Avla bort flykt och aggresivitet
Det härskriev jag på mus i fokus, men tänkte att det är ju intressant för alla som håller på med djur avel.
Jag såg ett program på tv för ett tag sen som handlade om domesticering av olika djurslag. Det var intressant men djurhållningen var ju som den var på den tiden och i de länderna - tyvärr. Men där hade någon gjort ett experiment med vildaråttor. De avlade åt två håll mentalt. Åt ena hållet avlade man på flykt och aggresivitet, egenskaper som vilda bytesdjur behöver för att överleva och i den andra gruppen så avlade dom bort dessa egenskaper. Efter 60 generationer så fanns INGA sådana beteenden kvar i den gruppen. Dom tog framm en helt ohanterad råtta och hanterade den som om det vore en tillgiven hundvalp. Det tycker jag visar på hur viktigt det är att avla på mentalitet. Det visade tydligt att aggresivitet och flykt inte är inlärda beteenden utan de ligger i generna, annars så skulle bytesdjuren dö ut rätt snart. Sen kan ett djur så klart genom erfarenhet lära sej vad som är farligt och inte, även om den saknar de naturliga generna för flykt beteende.
Vill även lägga till att tempramentet ärvs jätte starkt hos kaniner tex, det som jag har mest erfarenhet av.
Minns nu också en hingst som var väldigt populär på 90 talet, han var snygg, högpresterande och dumm i huvudet. Hans avkommor blev snygga med stor kapacitet och dumma i huvudet.
Tänk om alla som avlade var inställda på sund exteriör och mentalitet - vilka underbara sällskapsdjur vi hade haft i dag!!
Vad jag har förstått så är många hundraser i USA betydligt mjukare än här och i sydeuropa är dom betydligt vassare än här.
Vill ge en stooor eloge till alla som orkar stå emot utställningsaveln och ha god mentalitet och sund och hållbar extriör som enda avels mål!!