Rosslar och nyser - försvinner inte!
Vår ena råtta Kiru hade under en längre tid verkat förkyld. När han började rossla så behandlade vi honom med en kur baytril. Symtomen försvann i ungefär en vecka, men imorse så hörde jag dovt kutter ifrån buren igen och ganska mycket nysningar. Han är inte slö i övrigt så det är inget akut, men vad sjutton ska man göra? :( Höja luftfuktigheten? Ta han till veterinären? Men vad ska vetten egentligen göra när man redan testat medicin?

Var det en 10-dagarskur med baytrilen han fick? Vad vet kan göra är att sätta in en längre behandling, upp till 3 veckor istället och kombinerad baytril+vibranord.
Eller ronaxan+bactrim. Finns många kombinationer som tar olika saker.
Nyser råttan så kan det vara bra med bactrim. Det innehåller sulfa som ska ta just nysningar.
Sedan skulle jag rekommendera att köra på kanjang, enchinagard eller något. Medicinerna drar ned immunförsvaret.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fast, en medicin som ska ta nysningar låter märkligt. Nysningarna är ju kroppens symptom och försvar på att det finns någon sorts infektion i slemhinnorna kring näsa/hals.
Om baytril funkade, så är det sannolikt att det är just det rätta medlet mot vad din råtta har för bakterieproblematik, men att kuren, dvs den period man hjälpte kroppen att övervinna det, var lite för kort. Hade det inte blivit någon förbättring alls så hade man kunnat gå över till anna antibiotika.
#5 haha jaja.. tar orsaken till nysningen. Sulfa är bra till luftvägsproblem som visar sig mestadels i nosen. Har det gått ned så brukar baytril ges ut i förstahand då det är brett spektrum. Eller vibranord.
Funkar det inte så kan det va mer än en orsak bakom problemet och en kombination eller starkare mediciner kan behövas.
Ronaxan är lite starkare. Är det riktigt illa med rosslet kan man köra nått av ovanstående+prednistolon.
Men finns även ett ännu starkare medel om det är riktigt illa på rosslet. Typ tyfol, tybinol eller liknande. Minst inte vad det heter :-/.
Har man en slant över och inte vill medicinera med onödiga saker och chansa på att medicinerna ska ta det råttan har. Så kan man köra en bakterie odling. Inte alltid säkert att man får fast på vad det är med en odling.

#6 tylan? :)
Jättebra med utförlig information om medicinerna, tusen tack! Försökte ringa till Ahlbergs men numret verkar ha ändrats :S kom fram till någon som hette Sara och hon sa att numret var gammalt, men det är det numret som står att Ahlbergs har överallt, gula sidorna, hitta.se, överallt! Fick tag på Jaceks mobilnr på någon sida men där svarar ingen. Vet någon om det nya numret?
#7 ja så var det
#8. Nummer till Ahlbergs:
08-720 06 55
Jag brukar gå på vanlig vuxen dos när råttan redan är förkyld. Hälften när det bara är "underhåll", sedan bara fundera lite på hur mycket ett glas är jämnfört med vattenflaskan.
#3 Antibiotika påverkar inte immunförsvaret.
If you fight love, you're always a loser
#16 ja det gör det
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Antibiotikabehandling/
"Risker vid antibiotikabehandling
Antibiotika slår även ut en del av kroppens egna nyttiga bakterier. Då riskerar kroppens naturliga försvar att tillfälligt sättas ned. Därför är det inte bra att ta antibiotika i onödan. Känsligheten kan eventuellt göra oss mer mottagliga för nya infektioner"
#18 det är ju bara underbar nyheter :-)

Visst kan det vara så att det är vikten! Feta människor får ju ofta problem med snarkningar tex, och dessa avtar i regel om man går ner i vikt.
Men han väger 600 gram, är han väldigt kort i kroppen? Är han väldigt ung? 600 gram är ju ingenting för en normal vuxen hane, menar jag. Jag har givetvis haft hanar som är både större och mindre, men genomsnittet ligger över 700gr här hemma.

Hahaha! Sicken knubbis! Men ja, som jag skrev om snarkningarna så kan tjockisteorin kanske stämma, men ändå märkligt att symptomen isf försvann under behandlingen.