Konstig fråga
Hej alla råttorifokus människor:)
Jag var intresserad av en hemmagjord bur som en person sålde. Jag frågade om den var lackad och spacklad och då skrev den att dem inte hade gjort det men att de var en ikea bokhylla så den var ju det från början. Då frågade jag om det inte började lukta illa när kisset sjönk ner i trät, men det sa det att det kan inte tränga in för det är fabriks målat och att de hade haft råttorna i två månader och än så länge hade det inte gjort det. Min fråga är då är detta sant?! På alla sidor och tips om att bygga egen bur står det ju att man absolut måste spackla och lacka?!?
Tacksam för svar/ Ellen
Snälla ingen som vet?
ingen??????
Jag skulle väll spontant säga att det räcker ett tag, det blir ju mer som en tjock hinna. Däremot så skulle jag spackla ändå, springorna finns ju fortfarande kvar. Och de flesta ilea grejer är bara målade där det syns. Dvs om det är flyttbara hyllpr brukar baksidan av hyllplanet vara rå, så kissar de längst in kan det rinna ner bakom och lukta. 2 månader är förövrigt ingenting. Tog drygt 3-4 månader innan vi fick problem med lukt på skitburen vi hade. Har man inte så många råttor tar det ju tid att skita ner.

Nej, det räcker inte med den behandling som bokhyllan fått från fabrik, den kommer stinka som tusan om inget mer görs. 2 månader är för övrigt för lite tid om man inte har känslig näsa, vänta ett halvår så kommer den lukta riktigt illa.
Qui dormit, non peccat
aha ok tack!!