Tumör/knöl på hane
Jag och mamma upptäckte i helgen att min älskling Frankenstein har en knöl mellan frambenen, den är väldigt hård och sitter liksom inte fast i honom utan går att flytta på rätt mycket… Har ingen erfarenhet av tumörer hos hanar, tänkte att honor får ju det ofta, juvertumörer och sånt, men hanar har väl inte juver? Går det att göra nåt åt det? Den är stor som en tia ungefär hittills och han har varit lite sur på sistone, men han verkar inte ha ont när jag rör den/honom. Nån som är lite mer kunnig om sånt här? Finns det nåt man kan göra? Vad kan det vara? Är det farligt? Tacksam för svar! Vi har dessutom veterinärtid på onsdag.

Nee hanar har inga juver, så en juvertumör är det inte. Kan vara en vanligt tumör eller en varböld. Är det något sår på den eller skada i huden som du kan se?
Ytliga lösa tumörer är ofta rätt lätta att operera bort, bara veterinären söver med gas.. Det är säkrare.
Qui dormit, non peccat
Känns inte som en böld. Vanlig tumör kan ju vara vad som helst, men den verkar sitta lätt åtkomlig för operation. Just nu är jag glad att han är försäkrad… Vi har tid på Fågelkliniken i Hjärup, det är skönt att vi har så nära dit.
If you fight love, you're always a loser
#1 Verkar inte vara en böld som mamma (#2) sa… Dock är jag inte bra på sånt alls D:
Är han överviktig? Min hona fick en fettknöl (vägde 311 som mest) och när hon bantades ner henne (mot min vilja, men vafasiken, var tvungen!) försvann den! Den satt inte fast utan var rund som en spelkula, gick att röra på och var lite mindre än en tia.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Vad jag förstått så KAN hanar får juvertumörer också:
http://ratguide.com/health/neoplasia/mammary_tumor.php
Liksom män kan få bröstcancer. Det är alltså inte så vanligt alls, men kan förekomma. Däremot kan ju detta vara lite vad som helst. Kanske går det att göra ett litet "stickprov" (err… kändes som fel ord) och se vad det är innan man överväger operation?
Han är inte överviktig. Tänkte väl att hanar också kunde få juvertumör, men det borde ju vara i ungefär lika ovanligt som manlig bröstcancer. Bort ska den nog i vilket fall som helst.
#4 OT men nu tycker inte jag att en hona är överviktig med 311g :S Tycker personligen honor SKA ligga på 250-300g. Har flera honor som väger 450-500, DE är tjocka :P

#7 Beror ju på hur de ser ut, har sett honor som varit stora och jättefint musklade på 500 gram och jag har sett honor som varit smällfeta vid 500 gram. En hona på 250 gram är på tok för liten, ska inte gå i avel eller något om det inte finns väldigt särskilda skäl. Tillomed SRS har minimumvikt på 300 gram och gärna större.
Qui dormit, non peccat
#7 Ja självklart, allt är relativt :) Min 500g hona är tjock, men hon är drygt 1,5 år gammal så jag e rätt säker på att det är tantkilon. En annan har alltid varit trind och snygg tills hon nu närmar sig två, då har hon gått upp till ca 500 och e lite plufsig.
I avelssyfte är det ju viktigt med över 300g, men struntar man i sånt ska de ju ändå helst väga runt där omkring… om det inte är en småväxt, mina små tjejer jag "födde" upp blev ju sjuka och kommer förmodligen vara väldigt små resten av livet. Man får ju titta på storleken i sig också…
Sorry för OT! :P
#5 Riktigt intressant!.. Fått för mig att hanar inte kan få juvertumör. Men tji där fick jag.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4: Fortsätter med OT; Har inte menat att hon är överviktig (aldrig bra att skriva på nätterna hehe) men en fettknöl hade hon iaf vilket var tvunget att få bort. Därför bantade jag ner henne ett par gram. Så uppenbarligen behöver råttor inte vara överviktiga för att få fettknölar (?) Mina övriga råttor ligger på en vikt runt 330-390 gram och är inte tjocka så. Honan med fettknölen är dessutom väldigt liten och nätt.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Limpom/fettknöl är en form av tumör. Godartad sådan. På både djur som människor så kan vissa ha lättare att få dom än andra. Försvinner de inte själva så bör man operera bort dom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Den känns inte riktigt som ett lipom heller, lite fastare och mer rörlig.
Mysteriet verkar vara löst! Nu när jag plockade upp honom så kände jag försiktigt, och det va geggigt och kändes ihåligt… Det verkar bara varit en varböld!
Åh, vad skönt!