Bråkiga vita?
Hej, jag är ute och spanar efter råttor och sen ringde jag och hörde med Arken zoo och frågade om det hade några där eller om de skulle få några då fick jag till svars: Vi har inga nu men vi kan beställa hem!
Fyfan vad det lät illa i mina öron! :(
Som om det vorde någon sak liksom men jag fråga då om vad de hade för råttor och färger, och då hade det Båkiga vita, special färgade, dumbo och blåa.
Och nu undrar jag finns det något som ens heter bråkiga vita ?
Iafl tänkte jag nu gå dit på måndag och prata med dom så man förstår mera om vilka uppfödare de kommer ifrån och lite mer fakta.
Vill ju inte att de bara beställer en råtta hit o dit så vill jag inte ens ha dem, tycker jag borde fått prata med någon mer erfaren om råttor?
//Sanna Sohlman

Såhär är det, när en djuraffär "beställer hem" råttor, så kommer dom från grossist. Hos grissister föds råttorna upp under fruktansvärda förhållanden. Det är ett ämne som ofta kommer upp här på sidan, så jag länkar kort och gott till den bästa tråden rörande ämnet. Här hittar du den. Jag vet att det är mycket text, men snälla läs! :)
Så snälla, för råttornas skull, köp INTE från djuraffär. Även om djuraffären säger att råttorna kommer från privata uppfödare så skulle jag inte ge mycket för det. Hur seriös är egentligen en privat uppfödare om man tar kullar, ger ungarna till djuraffär och därmed skiter i vart dom hamnar? En seriös uppfödare vill följa upp hur det går för dom små, dels för att kunna utvärdera sina egna linjer och avelsdjur, och dels för att finnas där som ett stöd för dig.
Jag hjälper dig gärna hitta rätt uppfödare, du får hemskt gärna skicka mig ett privat meddelande och tala om vad dui söker efter specifikt och var du finns geografiskt.
Angående "bråkiga vita" så menar dom nor brokiga vita. Dvs vita råttor med inslag av andra färger, tex hooded och roan.
Åh, tack! Hade inte vetat detta förens nu när jag såg det!
Har kollat runt väldigt mkt här nu men inte hittat de inlägget.
Skulle vara jätte tacksam om du kunde hjälpa mig :)
//Sanna Sohlman
#1 Har inget att tillägga men vill verkligen INTYGA allt som Lancia skriver. Jättebra inlägg, och snälla snälla snälla TS, köp från en seriös uppfödare istället. Alla vinner på det i slutändan :) Lycka till med råttköpet!

Här har du rifs Uppfödarlista, indelad efter län! http://rattor.ifokus.se/articles/4d715692b9cb4622210687f9-uppfodarlista
Men transport brukar kunna ordna sig på något vis, råttfolk verkar resa en del :)
Qui dormit, non peccat
Om du kollar på köp/säljes här på sidan så kan du ju ta dig en titt på Banditqueens alla bebisannonser. Det finns fortfarande några grabbar som behöver hem där.

#5 bra idé Lowa! Såg att det kommit lite återbud etc. Titta gärna där, saxxy. Även om du inte kan åka själv, så kan transport alltid lösas enkelt. :)
Har själv 3-4 dumbo hanar som söker hem och är flytt klara på tisdag. Bor i västerås. Men två ungar ska till Eskilstuna, fler kan säkert få skjus dit.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har kollat mycket men är inte intresserade av rex :(
//Sanna Sohlman
Såg på fb att ett par av räddningsråttorna har blivit avbokade. Vet inte hur uppdaterade trådarna här inne är från banditqueen.
Verra och Arinella är ju inte allt för långt från Eskilstuna heller. Men hittar du någon som har ungar och ska till Tierp utställningen den 27de så kan jag ta med tillbaka till Västerås.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
ja uppdaterar så gott ja kan på banditqueens :P
#10 Adam såg riktigt gullig ut!
//Sanna Sohlman
Det är nog artikel namnen när zoobutikerna beställer in. Låter knasigt. Men dom är handels varor.
Nu har jag kommit i kontakt med Arinella's uppfödning.
Ska dit på söndag eller måndag och kolla på de små pälsbollarna! 
//Sanna Sohlman

Ja just det, hon finns ju "här" i krokarna hon också! Hoppas du hittar något du gillar! :)