Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1117 ggr
fiiiyah
0

Aggressiv/osäker - Råtta från rishögen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj

Som några av er vet så har jag tre av råttorna från rishögen i Norberg. En av dessa är Big Daddy eller minken som han blivit kallad på FB-sidan.

http://www.youtube.com/watch?v=wyFvKRP3k0s&list=UUl16A-E_oRPjU4ZZ7WLsyvQ&index=1&feature=plcp

Hur som helst. Första dagen han var här fick jag klappa på honom, filmen i länken ovan är från dag ett när jag klappar honom och han ploppar och knastrar. Andra dagen gav jag dem advocate, gick helt utan problem. Fick gnugga alla i nacken utan protester. Sedan har det bara gått utför för denna herre.

På tre dagar bet han mig i fingrarna tre gånger. En av gångerna var han ute på golvet, jag satt på golvet. Satt och lutade mig så hade ena handen på golvet och den andra handen klappade en av de andra råttorna som satt i mitt knä. Från ingenstans får jag världens bett i handen. Helt oprovocerat. Det har runnit en massa blod alla tre gångerna och ont gjorde det. Pulserade i fingrarna. Så han biter ju ordentligt.

Dom har varit här i tre veckor nu och jag tycker att han borde börjat acceptera mig och mina händer/min lukt. Det är planerat att de ska få flytta in i stora buren till mina egna fyra om 3 veckor när karantän-tiden är slut. De andra två tror jag inte att det kommer bli något problem för, min egna flock är så lugn och mysig och det var inga konstigheter alls när senaste tillskottet xander kom. Men jag vet inte hur jag ska göra med Big Daddy. Vill inte riskera mina råttor…

Han markerar överallt (mer än den vanliga markeringen de gör) och kissar i matskålarna och maten. Måste byta torrfodret varje dag för att det är helt dyblött i kiss. Kissar på hyllplanet. Får torka flera gånger om dagen. När han närmar sig de andra två blir dom helt stela. Sen kan dom helt plötsligt ligga och mysa allihopa. 

Har fått förslag på kastrering, men eftersom jag inte vet ett dugg om honom, hur gammal han är eller nåt så känns det långt bort just nu. Och om han inte accepterar händer idag så ser jag inte hur han skulle göra det efter en kastrering, än mindre hur jag skulle få han till veterinär osv när jag inte ens får lyfta honom.

Vad är det för fel på honom? Varför hatar han mig/mina händer/min doft? Trivs han inte i liten flock eller med sina nuvarande kompisar? Vill han tillbaka till sin gamla flock? Är han väääldigt osäker? Kommer han någonsin acceptera mig? Vart ska jag börja?

I'm lost here   Obestämd

/och det är nu man är lite smått irriterad på nöten som släppte ut dom i skogen…

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

fiiiyah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden direkt i inlägget.

Söt när han sover…

fiiiyah
0

Juste, glömde skriva i inlägget: Han gnider sig mot allt, som en katt. Inte i buren, men när han är ute. Han gnider sig även mot mig om jag sitter på golvet.

Oshibwa
0

Tass*

Lancia
0

Har haft liknande upplevelser med vuxna hanar som kommit hit, omplaceringar dvs.

Har varit goa och trevliga, supermysiga första dagarna, sedan har det gått utför och dom har blivit riktigt aggressiva, börjar markera och ska dominera allt. Då jag bara har hanar här hemma, så är det väl "handoften" som nått dom, ju mer dom fått vara här, och sedan flippat. Eller ja det är egentligen bara en som verkligen flippat, men även andra har blivit dominantare så att säga.

Hur kommer det sig att ni särade på hanarna och du tog just dessa tre? Fanns det någon anledning? Hade han problem med sina andra kompisar så att säga?

fiiiyah
4

Fuuuuuuuuuuuuuu skrev jättelångt här så råkade jag komma åt nån knapp på tangentbordet så aaaaaaaaaallt försvann…………. ObestämdSkrikandes

Nu har jag o lancia pratat på facebook men kan svara lite kort ändå här så de andra som är nyfikna får veta :)

Enda anledningen till att dessa tre är hos mig är för att vi bestämde att jag skulle ta hem hanarna vi fångade in den dagen, och vi såg ingen pung på resten (knappt så man såg på dessa tre…) men sen när de kom in i värmen trillade pungen ner så det var fler hanar än vi trodde :-)

Igår var iallafall en bra dag för BD, han var snäll, jag fick klappa på honom, men inte lyfta. Men klappa gick bra och han var ute och sprang på ställen där mina egna råttors dofter garanterat finns, och han markerade inte en enda gång!