Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 357 ggr
Smullis
0

Märka när de ska kissa

Hur kan man se att en råtta är påväg att kissa eller bajsa?! Står ju i toaträningsartikeln att man ska lyfta sin råtta till toan när man ser att den ska kissa/bajsa, men hur fasen ser man det? :P Tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

tove.mcgrath
0

Honor skulle jag säga får en liten "Pung" när den behöver bajsa ^^ kissa vet jag inte :P men jag har toatränat min genom att sätta den på lådan när den ska bajsa och bajsar den utanför har jag flyttat plupparna till lådan och har den kissat utanför har jag lagt några bitar av de toa strö jag använder i pålen så det får torka upp och sedan lagt det i ena hörnet på toa lådan :) nu är hon 95% rumsren :) händer några små olyckor ibland när jag glömt ställa min "skrivbordstoalett" på skrivbordet ^^

Smullis
0

Men med hanar då? De har ju pung från början xD Annars väldigt bra svar, tack!!

tove.mcgrath
0

vet inte har honor ^^'

Smullis
0

#3 Märkte det ;) ^^ Tack för hjälpen! :D

tove.mcgrath
0

#4 va så lite så ^^ hoppas det går bra i toa träningen ^^

Huldan
0

De stannar ofta till och höjer lite på rumpan/ryggen när de ska bajsa. Svårt att beskriva, men om du studerar dem så lär du dig :P

darkness
0

mina ställer sig oftast mot en burkant och drar upp svansen när de ska kissa, även i lådan när de ska bajsa (bajsar bara i lådan -.-)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Oshibwa
1

Jag märker på en gång när min yngsta ska kissa just för att hon är en riktig mysunge som helst sitter läääänge och myser innanför linnet. När hon ska kissa så blir hon orolig och går ut ur linnet. Alltså vill hon inte kissa på mig. Tror man lär sig sina egna råttors små signaler till slut :)

Smullis
0

Tack alla! Fast jag har märkt att mina går när de bajsar, samma när de kissar (utanför buren). Kan det vara för att de är oroliga? :/