Kanske en dum fråga
När jag ger mina råttor "blötfodret" ja, det vi äter till middag så tar dem en sak o spirnger iväg, kommer tillbaka och hämtar nåttmer och springer sen iväg. Sedan hittar jag matrester i deras hängmatta, bon och lite varstans, ska jag låta de göra så eller? Dem äter liksom inte vid skålen som de flesta andra råttor gör :P Det känns som om de inte riktigt får i sej nått :/
Mina gör så också, antar att de gömmer undan mat så de får i sig något eftersom de kanske inte är hungriga precis då.
Okej, hur länge ska jag låta maten ligga då? Tillslut blir det ju inge fräscht :/
Så gör min ena hona. Jag tar bort de dagen efter :)
Det är fullt normalt. De hamstrar maten. Det är en överlevnadsinstinkt. De tar allt de kommer åt fort, så kan de äta maten sen när det behövs. Alla känner inte behovet, men vissa gör det :)
Så gör båda mina honor. De äter heller aldrig upp det utan det bara ligger. Om ens råttor gör så väldigt mycket så måste man nog städa lite oftare men några tips för att förhindra det är att man kan ge de små bitar(då brukar mina råttor inte tycka det är lönt att gömma så de äter det), man kan även mixa maten(en klar favorit här hemma). 

Tips: ge så lite blöt mat att det inte finns något kvar dagen efter (om det nu inte är någon viss sort de absolut vägrar äta då. Min har dock alltid ätit upp även "äckliga" saker om jag låtit det ligga kvar. Men om de tenderar att inte äta upp det så är det nog bäst om du städar bort maten dagen efter så det inte blir gammalt.
Tack så mycket alla! Från en lite förvirrad ny råttägare ^^ En fråga till, hur mycket basfoder får era? Alltså hur mycket per råtta? =)
Om jag minns rätt så brukar man säga att man ska utgå från en dl per råtta per dygn - jag anpassar ju alltid till hur mycket de faktiskt äter upp och eftersom alla mina tjejer fortfarande är rätt så små så går det inte åt fullt så mycket i nuläget.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Oj så mycket, jag ger typ en dl per dag till mina två tjejer men det försvinner ingenting i stort sett :S

Jag tycker 1 dl per råtta låter mycket. Inte ens mina matglada pojkar äter så mycket. Inte för att jag nu mätt det precis, men jag vet ju ungefär hur länge en sats Torrfoder räcker (1 sats ca 10 dl för mig). Men de ska ju ha fri tillgång till Torrfoder heter det så så länge det finns Torrfoder i matskålen så spelar det ingen roll hur mycket de äter. :) Om de nu inte blir supertjocka eller jättemagra såklart. Då får man kanske fundera lite på om man kan göra några omställningar.
Tja, det har jag också tyckt, därför jag anpassar efter hur mycket de faktiskt äter. Men 1 dl/råtta är vad jag läst i såna "att skaffa råttor"-artiklar. Och bättre att ge dem för mycket och sedan trappa ned när man ser hur mycket de äter än tvärt om.
Sedan ska de som sagt självklart ha fri tillgång till Torrfoder :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess

#12 ja men absolut! Men ger mycket först och så ser man ju om det blir över mycket hela tiden eller inte. :)