Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 789 ggr
GeishaoChick
0

Känns nästan hopplöst!!

Det har nu gått 3 veckor med att försöka introducera Molly till Geisha och Millan..!
Det var bra i början när bänken i hallen var neutral, nu har den blivit Millan och Geisha's revir på nåt jävla sätt, så när alla 3 är på bänken så bestiger Geisha på Molly och puffar upp sig och fnyser, dessutom nafsar hon henne.

Millan är inte bättre, bara att Millan inte juckar på henne. Men jag har märkt att Molly nafsar Millan i ryggen/drar i pälsen och det verkar reta upp Millan..
Jag vet inte hur jag ska göra! Jag kan inte ha låneburen till Molly hur länge som helst och hon kan inte leva ensam hela tiden, även fast hon verkar må hur bra som helst utav det.

Varje gång jag sätter ihop dom så blir det SAMMA resultat varje gång:

1. Alla 3 är på bänken
2. Millan och Geisha nosar i Mollys rumpa
3. Geisha bestiger Molly, fluffar up sig och biter henne
4. Millan och Geisha låter sig nästan putsas av Molly, dock är Molly hårdhänt så dom blir arga på henne
5. Molly blir putsad
6. Det är lugnt en stund
7. Alla råttor tappar intresset för varandra och vill hoppa till mig
Dagen efter blir det tillbaka på ruta ett igen..

Så vad sjutton ska jag göra.. det blir inga framsteg, bara samma sak HELA tiden! Jag har buren brevid varandra nu och lagt in varandras filtar i varsitt hus.
Om det här fortsätter blir jag bara så himla stressad.. jag kan inte ha låneburen för evigt och han jag lånar den av vill inte sälja den troligtvis. Jag har vart så dum att alla nya saker som jag köpte som skulle gå till alla 3 råttor när dom kommer överens har jag gett till Molly (hus/skål/rör etc) och om.. OM dem nu kommer bli sams måste jag köpa nytt allt igen! Och jag har ingen egen inkomst, lever på knappt 2000:- i månaden.. och om det aldrig går med Molly med Geisha och Millan får jag skaffa en TILL råtta eller köpa en bur till Molly så hon får vara själv…

Allt är så himla frustrerande!! Vad ska jag göra! Kan någon snälla hjälpa mig.. ska jag testa en ny plats att introducera dom? NÄR ser jag framsteg? Vad är BRA tecken… ÅÅÅÅhhhhh…. :(

Melissa V
3

steg 1
SLUTA sätta ihop dom, ha bara att du byter filt emellan varannan - var tredje dag.

Att sätta ihop dom när dom är så gör ingen nytta alls och det skyndar inte på någonting. Tvärt om gör de saken värre. 
Så ENbart filtbyte!

steg 2
när dom inte regerar ALLS på filtarna så börja låta dom träffas på platser som de inte luktar någonting alls från dom eller dig, nu är de lite svårt men annars utomhus är pefekt, eller badkaret, källaren, ja låt fantasin flöda.  

Hellre korta stunder flera gånger om dagen än en enda lång stund på tider där dom inte är så aktiva, tex förmiddagen om dom är kvällsaktiva

steg 3
längre stunder på mer hemma miljö, bada dom om du känner för det innan. Samma där, korta stunder. Funkar det, så nästa, längre stunder.

Se till att inte ha platt plan tråkig miljö, klart dom blir mer intresserad av varann då. utan ha lite roligt som de kan utforska, äta, lukta, smaka etc på istället

steg 4
grovrengör buren när du ser dom funkar ihop flera timmar utan problem.

Alltså detta kan ta Månader, speciellt om du nu verkar ha 2 rätt dominanta råttor. Eller så funkar det inte alls, råttor som människor tycker ibland helt enkelt inte om varann, kemin stämmer inte alltid mellan dom heller.  Men förvänta dig inte något på ett par veckor bara, vissa tar en dag andra som sagt flera månader.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

hus-musen
2

Håller helt med inlägg #1, det är ju precis det jag skrev i din förra tråd oxå. Du måste låta det ta tid och vara på råttornas villkor, inte dina.
Har inte så mycket för mig nu, vill du ha sällskap när du sätter ihop dem kan jag komma förbi någon dag.

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
0

1# jag har svårt att ta ut dom flera gånger om dagen då Geisha är skygg och inte vill gå ut, lockbete hjälper inte, hon är för smart. Men ska försöka oftare! Tack för alla tipsen!
När du menar filt byte, ska jag då skifta filtarna fram och tillbaka hela tiden? Dom har haft varsin filt i ett dygn nu och har vant sig vid den, är det dags att byta igen?

#2 Tack, det vore fantastiskt. Men nu kan ju det ta ett tag.. menar du att du kan komma när jag har sett framsteg och ska sätta ihop dom? Jag behöver hjälp typ snart..

Jag har en tanke… att när allt verkar OK ska jag byta/städa i buren, städa i mitt rum supernoga och vädra så det varken luktar jag eller Millan&Geisha's revir, och lägga in alla i den nystädade buren i ett annat rum. Tror ni det kan hjälpa lite?

hus-musen
0

#3 Ja du kan iaf få en bedömning på hur de beteer sig mot varandra i mina ögon, betvivlar att det blir några mirakel bara för att jag tittar haha Tungan ute Nee men de kan ju vara skönt med stöd, så kika innan du sätter ihop dem kan nog vara en bra ide isåfall. Man ser ju rätt fort om någon råtta har beteendeproblem och vad det kan bero på.

Ja byt filtarna när de inte är intresserade av dem längre, är det en gång om dagen så gör det tills de struntar helt i att en filt läggs in.
När de inte ens kan samsas utanför buren så är det ingen ide att fundera på att sätta ihop dem i en bur, det kommer inte funka bara för att du städar allt lr flyttar buren.

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
0

#4 får väl bestämma nån dag via PM om du vill, kan inte den här veckan, men i helgen kan jag definitivt!

GeishaoChick
0

hade dom i badkaret tidigare. Geisha juckade på Molly flera gånger under några minuter, jag lät henne göra det och det blev lugnt en stund. Men så fort Molly vill putsa Geisha puffar hon upp sig och gör samma sak.
Om jag ska "förmänskliga" det hela:

Molly: "Vänta jag måste tvätta dig, men jag nyper dig i ryggen istället, går det bra?"
Geisha: *arg* "Sluta bit mig!!" *bestiger henne* nu ska du lära dig att INTE nypa mig i ryggen, förstår du!"
-några minuter går-
Molly försöker putsa Geisha igen och samma sak händer igen.

Geisha har alltid vart känslig på ryggen/rumpan och tål inte att man rör henne där.. så jag antar att Geisha blir förbannad på Molly när hon försöker putsa henne så blir det bara fel.

Skulle vara väldigt tacksamt om du, Hus-Musen, kunde besöka mig nån dag.. och se om det är Molly som gör fel, eller jag.

--

Satte sen dom I ett litet rum på bara 1½ m2 och där gick det bättre..

Melissa V
3

#6 men jag förstår inte varför du envisas med att sätta ihop dom när dom inte är redo för det. Försök ta det lugnt, börja Enbart byta filtar mellan burarna så som hus-musen skrev, inget mer, enbart det. 
Låt dom inte träffas eller något utan bara filtbyte.
Man kan inte stressa på djur utan då blir de bara pannkaka

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Wamrat
0

#6 Men du. Vad är det för mening med att be om hjälp när du inte följer råden? Strunta i badkar och bänkar och börja om från scratch!

Det blir bara fel när du har så här bråttom. Jag förstår att du känner dig stressad över att ena tjejen bor i en för liten bur och att du inte har pengar osv. Men du förstör för dig själv eller rättare sagt dina tjejer och det tar bara längre tid.

Ta ett djubt andetag och börja från början. Byta filtar fram och tillbaka kan ta ett tag. Låt det ta tid! För när du försöker skynda så tar det lääängre tid.

Lycka till nu <3

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

GeishaoChick
2

Men först säger alla att jag ska sätta dom i badkaret etc… sen så bah "nej"…

Får för många dubbla budskap.. min adhd/asperger hjärna hänger inte med..! Ska jag byta samma filt fram och tillbaka så lukterna blandas?

Nevina
2

TS läs inlägg #1 igen. Där har Olympens skrivit de olika stegen. Ta ett steg i taget, börja med steg 1. Var noga med att göra färdigt steg nummer 1 innan du går vidare till steg nummer 2 och så vidare.

Wamrat
2

Okej, jag förstod nästan att du hade aspergers :)

Min lillebror har det med.

Okej ta flera små sönderklippta filtar eller tygstycken  som Molly sovit på och lägg in i Millan och Geisha's bur. Ta filtar eller tygstycken från Millan och Geishas bur som dom sovit på och lägg in Mollys bur. Låt oss kalla dessa för doftprov.

Det betyder att Molly samtidigt måste få ett nytt tyg eller filt stycke i sin sovplats. Samma för Millan och Geisha. Så efter 2 dagar tar du ut doftproverna och slänger dessa i tvätten.

Sen fortsätter du så. Förstår du vad jag menar?

Kram <3

GeishaoChick
0

Jag tror jag förstår, men när du menar "tills dom inte reagerar" på filten, är det när dom slutar lukta på den eller nåt sånt?

Wamrat
0

Oftast så ser du när den nya filten med den främmande råttans lukt kommer in i buren så är dina tjejer där och luktar, kanske kissar på den osv. Men efter ett tag så bryr dom sig inte att den nya filten är där i deras bur. Dom struntar i den helt enkelt :)

Då kan det vara dags för nästa steg.

[Glimmersråttor]
0

Det finns ett annat sätt som du kan testa, utan filtar.

Steg 1: Sätt ner dem en stund i en transportbur under övervakning.
Om det fungerar bra och de inte bråkar/biter varandra går du till steg 2.

Steg 2: Sätt dem på en köksstol som har en liten yta så de inte kan röra sig så mycket. Prata med dem och klappa dem då och då under tiden.

Börjar de bråka går du tillbaka till steg 1 och sätter ner dem i transportburen igen.

När steg 2 (stolen) fungerar bra och de inte bråkar går du vidare till steg 3.

Steg 3: Sätt dem på ett litet bord. Du sitter på en stol vid bordet. Var med dem och lek med dem på bordet, klappa på dem då och då.

Ha mat och vatten på bordet och några leksaker att pyssla med så de kan fokusera både på dig och ha något roligt att leka med under tiden de introduceras med varandra så att de inte enbart har fokus på varandra.

Fungerar det inte på bordet börjar du om från början med först transportburen, sen stolen, sedan bordet.

Trollhund
0

Förlät nu har jag inte särskilt stor erfarenhet men poblemet är ju att de inte kan vara med varandra utan att reagera. Då är det ju jätte dumt att igen försöka sätta ihop dem. Hon har desutom försökt utan att det har fungerat. Jag tycker därför att fu ska fortsätta med doftproverna/filtarna och inte stressa fram fler introduktioner innan de lugnat ner sig

hus-musen
0

#15 Det finns faktiskt en logik i det hela, genom att sammanföra människor eller djur på en liten yta måste de automatiskt lära sig att samsas eller gå under.  Brukar inte rekommendera det om man inte vet vad man pysslar med, kan smälla fort om någon är instabil.
Huvudsaken är att man själv är den positiva och delaktiga stödjande, du som människa ska visa att det är tryggt och säkert att vara på samma plats.

Qui dormit, non peccat

[Glimmersråttor]
0

#15 Mitt råd ska endast användas när det förekommer småbråk.

Råttorna får inte vara aggressiva och ha skadat varandra med blodiga sår vid tidigare försök till introducering.

Man måste känna sina råttor väl och veta skillnaden på småbråk och på aggressiva bråk.

Aggressiva råttor som inte tål andra råttor och som attackerar andra råttor med blodiga sår skall därför inte introduceras på detta sätt.

Aggressiva råttor/råttor som inte tål andra råttor ska inte introduceras med andra råttor överhuvudtaget.

När råttorna sitter i transportburen får de inte/ska de inte bita varandra. Tanken är att de ska bli trygga med varandra tillsammans på en liten yta.

Biter de varandra när de sitter i transportbuen, måste man avbryta introduceringen.

Trollhund
0

Okej, ursäkta, jag litar på mer erfarnas omdömmen. Tyckte bara att det blir så förvirrande eftersom det är tvärt mot vad de flesta skrivit som råd tidigare. Men som sagt, ni med mer erfarenhet vet så klart mycket bättre än vad jag gör.

hus-musen
0

#18 Jo som sagt, det rekommenderas inte om man inte vet vad man gör! Kan sluta mycket illa för en oerfaren som inte har tillräckligt med koll, och råttor kan ju vara otroligt snabba när de vill.

Qui dormit, non peccat