föda upp roan
Jag ska börja föda upp roan i liten skala, inga rena roan parningar utan avla ut med hooded och european berkshire. Jag har haft dom planerna förut kan jag erkänna, men jag var inte nöjd med jum jum. Han är för liten i storleken och har ett hysteriskt temprament. Så han är ett no no, det går inte och få honom tam, fast jag har ägt honom i 1.6 år. Så han får leva sin sista tid på sina egna vilkor. Jag vill ha lite tips på vad man ska tänka på när man har in roan.
Vore kul att veta till varför du kommer använda roan och eubk?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har eurbk hemma som jag fött upp själv som jag vet lite om. Har du bättre förslag på vad jag ska utavla med? Så är jag uppe för förslag. :-)
Ne jag vara bara nyfiken på varför du funderade på att avla in hooded och eubk. Lät som du skulle köra på de tre hela tiden. Inte bara att du hade någon individ hemma du ville ha roan ifrån.
Själv har jag lagt ned roan aveln. Ingen som vill ha avkommorna och tråkiga djur att ställa ut. Själv undviker jag att få in det till max.
Roan kan avlas på allt egentligen. Är ju en blek gen, så det är svårt att se hur bra de skulle kunna bli eller va som äldre då de bleks oftast rätt mycket på både färg och ögon. Ljus färgade djur blir oftast helt vita. Basic tror jag inte det spelar roll om på vilka teckningar man avlade in på roan, för de skulle inte synas i efterhand ändå om man bara planerar roan avel och inte avla annat med linjen.
Som ogräs, har man väl fått in det i linjen så har man svårt att undvika att det dyker upp ibland. Men väldigt lätt att få fram.
Ja det har du rätt i, det är synd att dom bleks ner till falska black eyed whites. Jag ska fundera lite på det hela. Det är inte aktuellt ännu.
Du har nte funderat på att avla på de andra Hoobed och eubk du har istället? Som Zickan skriver så är det många som väljer bort Roan då det "förstör" färgerna eftersom det bleks.
Roans är supergóa och lika underbara råttor som andra Självklart men rent standarsmässigt är det många som ogillar Roans.
Roans finns ju i de flesta gener och många försöker få Bort det så det skulle vara intressent att få veta varför du vill avla In det? :)
Alltså varför just Roans, någon speciell anledning till det? :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det var bara en fundering som jag har haft ett tag. Det är inget som jag kommer och göra nu. Jag är inte ute efter och förstöra uppfödares linjer , jag har bara en roan och han kommer inte gå i avel .
Jag tror att många undviker roan för att det är så "uttjatat". Lite synd faktiskt, för roan kan vara ganska fint egentligen. Själv hatade jag roan för bara något år sen. Men nu finner jag mig sittandes och önska att jag kunde hitta en trevlig Black Husky Roan. Om nu roans är så vanligt, varför hittar jag ingen..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#7 du kanske letar på fel ställen? ;D hehe nej men jag har haft många roans genom min tid, skulle gissa på att du inte hittar någon roans för du letar hos de mer "seriösa" uppfödarna? (eller?)
De väljer ju ofta bort roans vad jag förstått så då dyker det ju inte upp hos dem. Däremot finns det överallt hos mindre (men fortfarande seriösa) uppfödare :)
#7# jag håller med dig. Det är svårt att hitta bra roan. Det jag saknar är att alla roan är grossist produkter med okänd härstamning. Men jag lägger ner planerna på att få fram snälla och friska djur. Jag hade inte tänkt aktivt föda upp utan ha in andra varianter i linjen. Det var därför jag undrade. Jag skulle aldrig köpa en srs uppfödar råtta och ha in i roan aveln. För jag är inte sådan som vill förstöra andras linjer.
Jag kommer ju ha två linjer (ja mer seriös avel), en med roan och en helt fri från roan. Just för jag vill bättre på dessa vackra roanråttor.
Men håller med om att det är riktigt svårt med både bra råttor och att ens hitta dom men har stora förhoppningar på min tös som får bli teststarten på den roanlinjen.
Tråkigt att fler inte ser det fina i dom, men hoppas kunna ändra det så deras personlighet charmar bort alla orosmoln :)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Och här sitter jag med 14 roans xD
Jag önskade att Roans fanns Utan roan :P dva husky & stripet för de är så otroligt vackra, det är så synd att de ska tappa färg, även om en jämnblekning kan vara riktigt snyggt
#12 närmast man kommer det är ju ambk med bläs och caped stripe.
#10# det var så jag tänkte göra. Dela min befintliga linje. Jag har en linje med amber champange s pew som är långlivad. Bara ha in roan när jag hittar nån som är värd och avla på. Jag är kräsen när jag väljer ut vilka som ska gå i avel. Om jag hade bara velat avla roan så hade jag använt jum jum i avel. Men han är nervig, otam och börjat bråka med dom andra. Liten i storleken etc. Så han går bort. Ska avlivas på onsdag. Men ö jag hittar nån som har en sund o trevlig hane, kan jag tänka mig och låna in. Jag kan inget om roaner så det är information jag sökte. Jag kommer inte köpa en råtta från srs reg uppf och ha in i linjen. Jag är inte ute efter och förstöra andras linjer.
#13 ja men det är ju inte riktigt de ändå, även om de är lika (dock aldrig sett en caped stripe så det kan jag inte säga så mycket om)
#11# jag skulle ha köpt av dig, om jag inte skulle avla. Jag hade planer på roan avel men får lägga det på is. Min ena linje kommer att ha roan i släkten, men det kommer jag upplysa ev köpare om. Synd bara att roan är grossist djur sö ingen med seriösa tankar vill ta sig an.
#15 Men tar man bort blekningen på en blazed/ambk så är det ju nästan det samma som husky och vissa cap stripe är rätt lik striped roan om man tar bort roanen.
Cape stripe har en söt teckning .
Nackdelen med roans anser jag är inte generna, det är folks förutfattade meningar. Men att få fram ordentliga råttor och sen jobba så dom också växer inte i bara hälsa/temperament etc utan även i "rang".
Man kommer ju direkt få en stämpel (som denna tråd fort bevisade) att vara oseriös , okunnig etc men det är ju nått man måste vifta bort bara.
Kommer själv koncentrera mig på att blanda ut med agouti just för en stabil grundfärg att jobba med men blir som ett sidoprojekt av den andre linjen som sagt.
Men förutom stämpeln så får man ju räkna med ett helsikes tufft jobb och många generationer innan man kan slappna av ens lite, och att det nog kommer bli knivigt att få dom sålda vissa perioder.
Själv anser jag att dom som faktiskt vågar och tar sig ann ett sånt stort jobb ska ha en elog, inte nån man ska se ner på. Det är ju fantastiskt fina råttor, tänk att köpa en kolsvart för att sen få en grå och senare leva med en helt vit :)
#19# jag håller med dig. Om jag hittar en sund roan hane så kan han få dejta nån av mina tjejer. Mina är inte standard råttor. Min amber är för ljus. Min underbara self black har roan i sig. Jag har en black roan hona med underbart temprament. Privat uppf, om hon håller måttet så kommer hon att få en kull 2013.
#19 håller inte med då jag fött upp roans med stam. Även parat roan+roan. Jag blev ifrågasatt som allt annat jag fött upp. Men har man svar på tal, svarar frågor och vet vad man håller på med så ger sig inte folk på en. Fanns även två andra seriösa uppfödare som höll på med roan för inte så länge sedan. En lade hela sin avel på is pga barn.
Rätt kul att någon funderar på att ta tag i det. Men första inlägget är lite knasigt formulerat. Jag tyckte det lät som att hon skulle endast använda hooded och eubk i avel med roan. Var nyfiken på varför.
Sedan nyfiken på varför hon vill avla på en teckning som bleks ned samt så svårt att hitta hem till och något de flesta undviker att få in i sin avel. Det pga att det är så sjukt svårt och bli av med roan när man väl fått in det på linjen.
Jag har en kull nu me 2 troliga roan, där roan ligger 5 led bakåt som närmas på den linjen. Väldigt frustrerande.
Hur man än kommer vända och vrida på det. Så kommer folk alltid undra, fråga och vilja diskutera när man föder upp eller hur man tänker.
#21 tror du som missförstod mig där lite ;)
Jag vet mycket väl om dom som höll på med det seriöst, men som du själv säger är det sjukt svårt att få bort och just det att man frivilligt blandar in en gen som "försämrar" en annan färg är ju rätt logiskt att folk ifrågasätter på ett helt annat sätt än vad dom gör om man föder upp tex siames
#22 lite dåligt att dra in siames som exempel då det med har samma stämpel på sig. Siames och russian blue. Även de kan förstöra väldigt mycket om det avlas in på andra färger. Både dom två har även spridit sig som en löpeld och finns i för många linjer. Jag har jätte svårt att hitta blue som inte bär på russian blue.
#23 dåligt och dåligt, har man vart uppe 36 timmar så skriver man det som man senast läste och hade ingen tanke bakom det, men ja jag kunde valt bättre exempel men kunde lika gärna skrivit nordsvensk i mitt tillstånd så glad det vart en råtta i alla fall. Men tror du får PMa om det ska fortsätta om blue och simaes då det var om roan ;)
ceccie: ångrade du dig helt nu om planerna efter tråden eller hur tänker du?
#23# just nu lägger jag det på is.
lite OT!
Men, vad är skillnaden mellan striped roan och husky roan?
En av mina gammeltanter här hemma är en black striped roan(?) men varken hon eller hennes son tappar färg. Tanten här hemma är 1,5 år och har samma färg/teckning nu som när hon var liten.
Är hon ändå en black striped roan? Roans ska ju tappa färg…
stripe är som det låter, en smalare linje av färgen. husky teckningen går ner mer på sidorna
tack för ditt svar zickan!
Frågan kvarstår dock om det kallas roan när färgen inte bleks på en individ?
roan kan blekas till nästan inget till väldigt mycket
Men om den inte bleks alls då?
Bimby bytte ut ett 40 tal grå pälsstrån mot vita då hon var 3-5 mån, sedan har hon behållt färgen. Så hon är roan då, det frstår jag
MEN i de fall blekning inte existerar, skall de ändå kallas roans?
hoppas nån förstår vad jag menar trots att jag e trött
#30 du kan j ustarta en egen tråd och lägga upp bilder på då den bar bebis och hur den ser ut nu, i stället för att kapa denna ;)
#30 Antingen är de stripe/husky roan. Eller är de american berkshire/blazed.
Men nej en roan måste inte blekas så mycket att man noterar att den bleks. Varit ett par roaner som aldrig blivit direkt bleka.
Jag har haft roaner som varit svarta med lätt silvering. Men det har ändå vart roan för dom såg blekare ut innan bebi håren kom. Inte lika svarta.