Köp av zoo-råttor?
Man får ju lite olika råd beroende på var man vänder sig och personligen förstår jag varför man helst bör köpa råttor från uppfödare - även om jag själv mest haft zoo-råttor i mina dagar. Men på SRS hemsida skriver de faktisk, och jag citerar: " Om det inte finns någon råttuppfödare i din hemtrakt, så är zoohandlaren inte ett dåligt alternativ."
Jag blev lite överraskad eftersom jag fått intrycket att den "seriösa" råttvärlden inte uppmuntrade zoo-handel alls. Vad tycker ni? (inte om zoo-råttor alltså utan om den dubbla informationen man får)

alla zooråttor är inte dåliga. det är väl det de vill förmedla. =)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Den där artikeln är tyvärr hur gammal som helst, det står även att man kan ha spån till råttorna.. ;( Kanske var zooaffärer bättre förut, då när artikeln skrevs, än vad de är nu?
Det är i regel råttor från grosister som är dåliga. Det är ju lite olika vart djuraffärernas råttor kommer ifrån.
#4 Nä, ang. spånet så står det i Om tamråttan under samma rubrik som Att tämja.
Som nybörjare kan det ju vara svårt att veta hur råttorna ska vara, hur de ska behandlas, vad de ska ha för mat, hur man bör avla osv. Det är inte alltid zooaffärspersonal har de rätta kunskaperna, därför tycker jag det är lite dumt att de rekommenderar zooaffärer.. En bra uppfödare kan ge många gånger bättre svar och stöd!

#5 ja det har du faktiskt rätt i!
Vad idiotiskt att de inte uppdaterar sina skötselråd! Inte konstigt att folk blir förvirrade. Man tycker väl att de som räknar sig som den högsta standarden i den svenska råttvärlden borde ge råd som folk kan lita på?

Våra två råttor är zoo-råttor! Vi har inga prob. med dom alls. d
Dom är sociala, glada, friska!
Vi frågade inte särskillt mycket när vi köpte dom (var alldeles för glada för att tänka). Men vi hade ju hård pluggat ett tag innan vi köpte dom. Och jag mins att hon som jobbade den dagen berättade att hon själv hade råttor så nog antar jag att hon viste vad hon gjorde och att hon var på rätt plats! KÄnde bara att jag ville säga att det inte alltid är problem!
Men däremot nästa gång vi ska köpa råttor vill jag ha från uppfödare med tanke på allt jag läst! Så att man vet var de kommer ifrån och bakgrund!
(åh jag vill ha en till råtta nu, men inte sambon
)
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

SRS hemsida är ju inte direkt känd för sina uppdaterade artiklar… Klaga lite så kanske dom kan fixa till det snart.

#8 jag är ju inte medlem så kanske inte har "rätt" att klaga..?
jag vågar inte säga så mkt då åker jag på att skriva nytt…
#10 haha ja passa dig 
#10 haha ja passa dig 
Jag tycker inte att man av princip ska undvika att köpa djur ifrån en djuraffär "bara för att"…
Jag tycker att bara de sköts på ett bra sätt och man inte håller på med tveksam avel och är ärlig med kunderna, spelar djuraffärerna en stor roll för att få upp intresset och statusen på råttor.
Många skulle nog inte ha halkat in i råttsvängen annars, ser många som verkar ha börjat med djuraffärsråttor. Det kan dessutom vara väldigt svårt att finna uppfödare bitvis.
Upplever man att råttorna ( eller de andra djuren ) vanvårdas kan ( bör ) man faktiskt anmäla. Eller om det inte verkar som att personalen kan så mycket kan man kanske försöka att upplysa dem på ett ödmjukt sätt, erbjuda fina skötselråd mm….
#13 Tanken är fin, men problemet med den typen av avel är att den inte kan följas upp och bedömas, varken som helhet eller individerna för sig. Detta är något som är mycket viktigt inom avel, för att man ska kunna avgöra åt vilket håll en linje artar sig.
Av denna anledning är seriösa uppfödare noga med inte bara att råttungarna hamnar i ett bra hem, utan även att köparna meddelar om eventuella problem med hälsa eller temperament utvecklar sig. Det vill säga sådant som påverkar hur uppfödaren ska avla vidare på linjerna.
En djuraffär eller oseriös uppfödare säljer råttor "hej vilt" och har ingen koll på hur kullen utvecklas, och avlar sedan vidare på samma linjer. Det kan leda till att temperamentsfel, överdominans, hälsoproblem lever vidare, sprids.
Jag hör till en av dem som köpte de första råttorna i djuraffär, absolut inget jag ångrar. Däremot var temperamentet hos vissa ytterst tveksamt, men hos andra helt underbart. Hälsan var rätt kass hos större delen (besläktade som obesläktade).
Hade man då kunnat göra en uppföljning av alla råttor och märkt att det negativa fanns hos alla individer i en kull, eller bara hos några enstaka råttor, hade man kunnat avgöra om det var lämpligt att fortsätta arbetet med aveln eller stänga linjerna helt.
Om djuraffärer kunde ge korrekt information till köpare vore bara det ett framsteg.. eller sluta med avel/försäljning av djur och hänvisa till ett uppfödarregister i stället vore det ypperligt.. men inkomsten för försäljning av djur är väl för stor för att det ska vara genomförbart.. (förbud för bla hundar, katter och illrar finns ju dock redan, så kanske inte omöjligt för övriga djur "så småningom".. kanske..)