Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 2014 ggr
Zolah
5

Träffa andra råttägare / besökshem

jag tänkte samla ihop en lista på personer på olika ställen så man kunde ha besökshem och se var man kan träffa andra råttägare, detta är mest för mitt eget nöjes skull.

skriv var ni finns och hur ni vill bli kontaktade, självklart erat nickname osv. telefon nr etc tror jag är mest safe om ni skickar till personerna som vill ha kontakt med er och inte skriver i tråden

Nick:

Namn: ( frivilligt )

Bor: ( tex norrbotten luleå )

ålder:

råttvana:

korta tesxter blir nog bäst

_tess_
0

Roligt initiativ! =)

Nick: _tess_

Namn: Tess

Bor: Gävle (Bomhus)

Ålder: 26 år

Råttvana : Har haft tre råttor för några år sedan. Två hannar (Royo och Valejo) som blivit inlämnade på djuraffären av en privatperson och jag blev förälskad direkt! Ytterligare en hanne (Diesel) som jag tog över från en vän när hans burkompis avled. Sen blev det som sagt några år utan råttor. Nu är det dock dags igen och i slutet av den här veckan ska jag åka och hämta två små råttpojkar från Katoz råttuppfödning i Stockholm! =)

Förutom råttor är hundar ett stort intresse, har en 3-årig blandrastik (schäfer/jämthund) och en amstaffhanne på 1½ år.

Kontakt: PM här på iFokus

Mvh Tess

Susanna_w
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nick: Susanna_w

Namn: Susanna

Bor: Stockholm (Vallentuna)

ålder: 23

råttvana: Fick mina första råttor vid 12 års ålder, vilket jag idag ångrar (missta mig rätt) Tänker tillbaka med ångest då jag inte alls hade kunskapen och inte min mor heller som skaffade dom. Dock var dom helt underbara och Filippa en av honorna var min bästa vän och jag var inte utan henne en sekund och vi sov tillsammans! Skulle gör allt  i min makt för att få henne tillbaka! Ett långt, långt uppehåll blev det utan råttor ända tills jag fyllde 20 då jag skaffade mig 2 hanar och där började inlärningsprocessen hur man egentligen ska ta hand om sina krabbater och tänk vad mycket roligare råttägandet blev :D Dessa 2 hanar köpte jag i arninge i en djuraffär vilket aldrig mer kommer hända, 8 underbara killar har bott i mitt hem men när betståndet blev till 0 hade jag uppehåll igen i 6 månader och nu har jag 3 underbara siameskillar från Katoz syster.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

deeremf
1

Nick: Deeremf

Namn: Oscar

Bor: Hjo

Ålder: 22 år

Råttvana: två veckor och tre dagar.

Eftersom jag är såpass ny i råttvärlden vet jag att jag antagligen kommer göra fel vid flera tillfällen. Tack vare det här forumet så kan man lätt ta reda på information dock. Mina råttor Gulle och Nuffs trivs ändå bra hos mig och gillar att sitta på mina axlar när jag promenerar runt i lägenheten. (dom får ju komma till exotiska platser som badrummet och köket)

Itchy
1

Nick: Itchy
namn: Sofia
Bor: Örebro
Ålder: 23

Råttvana, har haft råttor sen 2004, och fött upp sen 2008

har för tillället ett gäng underbara stabila råttor, som jag mer än gärna låter folk träffa :)

så är det ngn i örebrotrakten som är sugen på att titta förbi så är det bara att skicka ett PM så kan vi prata mer om saken

You can't spell Bitchy without Itchy

[Turboplingen]
0

Nick: turboplingen Namn: Ingela Bor: Södertälje i Stockholm ålder: 27 råttvana: Införskaffade mig mina första september 2011 tror jag det va. Från en djuraffär i Haninge, sedan köpte jag en bebis från en uppfödare. Känner mig fortfarande lite ny inom området och lär mig mer och mer för varje dag. Har min flock ihop med min bästa väns flock så det är 7 tjejer som bor tillsammans och älskar varandra otroligt mycket. Sover i en hög =) förutom råttor har vi möss och en hamster också.

[lucke]
2

Önskemål: Skriv gärna vilket kön era råttor har, samt om ni har andra djur hemma! Bra för tex mig, som framöver skulle vilja besöka någon med endast hanar men utan andra djur då jag är allergiker.

Lilith
1

Nick: Lilith

Namn: Linda

Bor: Eskilstuna

Ålder: 21

Kön: Honor

Har för närvarande inga andra djur, men vill i framtiden skaffa hund.

Råttvana:
Vi har alltid haft mycket djur när jag växte upp, och mina syskon hade råttor innan jag fick en egen liten tös vid nio års åldern.
Som för de flesta andra var det här en ensamråtta, och även om jag älskade henne högt så inser jag i efterhand att hon inte fick den vård och omsorg hon behövt.

Efter det skaffade jag råttor igen vid 16- 17-års åldern, och efter det har jag haft råttor mer eller mindre hela tiden.

[Turboplingen]
0

Har endast råtthonor

Ella
0

Nick: Elsmen

Namn: Ella

Bor: utav för södertälje ( stockholm )

ålder: 13

råttvana: Har haft råttor i olika omgångar först hade jag två hon råttor när jag vet sex sju år, sen skaffade jag dom inte igen fören jag var 10, 11 och sedan dess har jag haft råttor, jag har även haft en kull som det bara vart fyra små söta honor i, så då behållde jag två stycken ur kullen, så jag har fyra råttor nu :D

Susanna_w
2

#6 Bra att du poängterar det, hade inte en tanke på det alls.

Har förutom mina tre råttkillar även en hund!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Ninja
0

Nick: Ninja

Namn: Emelie

Bor: Hofors, gävleborgs län

ålder: 24

råttvana: Jag har haft råttor sedan 2001. Både honor och hanar genom åren, men i dagsläget har jag bara hanar. Vill man komma och prata lite råtta över en fika och busa lite med grabbarna är det bara att höra av sig.  
Här hemma finns även katter och hund. Är man hundrädd är det inga problem att ha vovven hos hundvakt, men allergiker är ju såklart inte att rekommendera.

silverorm
0

Nick: silverorm

Namn: Maria Lundqvist

Bor: Mölnlycke (1 mil utanför Göteborg)

Ålder: 39

Råttvana: Skaffade min första råtta när jag var 19, har sedan haft råttor till o från under åren, för 5 år sen började vi (främst min sambo) föda upp först råttor för ormmat men övergick sedan att avla rena sällskapsråttor, sen 4 år sen ungefär. Jag står på uppfödarlistan här på Rif.

Kön på råttorna: Honor och hanar

Våra andra djur: Vi har en hund, hon är 75% dogo argentino o 25% amstaff, en honkatt (bonnkatt), natalpälsråttor, majsormar, sköldpadda (reeves kärr), fiskar.

Thirre
0

Nick: Thirre

Namn: Theres Granath

Bor: Mariestad, Västra Götaland

ålder: 30

råttvana: Kom i kontakt med råttor genom mina syskons råttor -96 och skaffade egna -98 utav registrerade uppfödare. Har varit registrerade uppfödare i Srs sedan -00 och finns med på Rif´s Uppfödarlista. För närvarande finns det en liten flock av två hannar på 1 år och 10 månader, de sista grabbar jag har då jag drar ner pga av astma, allergi o annan sjukdom. Samt den "stora" flocken av sex honor i varierande åldrar från fem veckor till två år. Till övrig råttvana kan nämnas att jag är utbildad domare i pc och standard.

Jag har katt hemma. Man är välkommen hem till mig för en fika, samtala om råttor och annat samt hälsa på mina djur.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

zickan
0

Nick: Zickan

Namn: Victoria Widerkrantz

Bor: Västerås, Västmanland

Ålder: 27

Råttvana: Skaffade mina första råttor 99. Började föda upp mer aktivt runt 03/04 i samma veva jag blev medlem i srs. Sedan dess läst och pluggat. Inte haft något uppehåll på råttor. Kontaktperson i råtthjälpen. I skrivande stund äger jag 18 råttor.

Råttornas kön: Hanar och honor i olika åldrar.

Finns det andra djur: I hemmet finns, 2 hundar, bj, möss, iller, sjusovare, orm. Äger en hel del mer som jag satte på foder när jag flyttade till mindre pga det stora utrymme allt kräver.

Kontakt: Pm här / Info@zickans.com

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Crapsurraren
0

Nick: Crapsurraren Namn: Annelie Hellzén (kallas dock Ellie) Bor: Valbo Ålder: 25 i mars Råttvana: Har 2hanar just nu vid namn Thot och Takeo i deras lyxvåning hehe. Men inom snar framtid kommer det att komma en furret tower med 5 pojkar till hit hem. Innan dess så hade jag 4 råttor tidigare och har varit jourhem åt smågnagare och reptiler. Jag har 3 stycken kastrerade innekatter (honor)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Zolah
1

Nick:

Namn:

Bor:

Ålder:

Råttvana :

Råttornas kön:

Finns det andra djur?:

Kontakt:

En liten uppdatering på formuläret, fyll i detta men ändå rätt kort :)

wintermynta
0

Nick: wintermynta

Namn: Mia Florentin

Bor: Örbyhus

Ålder: 32

Råttvana : Jag fick mina första råttor 2005 och blev fast. Efter nåt år blev jag reggad uppfödare. Har varit väldigt aktiv inom srs och står med på rifs Uppfödarlista.Har även påbörjat min domarutbildning inom PC.

Min uppfödning är flyttad förnärvarande till Hallonvarg så det är dom som kommer fortsätta avelsarbetet. Råttorna kommer dock finnas kvar
här (25 st+) och man är alltid välkommen hit för en fika, råttgos och prat om ditten o datten

Råttornas kön: Både hanar och honor (olika åldrar)

Finns det andra djur?: Ja en liten dvärgpudel

Kontakt: via pm här på rif

Gabbbee
0

Nick: Gabbbee

Namn: Gabriella

Bor: Öjebyn/Skellefteå(drängsmark) Jag går skola i Öjebyn så det är där råttorna är

Ålder: 17

**Råttvana : Jag har haft råttisar i över ett år, men har forskat och velat ha råttor sen jag var 10. Jag går även Djurvård på Grans Naturbruksskola så därifrån har jag erfarenjet både av det ena och det andra. Mina två råttor heter Sacha och Doris, jag har just nu en kull där jag ska behålla två av honorna. 

Skulle vara riktigt roligt att träffa annat råttfolk och de som vill skaffa egna, jag har lyckats omvandla flera av mina kompisar från råtthatare till råttdyrkare! :)**

Råttornas kön: Honor än så länge

Finns det andra djur?: Nej

Kontakt: PM på iFokus är enklast :)

CamillaS
0

Nick: CamillaS

Namn: Camilla Sten

Bor: Rånäs c:a 7 mil norr om Stockholm

Ålder: 26

Råttvana : Hade råttor när jag var liten, typ 12 år var jag då, sen blev det paus från dom. Tog upp råttägandet igen 2007 med 2 pojkar, sen skaffade jag även en honflock. Råttor har kommit och gått och nu just har jag 7 stycken sötnosar här hemma. 3 st. pojkar på 2 år och dom andra 2 pojkarna fyller snart 1 år.
Sen har jag två tjejer som båda snart fyller 1 år om c:a 2 månader.

Råttornas kön: Hanar och honor

Finns det andra djur?: Har även två honkatter, Maja 13 år och tiger 7 år och en Guldhamster som heter Molle och har precis fyllt 1 år.

Kontakt: Känner du för att komma på en fika med råttprat och råttgos så är du välkommen att pm:a mig så bestämmer vi när det passar. :)

Cis-j
0

Nick: Cis-j

Namn: Cecilia Jonsson

Bor: Skara

Ålder: 20

Råttvana : Fick hem mina första två honor för 2 och ett halv år sedan, Undine och Leijona. Sedan lite drygt ett halvår senare utökade jag med en ettårig hona som hette Mårten. De sista gammeltanterna somnade in i slutet av oktober 2011. Har varit jättejobbigt och är fortfarande väldigt jobbigt.
Som tur är hade vi våren 2011 släpat hem en hona, Alice, från en djuraffär som vi bara inte kunde neka ett hem. Hon fick flytta hem och kort därefter kom det två andra honor hem med tåget, Kråkmåne och Zirkon. De bor alltså här hemma nu, tre små tonårsligister som äntligen börjar närma sig sina 1-årsdagar ;)

Råttornas kön: Honor

Finns det andra djur?: Nej, men så småningom springer det små hundtassar här hemma.

Kontakt: Pm:a gärna om du vill komma över på lite fika och råttgos med mina lurvmajor :)

Ninja
0

Jag är mest fundersam över nicket; det ser man väl på den som skriver inlägget? Eller finns det någon annan mening bakom?

Zolah
0

kolla i tråden där jag färdigställt saker

DuBetMig
0

Nick: DuBetMig

Namn: Elin

Bor: Fellingsbro, Västmanland

Ålder: 18

Råttvana: Haft råttor sedan ett år tillbaka, men haft intresset längre än så, tack vare naturbruksgymnasiet jag går på. Där jag fick chansen att träffa min första råtta som jag blev frälst av, 2009.

Råttornas kön: för tillfället endast hanar, men kommer flytta in honor under våren/sommaren -12

Finns det andra djur?: För tillfället inga andra djur

Kontakt: via pm här på rif

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Ninja
0

#22 Var är den, kanske bra att länka här för de som letar? :)

Zolah
0
Ninja
0

#25 Tack! Hade inte sett den.

GeishaoChick
2

Nick: GeishaoChick

Namn: Malin Meyner

Bor: Stockholm (Vällingby)

Ålder: 19

Råttvana: Har haft två hanråttor sedan 2005 som var mina första, men hade en paus efter båda två avlidades 2007. Återskaffade nya honråttor Februari 2011 och har vart råttägare sedan dess. Är inte aktivt deltagen i konventioner eller uppfödning, är bara en generell råttägarinna :)

Råttornas kön: Honor

Finns det andra djur?: Nej

Kontakt: PM på fokus ^^

minky
0

Nick: minky

Namn: Frida Rådström

Bor: Hällefors, örebro län

Ålder: 30

Råttvana: Haft råttor till o från sen 99, men de senaste 3-4 åren har de funnits råttor i mitt liv.

Råttornas kön: både honor o hanar

Finns det andra djur?: Ja, hund o katter o häst

Kontakt: PM

bankfack
0

Nick: bankfack

Namn: Josefina

Bor: utanför Hörnefors

Ålder: 25

Råttvana : Skaffade mina första råttor 2004, men har egentligen först senaste två åren varit en aktiv råttägare, utställare och senaste halvåret uppfödare.

Råttornas kön: Honor och hanar i varierande åldrar.

Finns det andra djur?: Labrador, siames, gotlandskanin.

Afrejd
0

Nick: Afrejd

Namn: Angelin Frejd

Bor: I Västerås

Ålder: 21

Råttvana: Skaffade första råttorna år 2000 men hade uppehåll till 2008 och har sedan dess haft råttor hela tiden.

Råttornas kön: 3 honor och om några veckor har jag även 2 hanar.

Finns det andra djur? Norsk skogskatt blandning och en siames.

Kontakt: Pm

Afrejd
0

Västmanland glömde jag skriva också

Afrejd
0

ser nu att jag missat massa… Övriga djur ska det så att jag har en guldhamster också haha. Och att jag skaffa första råttona 2000 och hade till typ 2003 och sen uppehåll till 2008 och haft sedan dess

Cis-j
0

Glömde skriva Västra Götaland insåg jag nu. :)

[Parlplattan]
0

Nick:parlplattan

Namn: ( isabella  )

Bor: ( sthlm )

ålder: 21

Aniri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nick: Aniri

Namn: Nina

Bor: Stockholms län, Upplands Väsby

Ålder: 32 år

Råttvana: 6 veckor. Jag är ny råttägare, men är så frälst i dom små liven, dom är min "pälsklingar".

Råttornas kön: 3 hanar (Alvin, Harry o Charlie)

Finns det andra djur: Två katter (Smulan o Lukas) o dom är väldigt nyfikna på pälsklingarna, men samtidigt väldigt rädda för dom.

Jinaum
0

Nick: Jinaum

Namn:  Emmelie

Bor:  Falköping

Ålder: 21 år

Råttvana : 4 års erfarenhet inne på det 5e.

Råttornas kön: Hannar allihop. 5st

Finns det andra djur?:  Nej inte för tillfället. Vi har en hund, peruansk naken hund men som skall flytta till annat hem.

Kontakt: Via pm eller mail. nemetain@gmail.com

Darkvampire
0

Nick: Darkvampire

Namn: Mikael

Bor: Höör (Skåne län)

Ålder: 36

Råttvana: Har haft råttor 2003 o har 2 nu igen

Råttornas kön: Brödrar :)

Finns det andra djur?: 2 Hundar 3 Katter 4 Guldhamstrar o 1 Marsvin och 2 Gerbiler

Kontakt: PMa mig

minky
0

såg att jag hade glömt att skriva landskap…  sorry… =) kan nån vänlig sajtvärd ordna det?

# 28  Västmanland bor jag i… =)

cissi_1993
0

Nick:Cissi_1993

Bor: västerbotten norrbyn utanför umeå

ålder: 18

råttvana: 6 månader

Elinisa
0

Nick: Elinisa

Bor: i Luleå, Norrbotten

Ålder: 32

Råttvana: Sen 30:e september 2011

Råttornas kön: Hanar

Finns det andra djur: Bara fiskar& små snäckor :-)

Hundeva
0

Nick: Hundeva

Namn: Eva

Bor:Västerås

Ålder: 36

Råttvana : Har haft råttor i omgångar de nuvarande i ett år. De fyra äldsta kom från en barnfamilj som tröttnat. de hade alla fyra i en liten fågelbur. visade sig att en hona var dräktig två dagar senare hade jag inte fyra råttor utan 15 st. Är medlem i SRS.

Råttornas kön: 3 honor och 3 hanar

Finns det andra djur?: 2 hundar och ett akvarium

Kontakt:PM

DuBetMig
0

**Då det har förändrats lite här hemma i råtteriet så väljer jag att skriva om! Har dessutom inte blivit inlagd i listan ännu (snart ett år sedan jag skrev, tråden är väl fortfarande aktuell??)

Nick:** DuBetMig

Bor: Arboga

Ålder: 19

Råttvana: Haft råttor sedan ett par år tillbaka, men haft intresset längre än så, tack vare naturbruksgymnasiet jag tidigare gick på. Där jag fick chansen att träffa min första råtta som jag blev frälst av, 2009.

Råttornas kön: 5 honor och 7 (snart 8) hanar i olika färger och storlekar.

Finns det andra djur?: 1 hund _ibland!

_Kontakt: Via pm här på råttor.ifokus.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.