Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1158 ggr
DenLin
4

Hälsa på råttor?

Hej!

Har under en lång tid läst massor, och tittat på massor av videoklipp med råttor, och börjar bli väldigt förtjust i de små liven, och därmed sugen på att någongång själv skaffa råttor.

Men saken är den att jag inte har träffat någon råtta irl nångång (förutom en stackars förskrämd zooråtta Rynkar på näsan), och skulle gärna vilja få chansen att bekanta mig lite mer med dom.

Så min fråga är om det finns någon råttägare i Göteborg som skulle kunna tänka sig att få ett litet besök vid tillfälle? Vill vara väl förberedd och helt säker den dagen egna små införskaffas!

Aztrya
1

Jag har en hel kaskad som älskar sällskap. :D

Funderar på om jag inte borde ta och städa upp och göra det till en liten grej nästan, att folk i göteborgsområdet kan komma förbi och träffa fina tåttor här. ;)

DenLin
0

Det låter ju toppen :) Hojta till ifall du gör det!

Aztrya
0

Ska se om någon av mina vänner är villiga att hjälpa mig röja upp i röran xD

Fridborg
4

Du hade fått komma till mig om du hade bott i Stockholm :9

Men jag ville svara lite OT på Aztrya: Jag brukar ha det exakt likadant xD Man städar ju typ bara om man ska få besök xD

DenLin
0

:) Tack för tanken iaf Fridborg!

Aztrya
0

#4: Jag borde verkligen städa oftare, men… jag skyller på att jag är lat, och dum. ;)
Vill man ha 'bättre' ursäkt så skyller jag på skola xD

DenLin
0

Räcker det inte att skylla på att städa är tråkigt? ;)

Aztrya
0

#7: Absolut inte :o
Inte enligt dom jag pratar med iaf. xD

Fridborg
0

Jag får hjälp 3 dagar i veckan med städ, annars hade det varit en katastrof hos mig :P

Aztrya
1

Jag får inte hjälp. Så jag har katastrof. xD

Melissa V
3

superpedanta jag håller käften TystSkrattande

vaför inte, borde finnas på varje län någon som har lite "öppet hus" några gånger per år så personer kan hälsa på dessa underbara djur

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fridborg
2

#11 Förra hösten (eller var det våren?) Ville jag starta "Halv råtta hos mig". Den enda som verkligen hänkade på senare var Mikeiko och nu är vi irl-polare, så fler borde hängt på!

Melissa V
1

#12 Men de är ju bara att kämpa på, lyckas de inte första gången kan de lyckas den sjunde gången :) Rom byggdes inte på en dag

DenLin
1

#8 Det gäller att prata med rätt personer ;)

#11 Vilken toppenidé! Är ju inte så lätt annars om man är intresserad av råttor och inte känner någon som har. Nu verkar ju iofs folk här på forumet vara väldigt tillmötesgående, men ändå :)

Melissa V
1

#14 ja alla vet ju inte tyvärr om forumet, annars är de ju perfekt tillfälle. Kanske ordna någon råttdag där alla har öppet hus en dag i sina respektiva län, vore ju lite kul, dra in lite media att de hålls i de hela så man får in folk att öppna ögonen för dessa påttor. 
En omöjlig tanke att föra från teori till praktik men ändå en som skulle vara intressant att utföra

DuBetMig
1

Haha verkar vara en liten epedemi hos råttägarna, är likadan. Får man besök: städa! Gärna städa en extra gång hos råttorna också för de som inte är så förtjusta i dom.. x)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Varghund88
1

Bor också i Sotckholm men du är välkommen hit ändå (;

Annars finns den en tråd med några samlade råttägare som tar emot besök (:
(har själv inte tagot mig tiden att fylla i den än… hum… XD)

darkness
0

Vet att i karlstad brukade vi ha en sånd där djurhelg (minns inte namnet) då kom massa folk med olika djur. Enda problemet är väl att det kan finnas sjukdomar Men iaf och de var i samband med djurensvänner som min mamma är i så vi tog ned de snällaste råttorna vi hade så folk fick hälsa o klappa hålla m.m (: Så de som var livrädda lyckades tillslut klappa/hålla dem ^^ Min mamma lyckades även titta på en orm :'D

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

DenLin
0

# 17 tack för både erbjudande och länk :) Tyvärr så åker jag sällan (aldrig) till Stockholm

ceccie
2

Om jag inte duger som person för att jag har katthår på golvet . Så är jag fel att umgås med. Förut hade mina vänner städ mani pga att jag jobbade innom städ. Nu nojar dom sig över ev gräsmattor för att jag jobbar innom kommunen med park arbete osv. Ärligt jag ser inte gräset efter en dag på jobbet. Jag är då gräs blind

Melissa V
0

#20 känner igen de där, OM de är nått skräp på golvet hos mig vet dom att jag antingen är väldigt sjuk/depprimerad eller nått har hänt :D 
men hos andra skiter jag fullständigt i om de är stökigt, spyhög på golvet eller vad de nu är. (okej hos nära vänner händer de jag städar liiite *harkel* men dom är van haha)

Kalli
0

Du får gärna komma och hälsa på mina rådisar om du vill. Ger du dig till tåls lite kommer det dessutom finnas bebisar! Just nu har jag bara en tös som är hopplöst social, men hon klänger gärna på en ny människa. :)

DenLin
0

#22 Vart finns du Kalli? :)

Kalli
0

Jag bor på Hisingen, en bit från Backaplan.

DenLin
0

#24 Ah, ja dit är ju inga bekymmer att ta sig :)

Är det råttan på din avatarbild du har nu?

Kalli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, Svala finns tyvärr inte längre med oss. Råttan jag pratar om är Basta, på bild, men jag har två till. En av dem är dock en omplacering som kom hit just för att hon kan bitas så henne bör du nog undvika så vi inte avskräcker dig. :)

DenLin
0

haha, ja det kanske inte ger ett så bra första intryck ;)

Basta var jättefin, är det hon som ska ha småttingar, eller är det den andra?

När är det beräknat för bebisarna att komma? :)

Aztrya
0

#24: Då bor du inte långt från mig. Själv bor jag nära eketrä. :)

Pssst, DenLin, här finns det 17 råttor som alla är sociala ;) (Med liiite undantag på de senaste tillskotten men som fortfarande är snälla och mysiga xD)

DenLin
0

Vad härligt att flera kan tänka sig att öppna sina hem för en stund :) Verkar ju väldigt lovande att det ska bli av då :)

Kalli
0

#27: Åh, lätt att missuppfatta i text märker jag. Alla mina nuvarande råttor är omplaceringar och ska därför inte avlas på. Basta är dessutom något ung och den andra är en tant på 2½ år. Men jag planerar att skaffa några fler töser helt enkelt. :)

Bastas bror bor förövrigt hos Aztrya om jag förstått det hela rätt.

DenLin
0

Ah, då förstår jag :) Stökigt med kommunikation i forum ibland ;)

Aztrya
0

#30: Jasså? :D
Varifrån kommer Basta då? :)

Kalli
0

#32: Basta dumpades utanför en veterinärklinik uppe i Sthlm tillsammans med sin bror, så hon kommer från tjejen som tog hand om dem - Lisa.

Aztrya
0

#33: Jaha! Jo, det är sant :D
Han hette Balder innan, men heter numera Smooth Criminal :)

Bor med 4 andra pojkar och trivs så bra ^^
Har liiiite dominansproblem ibland men är annars helsnäll. xD

DenLin
2

Är hemma och sjuk just nu, men kanske kan höra av mig till någon av er/båda när jag frisknat till, så kan vi bestämma en dag som passar?

Kalli
2

34: Hon hade nog inget riktigt namn, kallades Fia Lotta men heter numera Basta. En underbar fantastisk dam som är galet social eller bara galen. På bilden innan har hon lyckats klättra upp på kylskåpet och jag har tvingats erkänna att råttsäkrat inte är samma sak som Bastasäkrat. Och en gång när jag inte märke henne där och lyfte ner henne försökte hon hoppa ner och landa på mitt huvud när jag öppnade kylskåpsdörren. Hon är inte riktigt klok. :)