Gammal råtta, låta dö hemma?
Hej alla. Jag skriver för att jag känner att jag behöver råd.
Jag har en flock på 5 st hanråttor. Tre av den är bröder som nu är 2 år och 4 månader gamla. En av dem har den senaste tiden varit lite "tung i rumpan" och lite tröttare än vanligt. Igår ville han inte komma ut ur buren som vanligt och nu när jag nyss kom hem så låg han med halva kroppen hängandes ur en hängmatta. Han är kallare än vanligt och är nästan helst slapp. Hans flock var där då och då och tvättade honom och en låg där och sov med honom.
Just nu ligger han i mitt knä inlindad i fleece. Han har mest slutna ögon men tittar ibland. Han tog ett slick på en gurka men vill inget annat. Tidigare råttor jag har haft har jag varit tvungen att avliva pga. tumörer och hjärnblödning. Men nu vet jag inte hur jag ska göra. Albert, som han heter, hatar okända människor men tyr sig till mig på alla sätt och vis. Att åka transportbur stressar honom något fruktansvärt. Ska jag stressa iväg honom till veterinären eller ska jag bädda ner honom i fleece och låta honom somna här hemma? Ska jag avvakta någon dag och se? Jag vet verkligen inte..
sålänge han inte lider, har ont, eller mår dåligt på något sätt så hade jag hållt honom hemma
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Om han inte lider bara, så låt han somna in av sig själv.
De gjorde jag med min råtta som hade en tumör. Hon led inte och levde men sin tumör i ett år ungefär. Men jag lindade in henne i en liten handduk och la henne i sin hängmatta. Men senare på kvällen så hade hon lagt sig på bottnen igen och bara la där. Men hhon andades och var nog väldigt trött. Vi hade kalas den dagen så vi kunde inte åka in med henne. Så dagen efter skulle jag till skolan, och då hade hon somnat in.
Det är det som känns jobbigt för det vet jag ju inte om han gör? Jag har känt igenom hans kropp och han reagerar inte på något, han rosslar inte eller kippar efter andan. Men ändå kan jag ju inte veta :/
Mmm. Min magkänsla säger på något sätt att jag borde ge honom en chans att få somna in här hemma i tryggheten. Men drar det ut på tiden så känns det som om jag borde åka in
magkänslan är de bästa man har egentligen. Känner du honom väl så ser du om han mår dåligt på nått sätt, då visar han de/du får magkänsla om det.
Som andra här har sagt. Så länge han inte lider, vilket jag inte tycker det låter som att han gör så låt naturen ha sin gång. Att få somna in hemma där han känner sig trygg är nog det han vill. Men som sagt, verkar han lida eller ha väldigt ont någonstans så åk in med honom.
Låter absolut som att han helt enkelt är gammal och det bästa är att låta honom somna in hemma, tycker jag. Hade han ont tror jag att du skulle märka det, och det är nästan alltid bäst att låta dem somna i hemmiljö hos sin människa eller råttflock.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
låt honom somna in hemma hos dig och hans kompisar.
Låter som att hans tid är nu kommen och att det kommer gå över fort, han somnar nog och kommer inte känna något ont.
Beklagar
ta vara på den sista tiden ni har, klappa honom och prata med honom det kommer göra honom trygg även om det är svårt för dig.
De flesta här har nog gått igenom det du gör och jag kan säga att låta sin vän få somna in i ens famn hemma känns mycket bättre efteråt än att låta de somna in hos en vett (om de inte lider).
Styrkekramar <3
// Stephanie och hårbollarna 
Jag har låtit gamla råttor somna in hemma. Oftast har dom somnat o aldrig vaknat igen.
Tack för era svar. Jag gjorde alldeles rätt. Nu har han somnat in och ligger nedbäddad i sina älskade fleecefiltar. Nya äventyr väntar honom någon annan stans <3
Beklagar verkligen sorgen :( Skönt han fick somna in hemma i lugn och ro, få råttor har den lyxen
Beklagar :(
// Stephanie och hårbollarna 
Beklagar, men du gjorde dock helt rätt som lät honom få somna in hemma!
Beklagar, R.I.P
Med vänlig hälsning, Maria