Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 625 ggr
Sjs95
0

Cancer?

Hej, jag skulle behöva lite hjälp!

För ugnefär en månadsen märkte jag en knöl på min råtta, han är cirka 1 år gammal, den har lite mindre än en ärta och alldeles röd. men för en vecka sen när jag kolla igen så var det borta, typ som att innehållet och knölen försvunnit och det är nu bara en röd fläck/sår kvar.

Vad kan det vara? och vad ska jag göra?

Fridborg
1

Hej!

Din råtta har haft en varböld som skött sig själv, hanar får inte tumörer :) Ingen fara!

KastKatt
0

#1 Får inte hanar tumörer?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Fridborg
0

#2 Väldigt ovanligt. Men efter beskrivningen från TS är det till 100% en varböld.

Sjs95
0

tack så jätte mycket för svar! då behöver jag inte oroa mig!

Fridborg
1

#4 Nej, så länge inte såret ser riktigt infekterat ut så brukar de sköta sig själva. Om du vill va säker kan du hålla det rent med saltlösning.

Fridborg
1

Koksaltlösning ska det förstås stå

zickan
0

Nja det är väl rätt fel om att hanar får sällan tumörer. Hanar får inte juvertumörer men allt annat åker de på lika mycket som honor.
De flesta jag haft med tumörer som inte varit juvertumör, har varit tumörer på hanar. Tycker hanar har lättare att få tumörer i lymfarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
0

#7 Men jag tycker i varje fall i detta fall att det låter som böld med tanke på beskrivningen :P

zickan
1

haha bara för att jag öppnade munnen så gick jag på något nytt jag helt missat. Dvs hanar kan få juvertumörer.

#5 skrivet av Anvariel

Vad jag förstått så KAN hanar får juvertumörer också:

http://ratguide.com/health/neoplasia/mammary_tumor.php

Liksom män kan få bröstcancer. Det är alltså inte så vanligt alls, men kan förekomma. Däremot kan ju detta vara lite vad som helst. Kanske går det att göra ett litet "stickprov" (err… kändes som fel ord) och se vad det är innan man överväger operation?

Fridborg
0

#9 Såg precis det :P

Med tanke på såret är jag tämligen säker på att det varit en varböld :P

Zickan: Kanske en artikel på G om ovanliga sjukdomar? :P

Anvariel
0

#9 :D

#10 Ja, det låter absolut som en varböld. Tror inte tumörer brukar försvinna hux flux. :) Jag har egentligen inte haft några varbölder på mina råttor. Däremot har min Dobby haft problem med en överproducerande talgkörtel ett par gånger. Den självtömdes precis så som tumörer gör också. Behövde inte medicineras eller något liknande.

zickan
0

#10 Vågar inte ge mig på några fler projekt just nu. Min adhd spelar rätt stora spratt för mig för tillfället. Klarar inte av att sitta stilla och koncentrera mig under längre stunder. Förhoppningsvis får jag ut medicinering igen snart inom kort. Men tills dess lär jag inte va så produktiv.