ju oddsen att de ALLA ska kosta en massa i veterinärkostander liten och då tjänar man ju massor på att själva spara undan pengar. Jag har som sagt försäkrat mina pojkar nu men de har inte behövt någon vidare vård!! Pff! ;) Typiskt! :)
Hund däremot MÅSTE man nästan ha försäkrat. Jag vill inte ens tänka på hur mycket min syster har lagt på sina hundar när det gäller veterinärkostander. (Ena hunden hade stora problem med ögonen, ena had Addison och den tredje har problem med leder och hud). Burr… Tack och lov är de försäkrade, men det är ÄNDÅ dyrt såklart.
Sedan är det ju VERKLIGEN en stor skillnad på vad man bor också. Zickan du skriver att en undersökning kostar 250-500. Kan ju säga att det är BETYDLIGT mer här. 500-600 går en vanlig undersökning på. 250,- är en drömsumma här. Och då är det säkert mycket värre på andra ställen kan jag tänka mig. Det är också något man kanske vill tänka på när man avväger ang. försäkring. Hur mycket KAN en operation gå på t.ex.? Mina har legat mellan 1000 och 2000 någonting, så det är ju relativt ok. Sedan kan man ju faktiskt råka ut för saker som gör att man måste springa titt som tätt med samma sak till veterinären. Råttan kanske har utslag eller problem med rossel, eller vad som helst. Då går det ju bara EN självrisk inom en viss tid. Också värt att tänka på. Och främst, RÄKNA på! Man ska inte ta förgivet att en alternativet eller andra är att föredra. Bara att sätta sig ner och räkna och se. :)
#25 Fast 100 kr är inte BETYDLIGT mycket mer ;-). Olika ställen tar olika summor. Överlag brukar det ligga runt 500 på stora kliniker. Privata brukar va billigare.
Djurdoktorn här tar runt 5-550 eller liknande. Privat klinik tar 250, kan inte speciellt mycket om råttor. Man går mest dit när man behöver ett recept på medicin.
Jag förstår bara inte hur man inte kan ha råd att hosta upp några hundralappar för veterinär. Det går ju lixom inte på flera papp. Kanske låter bitter men alla verkar ha råd att skaffa mer och mer råttor men att punga upp några hundra för ett veterinärbesök går inte..
Förlåt om jag låter bitter men tycker inte att det är acceptabelt att skriva här att råttan är akut sjuk och sen inte ha råd med veterinär. Som sagt vi här på rif kan inte läka råttorna, vi kan inte skriva ut medicin eller göra några skraptest osv. Man känner ju sig ganska maktlös.
Men åt andra sidan tycker jag det är jättebra att rådfråga här eftersom det finns folk som har varit med om samma saker och känner igen symptomen på rådisen.
vad kul att så många gillar mitt inlägg by the way :)
#22 Fast 700 (självrisken) behöver man väl knappast betala per gång om det rör sig inom en period på 30dagar eller 3månader (minns inte tidsmässig)?
Jag håller fullt med.
Hur surt det än är kan man inte skaffa råttor om man inte har råd.
Jag har flera tusen undanlagda till krissituationer och möjlighet att låna av mamma eller pappa. Förstår såkalrt att lla inte kan ha det så, men kan man inte bör man inte ha djur.
Så enkelt är det.
Mina ska till vetrinären imorgon, så råd har jag iallafall.
#29 håller med att personeer som inte har en plan b och har ett "ostabilt liv" inte skall ha djur om dom inte kan betala vetrinär…
Så är det för mig med, ÄVEN om jag inte skulle ha pengar ( har alltid några tusen undan sparade) så finns det alltid min mamma att låna av. Det är min "säkerhet".
Blir riktigt sur, Läste precis en på mus i fokus som inte har pengar att köpa mat till sina möss och som inte får låna av sin mamma…
En sån person skall inte ha djur.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Om det krisar med cashen, och man har ett sjukt barn hemma, skiter man i att gå till läkaren med det då? Nej, man ser till att lösa situationen, för det är ens barn och det har man ansvar för.
Men guess what, and this might sound like news to some of you, men vi har precis lika mycket ansvar för våra djur som vi har för våra barn! Skaffar man djur, så får man fasen ta sig råd.
"Men djur är inte lika mycket värda som barn/människor" kommer säkert någon rövhatt komma med nu som ursäkt.
Djur är ingen jävla rättighet.
#31 Undrar om hon själv har mat på bordet… jävla sjuk prioritering… men vafan mat till några möss tills pengarna rullar in igen? ut och samla pantburkar..

#32 Det finns de som inte har råd att ta sina barn till läkaren också….. tyvärr… :/ Det är faktiskt så för en del, tragiskt nog. Är det superakut rånar väl folk en bank eller något, men om barnet i fråga är sådär halvt sjuk är det nog väldigt väldigt många som inte känner att de har möjlighet att gå till läkare. Samma med djur. MEN för många är det säkerligen bara en prioritetsfråga, det kan jag hålla med om. Däremot tror jag fortfarande att de som verkligen inte bryr sig om sina djur inte kommer in på ett forum och frågar saker om djuret heller. De skiter nog fullständigt i sådant. Många av de som kommer in här och inte har råd med veterinär är ofta väldigt unga personer dessutom. Där tycker jag att det borde informeras bättre rent generellt - att föräldrar faktiskt har huvudansvar för sin barns husdjur i alla lägen. Mindreåriga kan och ska inte hållas ansvariga för djuren oavsett vad man kommit överens om inom familjen.
#33 Ja att inte ha råd med mat till möss känns mysko. Det är ju som sagt en SÅ liten summa att man kan panta ihop till det. Det är ju ingen grand danois man försöker mata, liksom. Veterinärkostnad på 1000,- är ju en helt annan femma ekonomiskt sätt.
#32 Jag får väl ta på mig hatten då, parallellen mellan barn och djur är i mina ögon fullständigt irrelevant i alla sammanhang och absolut inte lämplig att använda som argument.
/Ansvarsfull djurägare, och mamma
För människor som går till läkare träder väl högkostnadsskyddet in, för att sedan övergå till frikort? Så läkarkostnader för ett barn/en människa står inte riktigt i proportion med att ta sitt djur till veterinären. Är djuret oföräkrat kan det ju bli hur dyrt som helst. Operationen av Niko´s tumör gick på drygt 5.000 kr, men hon var lyckligtvis försäkrad. Jag har full förståelse för att inte alla kan slänga ut så mycket för en op. Då tillhör jag ändå kategorin av människor som tar mina djur till veterinär och har betalat åtskilliga tusen de senaste åren jag haft råttor…
#32 jag tycker att det var en dålig jämförelse med barn. Barn har gratis vård, bara medicin som kostar, så det går inte riktigt att jämföra på ett bra sätt om man ska tänka på pengar.
Pengarna är väl skit samma det är skyldigheten man har som förälder/djurägare att se till att ordna med mediciner/vård för dem.

Skaffa varken barn eller djur om ni inte har råd. Punkt.

Ja men hela grejen är ju att människors liv kan FÖRÄNDRAS. Ingen av oss vet hur det ser ut för oss ekonomiskt om ett år. Det kan se hur bra ut som helst. Men är fast anställd, hej och hå, inga problem och så PANG så sitter man i skiten. Oavsett hur mycket man sparat undan så kan det ta slut. Man kan ju inte ta beslut om barn/djur bara under garantin att man aldrig någonsin kommer att ha det dåligt ekonomiskt! Vem skulle då kunna skaffa barn/djur egentligen? Bill Gates kanske. Eventuellt. Sedan har man ansvar att FÖRSÖKA se till att man gör det så bra som möjligt - att man försöker spara undan, att man prioriterar rätt, etc. Vad jag reagerar på här är oförståelsen för att det faktiskt finns situationer som människor inte har kunnat förutse och som de inte har kunnat påverka. De FLESTA har naturligtvis möjlighet att ta sina djur till veterinären på ett sätt eller annat. Men det finns faktiskt människor som är väldigt utsatta och som INTE var det när de skaffade sina husdjur. Jag tycker det vore alldeles underbart trevligt om det fanns möjlighet att ordna så att sådana människor fick långa pengar räntefritt på ett par månader så att de kunde ta sina pälsklingar till veterinären.
#40 Men varför inte bara låna pengar på banken?

#41 Kort sagt, det finns begränsningar för hur mycket man kan låna och för vad och rent generellt sätt är korttidslån är jättefarliga. Ibland har man kanske inget val men det är absolut inget jag någonsin skulle rekommendera…
De lån som är för mindre summor (t.ex. 1000,-) har en betalningstid på 30 dagar. Räntan är däremot ca ENORM! T.ex. så kostar det ca 1300,- att långa 1000,- för en månad. Om man då inte kan betala tillbaka med det samma utan måste ta ett nytt lån för att betala sitt gamla lån…. ja, ni ser hur lätt det spårar ur. Jättefarligt! Oerhört farligt. Vore jättehärligt om det fanns möjlighet att låna pengar till VETTIG ränta, alternativt ingen ränta alls just får sådana här akuta situationer.
#42 okej…
Ja och där har du en affärs ide ;)
Finns ett alternativ till. Dock den tråkiga modellen. Och det är att alltid ha pengar hemma för avlivning om man inte har råd till vård. Hellre det än att råttan går dålig för öänge eller lider.
Jag brukar lägga undan 100kr mån på ett sparkonto till djuren. De är inte mkt men när de väl händer så är pengarna guld värda.
Oftast blir de mer som hamnar på kontot per/månad, men Minimum är 100kr har jag satt som mål. Men helst försöker jag unvika att använda dem pengarna så jag har dem till då de krisar riktigt illa. Annars, tack och lov, Har jag min mor som kan låna ut till mig. Så jag har både en plan B och C.
#40 Bra skrivet.

#43 Tyvärr ingen bra affärsidé i och med att det ska vara räntefritt. :) Men dock vore det en solidaritetsgärning…
#45 Ja. Precis. Hemskt tanke men dock väldigt sant…. Jag är så oerhört tacksam att jag inte behöver tänka på pengar när det gäller mina pälsklingar… Skulle inte stå ut med att behöva avliva en råtta som jag t.ex. inte har råd att operera… ARGH! *ryser*
#48 och det kanske är därför detta inte redan finns utan ränta..
ränta är ju okej men det borde vara en normal helt okej sådan.