utavla champange
Jag tänkte be er om råd, när det gäller att avla in andra färger i champange linje. Jag vill inte förstöra och göra en gen soppa av färger. Jag avlar på temprament naturligtvis men jag vill även få fram snygga råttor som är sunda utan att förstöra andra färger.
Jag får inte fram någon fråga i ditt meddelande så du kanske ska utveckla vad du vill veta så kanske folk kan svara ;)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
menar du vilka färger man kan avla in "säkert" utan att det blir en gegga av det?
#12# j det är så jag menar. Om jag skriver otydligt ibland så beror det på att jag är dyslektiker.
Ingen fara, jag förstod ändå :)
Dock så vet jag inte vilka de skulle vara men kan nog andra svara på när de ser frågan mer rakt av nu
Enklaste är att köra på black som inte bär för mycket andra färger.
Champange är ju en blekt black. Så försöka hålla sig på den svarta sidan. Inte blanda in för mycket olika färger.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej. Jag skriver om:-). Om jag har en linje som är uppbyggd av champange färgade råttor . Men inte får tag i någon champange med bra färg och temprament. Då måste jag utavla tex med black. Blir tex färgen black nedblekt o förstörd av champangen , som är en genetisk svart. Om jag tar agouti in i linjen , blir det mest agouti. Mink är en färg som bleker andra färger så den färgen , ska man inte ha in i linjen. Men finns det andra färger man ska undvika?. Jag vill inte ha någon färg soppa, även om jag avlar på temprament. Min roan hane har en färg , som bleker, så han är olämplig, tog han som exempel, för han är en råtta som jag satt avels förbud på. Han är omöjlig och få tam. Så han lever på sina egna vilkor, vill inte avliva honom för han är underbar med sina bur kompisar, men jag kommer inte avla på honom. Blev det för komplicerat nu? Jag hoppas inte det:-)
Flesta färger förstör oftast i mer eller mindre grad. Vill man undvika det men kan ändå inte fortsätta på ren ch så är oftast basfärgerna det man får återgå till. I detta fallet black.
Blandar du in agouti så kommer du få agouti som bär på PED(pink eye dilutet som bleker black till champange) Men på agouti så bleker samma ögon dilut ned agouti till amber.
#7# okej om jag vill ha fram amber så ska man para champange med agouti.
Typ. Har inte i skallen om både måste bära på Pink eye dilutet för att det ska bli typ ch o amb
#8 Det finns olika sätt att få fram amber på.
2 x agouti som båda är Pp-bärare (AA/Aa Pp + AA/Aa Pp) = 25% amber (AA/Aa pp)
Agouti som är Pp-bärare med black som är Pp-bärare (AA/Aa Pp + aa Pp) = 12,5-25% amber (AA/Aa pp)
Agouti som är Pp-bärare med champagne (AA/Aa Pp + aa pp) = 25-50% amber (AA/Aa pp)
Amber med black som är Pp-bärare (AA/Aa pp + aa Pp) = 25-50% amber (AA/Aa pp)
Amber med champagne (AA/Aa pp + aa pp) = 50-100% amber (AA/Aa pp)
2 x amber (AA/Aa pp + AA/Aa pp) = 75-100% amber (AA/Aa pp)
OBS! Om man använder black ska den ha bra svärta och ha minimalt med silvrering.
#10# tack för ditt inlägg. Det var jättesnällt av dig att skriva det inlägget. Tusen tack, kram ceccie
#11 Var så god! :)
Min amber hane blev i slutändan en bra tecknad champange eurbk. :-). Tur att jag inte hann regga honom i srs.

Jag är ju ingen expert på standard men jag förstår genetiken bra. Som jag förstått det ska champagne vara jämna i färgen och inte för ljusa, samt ha en tydlig varm ton.
Man bör tänka på polygenerna när man standardavlar, så att de hjälper en "åt rätt håll". Som Glimmer säger så är det viktigt att ta in black som har bra svärta, de har alltså polygenetiskt väldigt mycket färg, och då får också dina champagne mycket färg och blir inte för ljusa. Det är väl ungefär samma sak om du tar in agouti, inga grådassiga, ljusa agoutis eller som har andra fel som skiftningar eller ål.
Bärare av gensoppa tenderar att ge ljusare avkommor, eftersom alla färggener som Zickan säger bleker/späder i olika grad och kan påverka råttans färg även i bärande form. Men det är ju svårt att hitta råttor i Sverige som inte bär på tusen saker.
Dessutom tror jag polygenetiken påverkar färgen mer än vilka mutationer råttorna bär på, alltså, jag tror att hur linjen är koncentrerad och åt vilket håll påverkar mer (om de är avlade mot kall eller varm ton eller mot tecknad/otecknat t.ex.). Mina musuppfödarvänner hävdar i alla fall det, och de tar ofta grymt mycket fler kullar än råttuppfödare på ett år och hinner se mer hur färgerna utvecklas så jag lägger stor vikt vid deras erfarenheter.
Kan ta ett exempel, finns en del musuppfödare som avlat på blue tan, alltså blå möss med röd mage. Enligt standarden ska den blå färgen vara kall och djup, medan magfärgen ska vara så röd som möjligt. Detta blir väldigt motsägelsefullt och omöjligt att uppnå. Blue tans är antingen fina i magtonen och alldeles för bruna/varma i blåtonen eller så har de fin blå färg men snarare gul mage istället för röd. Det är en omöjlig variant! Avlar man istället på Black tan blir det enklare, eftersom svärtan och magfärgen ska avlas åt samma håll.
Med champagne på råtta är det inte så här komplicerat, där behöver man inte jobba med två motsägelsefulla egenskaper. Linjer där det finns varma varianter är att föredra framför linjer där det är mycket kalla om man avlar champagne/amber, eftersom de är polygenetiskt avlade för varmhet. Kombinerar man t.ex. en bra bluelinje med en bra cinnamonlinje riskerar man att få brundassiga blues och gråa cinnamon. Det är i huvudsak därför man ska särskilja dem.
Så hittar du inga rena linjer med lite mutationer, kolla in cinnamonlinjer eller t.ex. chocolatelinjer, där brukar det inte finnas så mycket kalla färger och de är avlade för att ha mycket färg och mycket värme, samt vara jämna i färgen. Ladugårdens kan nog ha en del intressant för dig.
(Det här är för övrigt anledningen till att jag inte färgavlar, vill ha mkt mer att välja på när jag letar avelsdjur och orkar inte ta hänsyn till alla dom här variablerna!)
Älskar mina stora små vänner..
Tack för dina tips. Jag kommer sannolikt ha in cinnamon i min linje. Jag kommer inte och focusera så mycket på ren färg avel, då jag tycker att det finns viktigare egenskaper och focusera på nu i början, när jag ska bygga upp min linje. Jag kommer och focusera på och få in avelsdjur med mycket härstamning. Jag kommer säkert ställa mer frågor.