Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 782 ggr
Helène
0

ovillig råtta

Hej min lilla Candy verkar inte vilja bli handtam har haft henne sen juni då hon var 12v hon biter de andra men inte mej men vill inte att jag ska ta i henne annars är hon piggelin äter bra osv hur gör jag för att vinna över henne till mej?? Har haft hanar förut som blivit super tama är honor svårare?

vill gärna para henne med min sons hane Zed som är en jätte snäll å go kille, men behöver få bättre kontakt med Candy isf.

chade
2

jag tycker honor är lite svårare att få kontakt med än hanar, de är ju lite mer pigga och studsiga i naturen än hanar. man får bara gosa extra mycket med dem och umgås mycket! :) Sen gäller det för de andra att säga bestämt nej, och knuffa bort henne lite försiktigt när hon bitts!

Sen vill jag inte vara negativ eller så, men ett beteende som bitning och så är inget man vill föra vidare när man parar. Det kan komma vidare till bebisarna sen. Så jag avråder dig från att para henne med din sons råtta, då du inte vet vad som finns bakom. Det kan ju finnas många dåliga gener från mor och far föräldrar, och även längre bak. Det är bättre att para råttor som har känd bakgrund osv, då är det lättare att veta vad man kommer få för ungar :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Helène
0

hm jo det förstås

Helène
0

hon är inte aggresiv utan har bitit för att de varit lite för gåpåiga när de var på hennes domän

Tetitu
15

Hon låter ändå inte som lämpligt avelsmaterial för mig iaf.. En råtta som man ska avla på bör vara mer än "bara tam", den ska vara så nära perfekt den kan bli. Inga rädslor, aggressivitet, dominans, ohälsa osv. Varför inte bara köpa råttbebisar om du tycker råttor är söta som små? Råttor är redan svaga genetiskt och man borde vara jääääääääkligt försiktig med vad man avlar på.

zickan
3

#4 Me like Skrattande

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tetitu
6

#5 Danke! :)

Vill även tillägga till trådstartaren att jag inte säger det för att attackera dig personligen. Jag är väldigt passionerad om råttan som art och vill inte se den bli sjukare/få mer problem än den redan har, vilket säkert du och många (alla?) andra här inne håller med om. SNÄLLA, tänk om angående aveln, inte för min skull men för råttornas skull.

zickan
4

Vissa råttor blir helt enkelt inte helt avslappnade. Att hon även biter tyder på något fel. Troligen genetiskt hög hormonhalt och problem med dominans?
Råttornas beteende, hälsa, utseende osv nedärvs av föräldrarna. Det låter inte som din hona är bra avelsmaterial. Bättre skaffa nått stabilare med bra bakgrund om nu nu måste ta en kull.
En släkthistorik du släktforskar på och får fram livsålder, dominans problem, sjukdomar, födslokomplikationer, bärare av kanske megacolon, foder allergi osv, det ligger mycket bakom att ta en kull som du bör läsa på innan du planerar att avla.

Ende jag kan rekommendera är att du hanterar henne extemt mycket. Har med hela tiden när du är hemma. Bygger upp ett förtroende och hoppas att det kan göra så hon slappnar av mer och slutar bitas.
Men vissa råttor är bara som hon är tyvärr och det är inget man vill föra vidare till en kull.
Men läs tråden, varför vill alla avla. Den är rätt intressant. Och en hop med andra artiklar inom ämnet. Skaffa dit massa kunskap om hur man hittar br avelsmaterial, kanske ställa ut och få en bedömning på hur andra ser det :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Helène
4

Ja ni har nog rätt jag ska nog inte ta ngn kull på henne, hon får vara som hon är iaf, jag tycker om henne och det är ju huvudsaken. funderar på att bygga om en bokhylla eller dyligt så det blir bättre rum för henne har en nu en påbyggd bur inte bred men högre candy älskar att fara runt och klättra.

Tack för alla svar och rekomendationer

Tetitu
0

#8 Det låter jättebra tycker jag :) Ett moget och smart beslut :)

hus-musen
2

Håller med alla andra, hon ska inte paras på alls.

Men hur är hon med de andra honorna då? Råttor är ju flockdjur, om de andra honorna är trygga och säkra med dig så brukar de "smitta av sig" så att säga, hon ser att du är ofarlig.

Qui dormit, non peccat

Helène
0

Tyvärr har min gammel råtta vandrat vidare det va därför ja funderade på parning å behålla en hona, men nu funderar ja på om de finns ngn bra hon bebis som ja kan köpa som sällskap candy,

Helène
0

Tyvärr har min gammel råtta vandrat vidare det va därför ja funderade på parning å behålla en hona, men nu funderar ja på om de finns ngn bra hon bebis som ja kan köpa som sällskap candy,

chexxx
0

#12 Det låter som en bra ide att köpa en ny bebis åt henne. Men vänta inte med att ge henne sällskap för länge! Råttor kan få svårt att gå ihop med andra om dom får vara ensamma för länge.

Lycka till:)