Desinficera med handsprit?
Japp, som rubriken lyder, kan man desinficera sin råttbur med vanlig handsprit? Mina nya pojkar ska flytta in i den på lördag och jag ska fixa iordning buren idag, så den hinner lufta ur sig och så, men sköljer såklart en extra gång om det behövs. Mina förra råttor hade varken löss eller annan ohyra, men var förkylda väldigt ofta, och jag vill undvika att några baskilusker sitter kvar om jag kan. Buren är tvättad med grönsåpa och har stått på vinden i cirka 2 månader.
Ja, och anledningen till att jag undrar om handsprit går är att jag inte har yt.des. hemma, så då måste jag åka och köpa det. Kan man använda något som redan finns hemma är det ju väldigt smidigt!
Jag har testat det men vet inte hur bra det fungerade eftersom det är svårt att be om bakterierna och allt äckel verkligen dör.
#1 Hmm.. Men det kan man ju aldrig riktigt veta egentligen, men jag förstår tanken. Men det skadade inte råttorna va?
Du kanske kan avända handsprit och sedan spola av buren, så finns det varken bakterier eller handsprit på den. då borde de inte kunna skada råttorna 
#3 Låter bra! Hade typ tänkt mig det, men var inte säker. Känns skönt med lite bekräftelse. Den har ju ändå stått i typ två månader, borde inte de flesta bakterier ha dött då?
Jag funderar på om baciller verkligen kan överleva på metall och plast alls? Så länge all inredning och alla strörester mm är borta borde det vara lugnt?
#5 Ja, så kanske det är.. Men kan man då behålla all "gammal" inredning av plast så länge man gör sig av med tyg och sånt? Sputnik mm känns ju onödig att slänga..
jag är ju inte på något sätt expert och kan ju inget säga säkert, men jag skulle nog säga att så länge du gör rent grejerna borde det vara ok?
Skulle rekommendera att köpa virkon istället.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Här hittade jag lite info
http://app.esac.ua.ac.be/public/index.php/sv_se/double-edged-ribbon/bugs
Bakterier kan överleva överallt, virus däremot behöver levande celler. Förkylning är virus.