Geisha har en juvertumör...
Upptäckte den nyss..
Den är fortfarande liten.. mjuk.. och går att röra på… jag skakar just nu… är ledsen…
Men visste att detta skulle ske snart… Men att just Geisha…
Vet inte om jag ska operera henne eller inte… hon är snart 2 år i Januari..
Jag är rädd.. snälla.. vad ska jag göra.. hur länge kan hon leva med tumören? Jag är pank…

Är du säker att det är en tumör och inte en böld?
Det tar ju olika lång tid innan tumören är ivägen. Min dam hade otur och även rosslade, och var eventuellt tjuvparad samt över 2 år, så operation var inte någon möjlighet riktigt. För henne tog det ca 1,5 månad innan tumören började vara ivägen och hon verkade inte bli frisk från rosslet så för henne var det dags att få vandra vidare.
hur vet man om det är en böld… jag kände på den och den känns precis som en tumör för den åker runt när jag tar på den. Och hon har inte ont av den..
Hade en råtta som dog i somras av tumörer.. känner igen den. Hon levde med tumören i 2 månader innan hon somnade in i sin hängmatta.
Jag önskar att jag kunde ha en råtta som kan dö av ålder nån jävla gång..
Känner en liten knöl i Millans nedre regioner också nu.. och det är inte en bröstvårta..
Allt jobb för att få Millan ihop med Molly kommer säkert allt gå förgäves… jag.. jag är helt förstörd…
allt är mitt fel.. jag misstänker att det har med en spray jag har använt för att tvätta bänken i hallen med på den neutrala platsen där alla ses…
#3 Lugna dig lite nu :) (Säger det inte för att vara dum, utan för att jag själv känner igen paniken) Ingenting är förgäves än. Din råtta Millan har en liiiten knöl, hon kan säkerligen leva i flera månader till om du inte har riktig otur, och skulle hon då behövt ha levt i flera månader själv för att du ändå tänker "hon ska ju ändå dö snart"? Råttor lever inte länge och speciellt honor dör väldigt ofta av tumörer (eller ja, utav att man måste ta bort dom pga. tumörerna) men kan ofta leva lyckliga ett bra tag med dom.
När du märker att råttorna börjar få svårt att röra sig eller mår dåligt på annat sätt, då kan du börja fundera på såna här saker.
En av mina råttor gick med en tumör i säkert ett halvår (den växte väldigt långsamt och satt på ett bra ställe) innan vi tog bort henne, den orsakade inga problem för henne förrän i slutet, och även då var jag ambivalent över mitt beslut (men jag vet nu att jag gjorde rätt).
Menar du att sprayen skulle ha orsakat tumörerna? :S Det kanske missuppfattar, men det tvivlar jag starkt på. Råtthonor får OFTA, och då menar jag OFTA, tumörer och det är oftast genetiskt betingat, det är något man måste försöka ta till sig när man skaffar råttor, speciellt honor (vad gäller tumörer).
Vad gäller din andra råtta Geisha säger jag samma sak som ovan, hon kan leva med den så länge hon kan röra sig och verkar må bra i övrigt, och det kan även vara en böld.
Försök att inte stressa upp dig, jag vet hur lätt det är, och ta vara på tiden du har med dina tjejer istället! Hur underbara råttor än är så lever de korta liv, och man får ta vara på dom den lilla tiden de är med oss och försöka att inte ångesta för mycket över framtiden.
#4 dina ord lugnar mig.. tack.. <3
Har fått låna en ny bur av Jokkan, en jättefin bur till Molly som hon ska ha tills alla 3 har vant sig vid varrandra.. förhoppningsvis innan dom passerar.. annars får jag köpa en till råtta till Molly. Köpte ju aldrig Ylva..
Är väldigt kluven nu…
#5 ingen fara, jag vet som sagt hur det känns och talar tyvärr från egna erfarenheter. Det blir säkert jättebra, synd att du inte köpte Ylva men det blir nog bra ändå. Du kanske vill köpa någon råttbebis som sällskap till Molly? Förstår att du känner dig kluven, men försök att hantera en sak i taget så blir det bra.
Om det blir en råttbebis börjar cirkeln om igen. Molly är 1 år gammal i november. Och jag planerar att inte skaffa fler råttor efter alla har passerat. Men vill inte göra mig av med Molly innan jag fått ha henne ett tag.
Men ja… alltså jag vet inte
Jaha, då förstår jag. Satt i samma sits eftersom att jag hade två 2,5 åringar och en 1,5 åring och ville byta till hanar efter att de gått vidare. Det löste sig för mig på ett tråkigt men på ett sätt tursamt sätt, men innan min 1,5 åring mystiskt gick bort så tänkte jag köpa en jämnårig kompis till henne. Det, eller omplacera, är väl de du har att välja mellan om råttan inte är väldigt gammal.
Har upptäckt att den knölen jag hittade är under hennes bröstvårta.. och i bröstvårtan ser jag en svart prick. Knölen är mjuk och går inte att känna någon fast konsistens på.. börjar undra om det bara är en böld..
Vad är skillnaden på böld och tumör igentligen?
Millans knöl börjar jag också undra över.. den har samma storlek hela tiden och jag undrar om det inte är bara hennes äggstock som jag känner.. fast jag inte känner en likadan på Geisha eller Molly

Tumörer går ofta bra att operera, men jag tycker att man kan vänta tills man ser om de tänkt växa eller inte. Ibland kan tumörer vara små och obetydilga och inte växa så snabbt. Andra gången växer de helt sjukt snabbt (verkligen sci-fi snabbt nästan…). Det går också att ta ett litet vävnadsprov för att se om det är en böld. Det gjorde jag på min lilla Dobby när han var liten istället för att börja skära i honom med det samma. Det visade sig att han hade en överproducerande talgkörtel (helt ofarligt) efter ett bett!
Som #4 säger så är juvertumörer hos speciellt honor oerhört vanliga. Alldeles för vanliga. Men prognosen kan vara god ändå, tänk på det. Med operation kan det gå att förlänga livet ännu mer också. Min Noja fick sin första tumör vid 1½ års ålder ungefär. Jag opererade henne men tyvärr kom det fler tumörer (är dock inte alls säker på att det är cancer, eftersom juvertumröer som är elakartade är betydligt mer ovanliga (http://ratguide.com/health/neoplasia/mammary_tumor.php).). Hon blev opererad fyra gånger under sitt liv, klarade alla operationer alldeles strålande (annars skulle jag ju aldrig ha låtit henne opereras fler gånger!) och mådde som en prinskorv. Däremot kan man inte operera hur många gånger som helst (blir hudbrist!) så när hon fick en till tumör som låg illa till så fick hon somna in. Men då var hon 2½ år!
Min Saphira fick också tumörer och de var tydligen elakartade (enl. veterinären alltså, de tog inga prov. De var tydligen inte tydliga utan satt ihop med annan vävnad). Hon fick somna in när hennes tumör blev för stor.
Coco fick sin första tumör när hon var 2 år och 3 månader. Hon hade redan då börjat bli lite gammal till sättet så jag ville inte operera henne. Tumörerna blev inte så stora heller. Hon dog vid 2 år 9 mån av bensvaghet.
Det var min lilla sjukdomshistoria. Vet inte om det är till någon nytta men alltid bra att höra lite hur andra haft det med sina råttor.
När det gäller hur tumörer "känns" tycker jag det kan vara väldigt olika. Kan kännas allt från väldigt fast till väldigt löst tycker jag.
Med böld brukar man mena varfyllda knölar. Tumörer består istället av endera godartad eller elakartad cellvävnad, där celldelningen fått spader och cellerna delar sig för snabbt. Ungefär.
Såg just blod komma från hennes vagina… inte urinröret.. utan hennes slid ingång…
Kan nån snälla säga vad det betyder..

Oj då… det har jag ingen erfarenhet av. :/ Men det låter ju mindre bra. Livmodersinflammation?? Ingen aning. Men kanske bäst att åka till veterinären. Tumörer är ju sällan akut men blod ur vaginan kan ju vara mer brådskande.
Om hon blöder skulle jag åka till veterinären med en gång. Finns inga om och men då utan åk.
Enda gången jag hört om blödande vagina här på råttor ( och det betyder ju för all del inte att jag läst allt heller, men hängt här sen feb) så handlade det om en inflammation som behandlades med antibiotika. Då sades det att det var väldigt smärtsamt därför bör du åka till vet med en gång.