Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 633 ggr
Nevina
0

Vilken bur ska jag välja?

Hej. Jag hade tänkt beställa en Furet Tower från zooplus.dk så fort jag får pengar. Men jag började titta runt lite på de andra burarna de har där. Jag skulle vilja veta vilken bur ni tror är bäst. För- och nackdelar, tex vilka som är lättstädade och.. ja, allt ni kan komma på. Och självklart vilken bur ni tror att råttorna skulle uppskatta mest.

Så här är de jag funderar på:

Voljär: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/186908

Furet Tower: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/186915

Trevåningsbur: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/120cm/186894

Tvåvåningsbur: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/chinchilla_bur/186911

Just nu lutar jag mest mot Furet Towern, men jag vill gärna veta vad ni tycker är bra.

Nevina
0

Kan tillägga att det ska bo 4 pojkar i buren.

[Ratass]
0

Är pojkarna vuxna? Om inte så kan du bara ha furret towern med tanke på galleravståndet.

Nevina
0

Nej, de är inte vuxna. Men jag tänkte ha dem i den nuvarande buren tills de blivit lite större. De växer ju ganska fort.. men hur gamla tror du de måste vara ungefär för att de ska kunna bo i någon av de andra burarna? Det här är mina första råttor, så jag har inte så bra koll på hur stora de brukar vara i de olika åldrarna.

Ratlover4-ever
0

Furet tower är väldigt svårstädad då den är så djup. Jag fick väldigt on i ryggen när jag skulle städa den.

Min vardagsblogg: www.nattstad.se/isabelle12345
Min hamsterblogg:www.hamsterplace.devote.se

//Isabelle! :)

Nevina
0

#4 Jag har dock läst att man kan plocka bort hela gallret på framsidan, så den blir lättare att städa. Hur lätt är det att göra, tro du? Och hur lätt är det att plocka loss lådorna så man kan skrubba dem i duschen? Håller fästena för det i längden? Är det bra kvalitet på buren? Jag vet att den är mycket poppis, nämligen.

Gia91an
0

Jag hade valt buren i första länken, den billigaste.

Ser ut som att den är mest lättstädad, den har aspraktiskt stänkskydd längst ner och den bygger bra på höjden. Älskar platåerna med!

FT har jag alltid tyckt verkat jävligt klumpiga, jag har sett sånna i djuraffärer och konstaterat att dem får inte jag ner i min dusch iaf, så har man trångt badrum så går det inte.

Sista buren ser ut som en marsvinsbur… skulle kännas jäättejobbig tky jag då det blir svårt att bygga på med hängmattor och så i och med den snåla höjden i varje platå.

En fördel alla tre burar har är de stora dörrarna, alltid ett plus!

Nevina
0

#6 Den första är den näst billigaste Tungan ute Mjo, Furet Towern är som sagt den jag är mest sugen på, men ganska tätt efter kommer voljären. Jag gillar också platåerna! Önskar att det var fler sådana i FTn, men samtidigt hade jag velat ha fler "hela" våningar i voljären, om du förstår?

Om jag ska ha en Furet Tower så krävs det nog att man kan plocka isär den relativt lätt för att tvätta lådorna. Jag lär ju inte få ner buren i badkaret liksom..

De två sista burarna tycker jag inte är inte särskilt snygga, men jag tänkte att de kanske kan vara mysiga att bo i (för råttorna, inte mig).. Så jag tog med dem också, så jag kan få lite ris och ros.

Gia91an
0

Absolut, jag förstår hur du menade…

Haha då kollar jag väl dåligt, men det är ju lite skitsamma vilken som är billigast egentligen. :)

FTn är säkert mysig att bo i för dem, men ser verkligen superkrånglig ut att plocka isär! Någon som vet?

Jag tror också jag helt står fast vid voljären, på alla punkter!

Nevina
0

Putt!

Ingen som kan svara på mina frågor i inlägg #5?

Eller kan tala om vilken bur som ni tycker är bäst?

regskylt
0

#9 Ft kan man ta bort alla galler från. Inga problem att städa här hemma då vi har Borris-mattor i. Helt underbar bur tycker vi här hemma.

Nevina
0

#10 Tack Skrattande Det är fortfarande den som jag är mest sugen på. Men jag vet att det är många som inte gillar den också. Men så är det väl med allt…

snoooze
0

Jag har den i inlägg ett och den är supersnygg! Mina killar är dock fortfarande så små att dom går igenom gallret, men det kommer jag fixa med lite kycklingnät på utsidan ;) hyllplanen med stegarna är helt fantastiska :P

iluvkottar
0

Hej jag undra varför så många köper på zooplus.dk? Är det inte lättare på zooplus.se? Eller finns det någon fördel med zooplus. dk?

Nevina
0

#13 Gå in och titta på priserna! zooplus.dk är betydligt billigare!

Just nu kostar en Furet Tower på zooplus.se 3390 SEK och på zopplus.dk kostar den 1599 DK vilket idag är 1815 SEK.

chade
0

Jag har bara en furet XL alltså halva towern. Men jag älskar den! rolig att inreda, den har stor botten så tejerna kan rusa runt där nere med. det är djup botten så att inte underlaget skvätter ut på halva golvet bara man råkar titta på det.

Sen är det lätt att plocka isär och ihop den inför stäning (tycker jag, hade en jävla voljär innan som inte gick att montera isär, alltså ett jäkla helvete när man skulle städa den ordentligt invändigt och så) Glad

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Nevina
0

#15 Vad kul att folk gillar den! Tror nog att det får bli en FT Skrattande

Huldan
0

Jag lägger en röst på en royal suit 95 double ;) Något dyrare, men en helt fantastisk bur enligt mig! Lättstädad, stor, lätt att inreda, snygg… Den har allt.

Nevina
0

Ville bara säga tack för alla svar! Ni får gärna fortsätta komma med bra förslag om ni har några!

Nevina
0

#17 Tack så mycket för förslaget Skrattande Men jag har inte riktigt fattat tycke för den buren. Men jag vet att många gillar den Tungan ute

Huldan
0

#19 Okej ;) Ja alla tycker vi olika! Men själv tycker jag de är så gudomligt med de stora luckorna!