Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 808 ggr
nennebua
0

Hjälp! Otama råttor :(

Jag har två hanråttor som jag och min pojkvän haft i ungefär tre månader nu. I början var de jätte rädda, de satt bara och trycte i ett hörn. Därför var det jätte svårt att "få kontakt" med dem. Nu har en tid gått och vi försöker inte ens längre. Har jätte dåligt samvete, känns som vi misssköter dem. När man sticker in handen nu kan de komma o lukta men de bits hårt. Vet inte vad jag ska göra, vill ju att de ska må bra. Någon som har bra råd? Eller är det försent? Många skriver att man sla ha dem i tröjan och liknande för att de ska bli tama men när de inte ens vill upp i handen, och skriker och splattrar när vi försöker bära upp dom, hur ska jag då göra?

tove.mcgrath
2

jag fick min råtta helt otam och nu är hon hur mysig som hälst. jag la ner mycket tid på henne. var nära på att ge upp ett tag men det får man absoluts inte göra! jag hade speciella råttkläder som jag hade på mig så fort jag skulle vara med henne och jag hade henne innanför tjocktröjan ÖVERALLT! och då menar jag verkligen överallt!! Är ni rädda för att ta i dem är det kanske bättre att ni lämnar/byter bort dem till någon som är van vid råttor.

Men ni kan ju försöka att ha dem innanför kläderna, på axeln och lära dem att du inte ger dig om de bitts.

ta kontakt med en erfaren råttuppfödare om tips det gjorde jag och jag fick massa bra hjälp :)

Här kan du läsa om min vilde om du är intresserad: husmusen.blogg.se

BandiitQueen
2

Du kan alltid försöka locka dom med ngt gott så dom förstår att din lukt kommer med gott :) Eller håll på med handen i buren, te.x flytta matskålen, "sopa" i golvet men försiktigt. Så dom blir vana med att du är nära men inte är farlig..
Det är mkt du kan göra men att ge upp tycker jag inte du ska! ^^ Dom är bara rädda och inte handtama.
Jag gjorde mkt med ett par råttor jag hade förut som va livrädda (räddade dom ifrån en familj där ingen hållt på med dom alls) . Men jag kämpade på. Satte mig med burluckan öppen och läste en bok. La lite gott vid luckan (precis innanför) och lät dom utforska runt om.

Oj, finns så mkt du kan göra men sök på fler trådar om det här för du är inte den ända som haft det här problemet .

lycka till! <3

^_^ / Martiina