Mina råttor äter inte sin mat
Mina två råttor fyller snart 15 månader och på senaste tiden så har de slutat äta sin mat jag ger de. Jag har en savic royal 95 double till de så de har mycket utrymme. Det jag börjat fundera på är om de kanske inte tycker om så mycket utrymme nu när de har blivit gamla.
Jag brukar städa en burdel i taget och för några dagar sen så ställde jag in matskålen i den nystädade delen. Dagen efter så hade de inte ätit något, så då tänkte jag att de kanske inte kände sig riktigt trygga i den nystädade delen. Så nästa kväll ställde jag den i den ostädade delen. Men de åt ändå inte maten.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. De äter mer än gärna mixad mat och vätskor, även annan mat när jag ,atar de, sen äter de frön när jag är hos de så de kan ju inte ha fel med tänderna. Så jag vet inte riktigt varför de inte äter sin mat. Det jag ger de varierar, de får alltid rikligt med sallad och grönsaker, sen får de potatis(i olika former), pasta, ris, mackaroner sen får de även kött, kyckling, fisk och lite korv. Sen ibland kan de även få lite sötsaker och annan lättäten mat.
Har någon varit med om samma sak, att ens råttor inte vill äta? Vet ni varför de inte äter eller har tips på vad jag kan göra för att få de att äta sin mat igen?

Hm. Jag har inte riktigt haft problem med det någon gång - mina har alltid avrit matvrak. Men visst, man kan ju teoretiskt tänka sig att när de kommit i "klimakteriet" så äter de mindre eftersom kroppen omsätter mindre också. Har svårt att tänka mig att det skulle vara den stora buren som är problem - så länge de vet att maten finns där - och jag antar att du visat dem att maten finns där den finns. Hm. Intressant. Hoppas någon annan här kan ge mer råd.
De kanske äter sig mätt på färskmaten? Det gör ofta mina :)
Så länge man har balanserad färskmat (mellan protein, fett och kolhydrater alltså) så kan de gott leva på färskmat!