För små ögon?
Geisha har alltid haft små ögon och har inte tänkt på det förrens veterinären påpekade om hon alltid haft så små ögon..
Jag har själv märkt att dom flesta råttor har stora och runda ögon, utbuktande, Millan och Molly har så.. Men Geisha har liksom små och mandelformade ögon.
Är det ovanligt eller en slags defekt? Har det en påverkan på hennes syn? Jag är inte orolig eller så, undrar bara om flera har sett detta
Geisha är till höger i bilden, Millan är till vänster som jämförelse
Ser lite mer ut som en hanes ögon bara, svårt att tänka mig att det skulle vara några konstigheter mer än kosmetiskt :)
Vill inte oroa, men betyder inte halvsluta ögon att hon har ont? Eller är hon född sån?
Om hon är född sådan så är det inget att oroa sig för, alla ser olika ut :)

Min Saphira hade också "mindre" ögon. De stod alltså inte ut ur huvudet lika mycket som Nojas eller Cocos. Jag trodde det var för att hon var dumbo men jag har ju ingen annan dumbo att jämföra med. Skulle inte tro att det är något att oroa sig över om hon är född så. Synen tror jag inte det är något att oroa sig för. Råttor ser så kasst ändå. ;)

Alla råttor har olika ögon, precis som vi människor ;)
Hon har helt normala, jag vet att det bland vissa uppfödare strävas efter stora klotrunda ögon men ar aldrig förstått varför mer än att det är rent estetiskt.
Qui dormit, non peccat
Min Nikolai har mindre, smalare, mandelformande ögon än brorsan Vladimir, som har klotrunda ögon trots att de är vid samma hälsa& vigör.
Om deras ögon alltid sett ut så är det bara att de ser olika ut, utan att det betyder något särskillt, -även om stora ögon verkar förknippas med hälsa& skönhet hos råttor, -som jag uppfattat det iaf. :-)
Inom sällskap så är det ingen större defekt eller något som brukar vara några problem för råttan att leva ett normalt liv. Inom avel är det en defekt och inte önskvärt. Avlar man med en råtta som har små ögon med en annan som har små ögon, så är risken stor att ungarna får små ögon. Inget man vill avla fram i onödan. Så på så sätt är det en defekt.
Jag har en hane som verkligen har små ögon. Han mår bra och har inga problem pga ögonen är mindre än på en normal råtta, eller än vad som är önskvärt. Lite trisst att han fått massa diss på utställning och Ab pga ögonen är för små. Men jag tycker om honom för det :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Min tanke är att det varken kan vara sunt att vala för att få smala eller stora ögon, för att när man satsar på det extreme leder det ofta till något dåligt. Bara att se på hundvärlden ;)
En av mina honor, Aili, har väldigt stora och runda ögon som tydligt syns på den här bilden. Hon fick bebisar med en av mina hanar som har normalstora/lite mindre ögon, men ingen av bebisarna verkar alls ha fått mammas stora vackra ögon. Jag tycker dock att det är charmigt med lite små ögon, de ser genast mycket lugnare och mer tillfreds ut. 
#9 Haha vilka stirrögon! :-D ..fast var nästan det gulligaste jag sett! :-)
#10 Haha, ja hon har verkligen stora, klotrunda ögon. 
OT..
..men sött var det iallafall; #10! :-D
fast #7 var ju också gullig.. Han hade liksom en såndär förförisk sängkammarblick. (Går kanske hem hos råttdamerna..?)
#12 haha det vet jag inte. Går iaf hem hos mig. Väldigt go kille.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 Glad att mina råttor inte har sånna ögon, hade blivit svårt att äta något utan att känna att de måste få smaka.

#8 Nej men precis. Man vill ju inte försöka få fram varken för stora eller för små ögon. Tror att det är bra att ta sig en titt på vildråttor och fråga sig med jämna mellanrum om man dragit sig för långt bort från deras utseende/storlek. Det är så lätt att det drar iväg åt något håll…
Men sådär för den enstaka råttan tror jag inte man behöver oroa sig. :) Jag har personligen lite svårt för de där jättestora ögonen för de ser ju så förbaskat förvånade ut hela tiden. :D Min Noja hade ganska stora ögon och hon… ja ok, hon var ju charmig. OK då! Men det var liksom lite överdrivet i hennes blick. :) Men så var hon en drama queen också.