Psykologi på råttor
Nu har jag börjat skolan och ett av ämnena är psykologi. Första lektionen pratade vi lite smått om "Pavlov's hundar" och hur hjärnan påverkas av psykologin. Vi fick även göra ett test på varandra - blåsa varandra i ansiktet och knäppa med fingrarna samtidigt 5 gånger, och sedan enbart knäppa med fingrarna vilket resulterade i att alla blinkade just för att man tror att det kommer något - som var väldigt kul.
Iallafall, när jag kom hem efter lektionen startade jag ett projekt med en av mina råttor Knappen. Varför jag valde just han är för att han gör allt man inte får göra.
Jag började knäppa med fingrarna och lyfta bort honom, upprepade gånger, när han gjorde något han inte får. Idag gjorde jag samma sak och jag testade även utan att lyfta bort honom (alltså bara knäppte)…. Han vände själv på klacken / slutade med det han gjorde och gick över till något annat istället. Väldigt kul och intressant måste jag säga.
Har ni testat psykologiska saker på era råttor? 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Psykologi är verkligen intressant :)
Så jag lär mina råttor nej. Dvs säger icke och mjukt knuffar undan dom. De lär sig väldigt snabbt
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Ja dom är snabblärda! 
// Lise

Haha knäpper jag med fingrarna studsar mina pojkar för de vet att matte inte är glad då ^^
Det är ju så man tränar in allt oavsett, själv använder jag ordet gå om det är någonstans de inte ska eller nej om de ska sluta.
Qui dormit, non peccat
Haha!
Faith vet att hon inte får gå längre bort om jag tar henne på svansen. Det lärde jag henne när hon var liten.
// Lise
# 0 Lite OT. Psykologi är väldigt intressant gällande både människor o djur. Men när det gäller Pavlov (rysk fysiolog) bör man känna till hans hemska experiment på små barn också.
#5 Det vet jag inget om, bara det med hundarna.
Förövrigt är psykologi skit kul 
// Lise
#5 Är mycket intresserad av psykologi jag också men har inte hört så mycket om hans experiment… Har du någon länk ? :)
jag hade mått bäättre utan att veta om hans expriment, fy vad jag mådde dåligt när man fick lära sig dem
# 7 Nej har inte det. Det var länge sen jag pluggade. Men googla på gubben Pavlov.
#9 Har gjort det men vet liksom inte vad jag ska leta efter 
# 10 Kolla på hans namn o barnexperiment. Kolla på Behaviorismexperiment. Där borde det väl finnas något.
Jag gör alltid ett smackljud med tungan när det vankas mat eller godsaker, då kommer de rännande <3
#12 Aw 
// Lise

Klickerträning är ju typiskt "Pavlovskt". Och förstås mycket annan inlärning också för just råttor - man visar att nej, de får inte göra såhär om och om igen tills de förväntar sig att få sig en utskällning om de gör på ett visst sätt. Väldigt intressant. Dock gjordes det väldigt mycket hemska experiment under behaviorismens framfart… Som att man tog en bebis och utsatte denna för en massa skrämselgrejer under en lång tid (flera år har jag för mig) för att se hur den reagerade betingat. Härligt. -.-
Fast de kan ju lära sig snabbt, precis som människobarn. Jag säger "AJAJ" om de gör något de inte får, då slutar de. Händer ibland att de trotsar och fortsätter igen efter en stund, då får man ta till "tssscht"-ljudet.
Absolut, råttor är som barn… i trotsåldern 
// Lise
haha nja, råttor är enklare än trotsbarn, dom lyssnar efter 200 ggr, mer än ungar gör 
Jag ser väldigt mycket fram emot att få läsa psykologi nu på gymnasiet. Vi kommer läsa halva kursen den här terminen och halva nästa termin! Ska bli jätte roligt!
En av mina tjejer vet att hon inte får gå längre om jag rör hennes svans. Precis som #4. :)
#17 Haha 
// Lise
#14 Vet inte riktigt hur du tänker angående klickerträningen? I klickerträning finns inget fel, bara rätt.
Eller ja, tränaren kan ju göra fel ibland så klart. Men den som tränas kan bara göra rätt. Det är därför det är en så bra inlärningsmetod när man arbetar med djur.
För övrigt klassificeras klickerträning som positiv förstärkning, något jag inte kan minnas att Pavlov sysslade med. Men det gjorde han kanske?
:)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

#20 Det är sant att Pavlov sysslade mycket med negativ förstärkning vilket inte klickerträning har något med att göra. Men vad jag vet sysslade han med positiv förstärkning också. Men båda handlar ju om att man på en grundläggande, omedveten nivå kopplar ihop en händelse med en "ny" sak, oavsett om denna "sak" är positiv eller negativ. Det mest klassiska exemplet med Pavlov är ju hundarna, maten och klockan. Att hundarna började dreggla när de hörde klockan eftersom de förväntade sig att få mat. Den är ju varken positiv eller negativ egentligen. Det handlar bara om en förstärkning av något slag. Klassisk behaviorism.
Men obs! Jag har alltså inget emot klickerträning om det på något sätt lät på det sättet!!! Det är en alldeles utmärkt form av träning (om man inte är superlat som mig då, hi hi)!
Det som klickerträning och pavlovs experiment på hundarna har gemensamt att båda går ut på betingning :) Man kan ju betinga något på ett positivt eller negativt sätt, och man kan även betinga både reflexer och självstyrda beteenden (t.ex. salivutsöndring när en klocka ringer, "du har gjort rätt" = klick, eller på ett negativt sätt som elchocker när man nuddar ett elstaket osv). Väldigt intressant!
Jag har plåtskålar till deras färskmat, som ger 20:00 varje kväll, så varje gång jag kommer lite efter 20 så sitter de vid gallret och stirrar på mig. men när jag är i tid, och de kanske är ute och busar eller nåt, så skramlar jag bara lite med skålarna, då kommer de rusandes. Det är ju också lite psykologi, det där med hundarna och saliveringen som du säkert läst om :D däremot har jag inte tänkt på att jag lärt dem det. Klassisk betingning heter det vA? :D
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
#23 Japp det gör det. Väldigt effektivt 
// Lise