Undernärd och extremt liten hane
Hej!
För ett par dagar sen var jag i Sthlm och passade på att plocka upp en liten hane på 4 mån. Det jag inte visste då var hur extremt undernärd han var. Han är lika liten som en 6 månaders bebis och väger näst intill ingenting.
"Uppfödaren" påstår att det blivit så eftersom han bodde trångt med sina bröder och att han då har fått lite mat pga att bröderna roffat åt sig allt, detta låter som extremt dålig ursäkt. När jag plockade upp honom så hade hon hamsterfoder i den såkallade transportburen som såg mer ut som en frysbox. Det hon sa angående det var att det endast var tillfälligt då den andra maten var slut. Låter detta rimligt?
Väl hemma hos mig har han fått vanligt foder med allt han ska ha och behöver plus 2 sorters barnmat, nötter och frön men inget verkar vara utav vidare intresse :/
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, skulle vara fruktansvärd ifall han skulle dö pga någon okunnig jävel.

kan vara så att han inte törs äta, många råttor som inte fått varierad kost kan vara rädda för att pröva nya saker. Prova sånt som luktar gott som välling, äggula, rå köttfärs, kyckling osv.
Qui dormit, non peccat
Välling testade jag igår men det rörde han inte så tror det kommer ta ett litet tag innan han verkligen vågar äta, men då kanske det är försent :/

Ge honom det hamsterfoder han är van vid och spä ut det lite lite i taget.
Han kanske aldrig har fått blötmat och vet inte vad det är? Jag hade en hona som aldrig hade fått välling , hon trodde man skulle bada sig i det. Det tog ett tag innan hon fatta.
På apoteket finns det kattmjölksersättning som du kan handmata med så han får i sig nåt. Ljummen brukar vara godare än kall.
Ska testa det :)
Jag har precis pipettmatat honom med lite vattenutspedd äggula och ska nu testa välling blandat med äggula. Så länge han får i sig mat så spelar det ingen roll hur.

Annars så ta lite välling på fingret och dutta på nosen så han måste slicka bort det. Tvångsmatning är ibland enda alternativet som finns kvar.
Qui dormit, non peccat
Han är väldigt söt!