S. Hona för ev. omplacering
Jag har efter många om och men insett att Penny inte trivs till 100% här hos mig. Jag älskar henne med hela mitt hjärta, och vill inte behöva göra såhär… Men hon förtjänar ju att må bra, och min ångest över det här problemet bara ökar, just för att jag inte kan göra något åt det. Jag kommer inte att släppa iväg henne till vem som helst, utan det är väldigt viktigt att hon hamnar nånstans där hon kan må helt bra resten av livet.
Zaya's Pennyroyal Tea
- födelsedatum: 29/11 -11
- färg, teckning o hårlag: Blue ut self rex
- kön: Hona
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 9
- faderns namn, födelsedatum, vikt: Zaya's Nancy Boy, - -
- moderns namn, födelsedatum, vikt: Zaya's Dance the Distance, - -
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Enda anledningen till att jag ens tänker tanken är för att Penny inte verkar trivas pågrund av en av mina hundar som gärna håller till vid buren och trycker nosen mot den. I samma veva bli Penny stressad och tar ut det på resten av flocken, vilket tyvärr inte är hållbart i längden. Hon skadar dem inte, men hela flocken påverkas av att hon blir uppstressad. Och Penny förtjänar att slippa bli uppstressad var och varannan dag. Jag har försökt vänta ut det men det verkar dessvärre inte bli bättre. Jag har dessutom försökt låta Penny träffa hunden utanför buren, men där bryr hon sig inte överhuvudtaget, utan det är bara i buren hon stör sig på hunden.
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Penny är en väldigt stabil och lugn tjej utanför buren. Visst utforskar hon gärna, men tar lika gärna en siesta och känner lugnet. I buren däremot är hon väldigt busig av sig, så jag tror hon hade trivts allra bäst i en flock med någon/några ynglingar hon kan busa med. Hon är nyfiken på sin omgivning och väldigt lätt att introducera, även om det var lite smågruff mellan henne och en jämngammal hona, men det gick över efter bara någon dag. Hon är snäll mot både människor och flockmedlemmar.
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Ja, hon är reggad. Regnr. 0846/11. Det är inte priset, utan hemmet som är det viktiga. Men jag vill åtminstone ha 150 kr för henne.
- ort där råttan/råttorna finns: Piteå
- telnr, epost och alternativa kontaktsätt: PM, amandafjordell@hotmail.com eller SMS 0730663013
- Om annonsen ska vara låst eller ej: Ej låst
Det är inte helt säkert att jag behöver söka hem åt henne, för i första hand får hon flytta till min kompis. Men hon vet inte helt säkert ännu.
Fjordell!
Hon får hemskt gärna flytta hit och bli flockmedlem här =)
Har 6 vuxna honor som går ihop i 2 ganska stora burar som ständigt står öppna (nästan! Hanarna får ju oxå komma ut å springa fritt ibland)
De honor jag har här är födda från 6/1-11 till 14/3-12 och fungerar väldigt bra här hemma. Burarna står på ett köksbord så varken hundar eller katt är när burarna
Hör gärna av dej ifall det är intresant!
Om inte annat köper jag ju en liten tjej av dej i typ mars/april hihi
#2 Ja justja, det var ju till dig jag sa att jag funderar på att leta nytt hem åt henne för inte så länge sedan :)
Jag ska se vad kompisen säger, men som det ser ut nu har jag redan ett hem på gång åt henne. Annars hör jag av mig!
Vi har två små bebisar på ca 10 veckor! Vi vill utöka flocken med en äldre hona och är väldigt intresserade :) Om det blir aktuellt PM:ar jag gärna lite mer information om oss och hur hon kommer få det här. Hälsningar Louise :)
#4 Låter jättebra! Jag hör av mig även till dig om letandet efter ett hem fortsätter :)
Jättesnällt :) Lycka till, i vilket fall!

Ska Penny flytta? Vill gärna veta vart och hos vem hon hamnar.
Annars får hon gärna komma hem igen till sin flock.
#7 Det blir nog så, ja. Troligen så vill min vän ha henne, för där vet jag iallafall att hon får det bra, och jag kan alltid åka dit och hälsa på, för jag älskar verkligen den här lilla damen, hon har snott åt sig mitt hjärta.
Jag hörde inte med dig innan eftersom du sa att du inte klickade med henne när jag anmälde intresse för henne. Men jag skriver till dig så snart jag vet hur det blir!

Skulle inte hon paras alldeles nyss?!
#8 annars kan jag ta henne, då bor hon nära ;)
#9 Ja, det var därför jag köpte henne från början. Men dem planerna gav jag upp och bestämde mig för att börja på ny kula med min egenuppfödda hona :)
#10 Ja det hade varit det ultimata… Om jag kan hälsa på henne och hela köret! :) Linnea har inte bestämt sig ännu så får se hur det blir :)
Det verkar inte som att Linnea kommer att kunna ta Penny, så ni som är intresserade av henne får höra av sig till mig.
Nu har råttorna haft en veckas semester från hundarna, eftersom jag varit hos min pojkvän. Man märker på en gång att Penny blir helt annorlunda när hon slipper fighta bort en hund från gallret. Men nu för någon dag sedan kom min mamma med hundarna hit igen eftersom hon har jobbvecka, och hunden är tillbaka vid gallret. Så, den som kan erbjuda Penny det bästa hemmet, gärna så snart som möjligt, får ta henne, för hon vill verkligen slippa stressas.
Hon är en sån fin liten tös, att det gör ont i själen att hon inte bara kan ignorera hunden så som de andra råttorna gör. Men hon är ju den enda råttan jag inte haft sen bebisstadiet, så det är klart, hon har inte haft chansen att vänja sig riktigt heller…
Stamtavlan och information som släkten får man givetvis med som köpare. Om man är intresserad av att avla så kan jag berätta allt jag vet om henne och hennes släkt, men det måste ske ganska snart då hon ganska snart blir 1 år. Jag har själv valt att inte avla på henne.
Inte funderat på att sätta för runt buren så hunden inte kommer dit?. Har samma problem med min ena hund att hugga mot galler. Det är ett kasst beteende som kan tränas bort. Men det stressar inte bara henne, det lär ju stressa hela flocken att hela tiden ha en hund som hugger mot gallret.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hade du behållt henne om du hade avlat då..? För då var hon ju så himla underbar och inget om att hon inte trivdes etc.
#14 Har provat allt. Penny står vid gallret och väntar så fort hon känner att hunden är i närheten. Men hon reagerar inte på de två andra hundarna som aldrig ens visar intresse för buren. Hunden hugger inte mot buren, men gillar att stå och titta på råttorna. De andra har jag ju haft sen de var bebisar, och de gillar alla hundarna. Men inte Penny… Inte när hon är i buren iallafall. #15 Jag tog ju som sagt hem henne för just avel, men när jag haft henne ett tag upptäckte jag att hon inte verkade acceptera hunden. Även om jag hade velat avla på henne, så hade jag satt ut henne på foder så hon slipper stressen här hos mig.
Tror det räcker med att ge henne lite tid. Mia har ju hund som hade henne innan. Säker på att hon är stressad?. Känns som en stressad råtta inte borde stå vid gallret, mer backa undan och gömma sig.
Flera av mina hänger på gallret när hundarna går förbi, flera av dom hugger gärna en nos om de kommer åt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hade jag sett minsta förbättring hade hon stannat. Men nu går det åt helt fel håll. Hon står vid gallret och kisar med ögonen, beredd att försvara sig. Försöker man hantera henne med just den hunden i närheten blir hon väldigt spänd och nervös. Jag vill inte utsätta henne för det här längre… Hon verkar ha utsett sin ärkefiende, för hon bryr sig inte om de andra hundarna. Om jag hade kunnat hålla 3 flockar på heltid så hade jag kunnat ha henne och nån annan i en annan bur, högre upp där hon slipper hunden helt. Men jag har inte den möjligheten, särskilt inte nu när jag flyttar till lägenhet. Och tro mig, jag hade inte gjort mig av med något av mina djur om jag inte absolut var tvungen… Jag är otroligt blödig och älskar alla mina djur otroligt mycket!
Jag är fortfarande intresserad!! om hon fungerar bra i flock då såklart :-) Bor dock i uddevalla men skulle utan problem kunna ta hand om henne redan imorgon. Kan hämta henne i gbg ifall det underlättar Hör av dig!
#15 Att tillägga så är hon fortfarande underbar på alla sätt och vis, och jag älskar henne. Det är enbart för hennes egen skull jag ens funderar på omplacering. Du får det att låta lite som att jag bara vill ha kvar råttor som jag ska avla på, för så är det verkligen inte. Jag har 2 honor till som inte ska gå i avel, men jag älskar dem lika mycket för det. De är mina älsklingar. Som sagt, hade jag inte känt att det enda rätta för Penny är att få ett annat hem, så hade jag behållt henne utan minsta tvekan! #20 Matilda ska ha henne hos sig tills rätt hem dyker upp, om hon inte själv beslutar sig för att behålla henne, för isåfall får hon stanna där. Då har jag inte många meter till henne, och kan hälsa på anytime :) Men jag hör av mig till dig när jag vet hur det blir!

Om Matilda inte kan ha kvar hem tar jag hem Penny. Visst vi klickar inte med varandra på sånt sätt jag skulle önska men jag kan gosa med henne. Sen har hon sin gamla flock kvar så det är inga problem.
Jag hör av mig till dig om inte Matilda kan ha kvar henne.
Tänkte, vore ju bra om hon får stanna där så slipper hon ännu en lång resa, dessutom kan jag hälsa på tösen när jag vill, om hon nu vill ha kvar henne.