Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 611 ggr
Chokladbiten
1

Tonårsfasoner, fullvuxna

Vad händer med råttorna när de kommer in i tonåren? Blir de mer slöa eller mer aggressiva? Vid vilken ålder räknar man att de blir fullvuxna? Lite frågor som har kommit med tiden. :)

Chokladbiten
0

Någon som kan svara på mina frågor? :)

Nomad
0

kan inte svara på alla men när det kommer till tonårsfasoner är de som alla andra djur i trotsfasen. Med andra ord så testar dem gränserna av vad dem får göra, de kommer förmodligen vara svårare att tillrättavisa och piper väldigt mycket när man väl gör de ^^ de blir inte mer aggressiva (finns säker undantag men inte i regel) eller mer hyper/lata. =) De är fortfarande samma råttor bara mer envisa =P

Vet inte vad den officiella gränsen för att vara vuxen ligger men själv skulle jag nog säga 5-6 månader då de blir tonåringar. Om man inte räknar tonåren skulle jag nog säga 8-9 månader.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

chade
0

Fullvuxna skulle jag säga runt ett år, och efter året så blir de flesta hanar i alla fall lite latare om inte tidigare till och med. Men honor av egen erfarenhet håller i sitt go rätt länge :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

hus-musen
0

Tonåringar kan de bli så tidigt som vid 4-5 månaders ålder, men inte alla blir tonårsmuppar faktiskt.
Många (synnerligen hanar) kan ändra beteende, revirmarkera mer, blir lite tjurigare vid introduktioner av nya råttor, känsligare för nya platser. Finns tyvärr även de som blir aggressiva mot andra råttor/djur/människor. De testar gränserna och klättrar rang.

Fullvuxna är de när de är närmare 1½ år. Hur de blir då är individuellt, lite lugnare och stabilare oavsett om de är hanar eller honor.

Qui dormit, non peccat