Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 498 ggr
Erika89
0

Ang dosering stronghold

Hej hej!

Igår fick jag stronghold till mina tjejer då jag tyckte jag såg något skumt på Pixels öron.

Doseringen jag fick är 1 droppe per 50gram råtta… Men när jag ar läst runt så låter det ju rätt mkt?
Nu har jag inte vägt mina töser än. Men när jag läst runt har det ju räckt med 1 droppe på de flesta?

Sen så ville hon att jag skulle upprepa behandlingen efter 2-3 veckor och även använda vircon i buren, vilket jag också har läst att det inte behövs?

Tacksam för svar :)

Charlott_
1

Jo behandligen ska upprepas, 1 gång i veckan var 3:e vecka. Min vetrinär sa då att man skulle ta 1 droppe, så 1 droppe räcker gott och väl. Se bara till att ha dom isär 1 timme eller så, så att dom inte puttsar bort det på varandra! :)

hus-musen
0

Det finns ingen bra ordination för råttor, så de går på djur under ett visst antal kg. 
Men det räcker med en droppe per råtta, och upprepa endast vid behov om 14 dagar. Stronghold är rätt ofarligt att överdosera, men man ska undvika det om man kan.

Du behöver inte städa buren med virkon heller, jag brukar nöja mig med att städa som vanligt och kasta alla tyger.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Jag hade bara en droppe på de små och 2 på de riktigt stora och ohyran försvann fast det inte räckte till en påfyllning :)

Erika89
0

Okej, tack för svar :)