Lite tips om vad man behöver veta in för avel
Hej har haft tanken på att avla med en av mina hanar Showder och Tryffel men skulle behöva lite tips.
1.Vad händer om de väger mindre än 500 g men är pigga och trevliga.
2.De är äldre än 1 år men bara någon vecka.
3.Hur ska man sköta honan när hon är dräktig eller är det ägaren till honan som sköter det??
Varför ska du ens avla?
I can't drown my demons, they know how to swim.
#1 Vill ha några söta småttingar som man kan sköta och kosa med <3 :)
#2 Men du kan ju inte avla bara för att få söta små bebisar…
#3 Och man kommer ingen vart med att låta dryg!
Sara:
När man avlar är det viktigt att man har koll på hanens och honans föräldrar och helst släkten ännu längre bak. Det är för att ha koll på vilka sjukdoamr och beteendestörninagr som eventuellt finns och kan nedärvas.
Man bör även tänka på att när man skaffar råttungar blir det kanske 12st, har man plats för alla? Och har man kunskap om hur de ska skötas? Man måste läsa på jättemycket, googla och läsa här på forumet, i artikalrna och i andras trådar.
Man måste även tänka på att ungarna ska ha hem när de blivit stora, för jag gissar att du inte har tänkt behålla alla.
Utöver det är en grundläggande kunskap och förståelse för genetik nödvändig, enligt mig i alla fall.
Det är bara en liten, liten bit av allt man ska ha koll på innan man avlar :)
Hoppas mitt svar hjälpte :)
#4 Det var inte med mening att låta dryg.
Ska man avla, bör man prioritera mer än att hanarna i fråga är trevliga. Vet du något om deras bakgrund, deras föräldrar och mor- och farföräldrar? Livslängd? Det finns mycket att tänka på innan man beslutar sig för att avla.
Precis som Huldan skriver, bör du veta en hel del om de blivande föräldrarna och deras släkt. Samt ha koll på grundläggande genetik. Sen ska du/ägaren av honan givetvis också vara beredd på evenutella komplikationer som kan uppstå i samband med förlossning, vilket bland annat kan leda till dyra veterinärskostnader. Så, se till att ha pengar undansparade för sådant som veterinärskostnader, extra mycket mat som mamma och ungar ska ha, och annat som kan behövas.
Om du inte är helt hundra på att ta en egen kull är det rätta att göra, så tycker jag att du ska se dig omkring efter uppfödare du tycker om och kanske skaffa en eller två råttungar på det sättet istället.
Okej tack för tipsen alla, jag funderar faktist på om man ska vänta och börja med att kolla hos uppfödare om de har småttingar man kan ta hand om <3<3 ;)
TS, med all respekt: Jag tycker att det är ett för stort ansvar för en 13-åring att avla fram och ta hand om en kull. Och som många här har påpekat så krävs det att man har mycket kunskap om man ska avla. Och dessutom kan det komma att kosta rätt mycket pengar.
Jag tror det är bättre att du gör som du skrivit att du funderar på att göra; köpa bebisar från en erfaren uppfödare.
Ja, jag tycker det andra alternativet låter mycket bättre! Det finns otroligt fina, söta och underbara små råttisar därute som söker, eller kommer att söka hem. Söker du dig till en seriös uppfödare får du ju dessutom stamtavla och all möjlig information om råttan du köper, plus att du gör tamråttan en *jättetjänst som väljer det seriösa framför det mindre seriösa. 
#9 En björntjänst är en välmenad tjänst som får förödande, eller i varje fall negativa, följder för mottagaren.
Märka ord (A)
Som Nevina säger, att det kommer kosta en hel del pengar.
När jag köpte min 3:e hona så var hon dräktig på köpet. Hon fick 12 ungar. Samanlagt hade jag 15 råttor. Det gick åt 1 kg Torrfoder på ca 1 vecka sen ska dom ha tilläggsfoder på det, minst 2-3 ggr om dagar ungefär..
Jag har 5 ungar kvar som inte har fått hem. Vad kommer DU göra med dom som inte fått något hem isådannafall? Zoobutik är att lämna dom åt ödet och finns inte allt i mina planer för mina små pälsbollar här hemma iallafall! :)
#10 Haha, ja det har du så rätt i. Det skulle stå jättetjänst.
Tänk så fel det kan bli när man skriver från telefonen med autocorrect. 
Jag håller med alla, det är viktigt och tänka igenom och planera.
FAST hos mig just nu är inget planerat pgr. av annledningar dom flesta här på RIF säkert har koll på.
Men är du sugen på en bebis har jag just nu 6 kullar hemma med ca. 28 honor och 24 killar BEBISAR! Som mer än gärna behöver hem :)
Men kan lova dig, dom är inte gratis! Det kostar mig massor och tack varje alla varma och godhjärtade människor som ställer upp med bidrag gör det hela mkt enklare :) Men det kostar.
Du kan se på tråden "BandiitQueens Bebistråd"
Välkommen ;D
^_^ / Martiina