Hornhinnesår.
Idag är det en vecka sedan min underbara fina prinsessa fick en klo över ögat och fick akut åka in till veterinären. Revan över ögat fick hon antagligen, är 95% säker, utav en av burkompisarna när dom lekte, hade en aning för långa klor.
Det var sent på kvällen, jag och min sambo hade precis kommit hem från en dags utflykt. Det första jag ser är att Odett ligger längst under i hängmattan av alla fyra tjejerna. Hon är hemskt röd i ögat och blod/sekret runt om. Såg inte bra ut alls! Dagen där på fick vi en tid hos veterinären som berättade att hon hade fått en reva rakt över hornhinnan och all vätska som ligger mellan hornhinnan och pupillen hade läckt ut och sedan hade det läkt ihop. Snäll som ett lamm var hon, men att ögat skulle få tillbaka sin synförmåga var ganska liten. Skulle det uppstå problem skulle ögat opereras bort.
Såklart intalade jag mig det värsta, även till sambon som var orolig - att hon inte skulle överleva… Jag har mist så många djur, endel aldelless för tidigt och andra av ålderdom. Men det bästa är faktiskt att säga till sig själv att det inte alltid går bra, för då blir chocken inte lika stor när det händer.
Nu har det som sagt gått 6 dagar sedan vi började medicinera henne med Metacam och Chloromycetin för inflammation. Hon har även fått sitta i en egen bur, dock enbart under natten och när hon får medicinen. Annars är hon jätteglad över att få vara med kompisarna. Dock inte i deras bur utan i sängen av alla sköna ställen! :P
Under dessa dagar har hon haft glädjeskutt/lekskutt och varit brunstig (fladdrat med öronen att hon nästan har lyft, haha). Jag ser inga tecken på att hon har problem utav ögat, men att hon har ont ibland går inte att undgå (orkar inte riktigt hålla ögat öppet så mycket).
Men imorrn ska vi på återbesök och förhoppningsvis är ögat bättre, så vi slipper en operation!
Kan ju säga att jag fått operera bort ögat på två olika individer och det har inte varit några problem alls. Båda mina opererades på väsby djursjukhus och det kändes aldrig som minsta risk att någon av dem skulle gå bort på operationsbordet.
Just saying *ler lite*
De kommer nog gå bra med prinsessan ska du se (: du vet vart jag finns om de är något :*
// Stephanie och hårbollarna 
Min ena tjej fick också ett stort sår på hornhinnan när hon var bebis, hon fick Chloromycetin-droppar och blev helt återställd :) Hoppas allt slutar väl!
Återbesöket gick jättebra! Min lilla tjej charmade nästintill all personal på kliniken, så snäll är hon. Älskar henne så mycket!
Slutresultatet efter undersökningen blev ungefär som jag hade väntat mig - förmodligen kommer hon inte kunna använda ögats funktion längre. Revan har skadat ögat ganska rejält, men det såg mycket bättre ut sedan sist jag var där. Vilket är bra. Hon ska fortsätta med medicinkuren i en dryg vecka till och är hon sitt gamla vanliga "jag" fortfarande så får ögat sitta kvar. Dock visste inte veterinären säkert om det var en inflammation i ögat, (det har "bildats" något i ögat, kommer ej ihåg vad det hette nu) eftersom råttans öga är så litet och redskapen till att kolla ordentligt är lite för stora. Så vi ska avvakta och se hur det blir framöver.
#1 Det är ju bra att det finns djursjukhus som är såppas duktiga!
Solstadens smådjursklinik Karlstad är djursjukhuset jag går till. Jättetrevliga och jag tycker dom är bra. Nu i mitt läge är det tyvärr ingen som har opererat ögat på en råtta, dock katt möjligtvis marsvin. Men som veterinären tyckte nu skulle en operation vara "onödig" så att säga, eftersom min bäbis nästan inte har några större besvär, än och att hon är ung och har bra läkkött (: Risken med en ögonoperation på ett sådan litet djur, inte enbart narkosen, skulle vara att det friska ögat kunde skadas. Det är vad dom har sagt till mig.
#3 Härligt att det gick bra! Får väl hoppas på de bästa med min tjej, dock kommer hon inte bli helt återställd..