Råttor iFokus

Råttor

Etikett: länkar
Läst 859 ggr
Emmieline
1

ogillar buren till dom hära

Aztrya
0

Usch, stackars små. :(

Charlott_
1

Jag blir så arg på sånt! Nu var jag nära på att maila henne. Buren är ju olaglig!!! :(

[fuzzygirl21]
0

Dom ska ju ha större stackars råttor :(

Emmieline
0

#2 gör så, jag vågar inte=(

[fuzzygirl21]
1

jag mejla henne

tove.mcgrath
0

Usch!!! Den storleken har jag på min resebur och det är till En råtta!!

Fridborg
6

Personen som lagt ut annonsen är förmodligen inte här och kan försvara sig. Oftast är det okunskap och inte en vilja att göra illa djuren, så tänk på hur ni formulerar er (även om man ofta blir arg över denna okunskap)

Nasse.Basse
0

Jag kollade på annonsen innan och såg den här nu! Skulle varit bra om ägaren skrev varför hon skulle sälja dem och vilket kön de var? Någon som kan se på bilderna?

Med vänlig hälsning, Maria

Fridborg
0

#8 Det står att det är två hanar.

Melissa V
0

#8 står i rubriken att de är två hanar

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fjordell
6

Istället för att länka till annonsen och klaga här, kan man väl mejla personen i fråga om informera denne om att det inte är en lämplig bur för råttor. Det är ju inte säkert hon vet huruvida den är lämplig eller ej… Även om man som djurägare bör veta sånt, så bär inte alla på den kunskapen som krävs, tyvärr.

Nasse.Basse
0

Oj såg inte det:S #8 och #9 sorry

Charlott_
1

#5 Vad skrev du till henne? :)

Jag har mailat sådanna folk innan, när jag ser att ngt är väldigt dåligt :/

MoaL
10

Buren är inte olaglig, och det är ingen typisk liten hamsterbur. Tänk på att burar till råttor bara behöver vara 60x30x30, och det är den där buren utan tvekan. Buren är en Savic Hamsterbur Heaven, och är 80x50x50. Hojta inte olaglig innan ni vet säkert. :)

http://www.pwss.se/home.php?cat=1683

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nasse.Basse
0

Bra sagt #14 vet inte vad som är rätt eller fel men själv hade jag inte köpt den buren:)'men man får tycka va man vill, inget illa menat alltså:)!

Fridborg
3

#14 Well said!

MoaL
1

#15 Man får tycka vad man vill, men man kan inte kalla något olagligt om det inte faktiskt ÄR olagligt. :)

Mvh,
Moa

Aztrya
0

#14: Bara för att den är laglig är den ju dock inte bra ;). Jag tycker de e dåligt för att den är så låg, det är vad jag reagerade på.

Fridborg
2

Sedan vet vi ju inte hur de bott i den buren. Den kanske stod öppen hela tiden eller att de hade ett "lekrum" eller lekhage och fick komma ut ofta. Man ska nog inte vara så snabb på att döma.

När jag och Husse köpte våra första gemensamma råttor hade vi låg hamsterbur strl XXL, så ni skulle nog tyckt att den var för liten, men den va konstant öppen, vi hade tagit bort luckan så det var mer som ett "hus" för dem mer än en bur.

Zakaraa
1

Hon har ju två råttor i buren och då är den väl olaglig? Måttet i #14 gäller ju för En råtta, hur ser det ut för två?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridborg
2

Spelar det egentligen roll hur stor den är nu, så länge de kommer till ett hem med rätt bur? Jag kan känna att det är onödigt att hacka när de inte tänker ha kvar dem i den buren så att säga.

MoaL
2

#18 Ja, visst kan man ha åsikter om burens storlek/höjd/whatever, men för att skriva till någon och anklaga personen för att bryta mot djurskyddslagen så bör man ha lite mer på fötterna än bara åsikter. Det tog mig ungefär en halv minut att ta reda på vad det var för bur och vilka mått den hade, och en bur som är en halvmeter hög är faktiskt inte superliten. Särskilt inte till råttungar. :)

#20 Måtten 60x30x30 gäller för tre råttor, inte en.

Mvh,
Moa

Zakaraa
1

Det jag tänkte på när jag såg buren är rören, råttorna kommer ju fastna i dem, det var egentligen enda tanken jag slogs av. Buren ser sjukt liten ut men måtten är ju laglig

#22 okej, var kanske lite önsketänkande där då med 1 råtta på det måttet enligt lagen :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Animalluver
0

ojdå…

hoppas dom frå ett bra hem iaf (:

MoaL
1

#23 Jo, rören är ju för små för råttor i den storleken, men förhoppningsvis är de smarta nog att undvika dem. ^^ De brukar ju begripa när det är för trångt.

Haha, önsketänkande ja, men det är ju inte så konstigt. 60x30x30 är pyttelitet för tre fullvuxna råttor. Obestämd

Mvh,
Moa

Trollhund
2

Vill påpeka att buren i fråga är större än 30x30x60 och att det bara tagits upp för att jämföra med minsta möjliga lagliga yta och att buren i fråga är större. Släpp tråden och sluta bortförklara dåligt beteende. Alla gör mistag och den här tråden visar bara på att man inte ska vara så snabb att döma.

MoaL
1

Ja, som jag skrev i #14 är buren i annonsen 80x50x50 cm, alltså med råge laglig för två råttor. Att folk sedan önskar och tycker något annat spelar ingen roll. Man kan råda och tipsa och önska, men man kan inte säga att annonsinnehavaren bryter mot någon lag. :)
Själv tycker jag inte att buren är för liten för två råttungar, särskilt inte om man dessutom låter dem komma ut och springa då och då, vilket man ju ser att de får göra på de andra bilderna. Man ser också på deras kroppspråk att de inte känner någon osäkerhet där de springer, så det är ju uppenbarligen något de är vana vid. I mina ögon ser det ut som två pigga, glada och trygga råttungar, och jag hoppas innerligt att de får ett nytt bra hem där de får stanna livet ut.

Mvh,
Moa

MoaL
1

För övrigt vet jag av erfarenhet att burar ofta kan se mindre ut på bild än vad de egentligen är i verkligheten. Tänk såhär allesammans; Den där buren är lika bred som en Furet Tower är djup, samt en halv meter hög och en halv meter djup.

Mvh,
Moa

Charlott_
0

#28 Förlåt men nu tycker inte jag man bara ska gå på själva storleken :/
Dom stackrarna har ju INGENTING i buren! :O Dom har bara 2 bollar och
en övervåning :(

[Taxie]
0

reagera också på den buren igår :(

MoaL
11

#29 Jaha, och? Det finns ingen anledning att dra upp en särskild annons och klanka ned på ägaren på ett helt forum för att de har för lite inredning i buren. Inser du inte hur absurt det är? Hon håller inte sina råttor olagligt, hon vanvårdar dem inte, och du har fortfarande ingen som helst aning om hur de råttornas liv ser ut i övrigt. Såvitt vi vet kan de lika gärna få vara ute och springa flera timmar per dag.

Buren i sig - och som det faktiskt blev livat om här i tråden, bland annat från dig som felaktigt påstod att den var olaglig - är det inget fel på, och inredningen är visserligen snål men lika lättåtgärdad som uppenbar. Jag har sett mängder med burar med lika ointressant inredning på det här och flera andra forum, skillnaden är bara att då är det medlemmar som har skickat in bilden alldeles frivilligt och dessutom har möjlighet att förklara VARFÖR buren är så inredningsfattig. Det är också ett vanligt nybörjarfel att inreda lite knapert, och knappast något som borde generera sådant halleluja på ett av Sveriges största råttforum. Det här känns bara som ett onödigt sökande efter något att klaga på, när vi nu faktiskt har fastställt att buren inte är olaglig.

Mvh,
Moa

Fridborg
8

#31 Mycket bra sagt igen, det känns ibland här att det finns någon sorts "häxjakt" på blocket-annonser. Hade denna länk varit i blocketannons-tråden hade kommentarerna om den tagits bort eftersom det är en trådregel att man inte får prata "skit" om annonsen just eftersom personen i fråga förmodligen inte hänger på det här forumet.

Jag tycker nästan vi alla kan sätta punkt här nu när vi kommit fram till allt som behöver bli sagt som MoaL säger.

Animalluver
0

(lite ny rått ägare) hur stor bur tycker ni/du att man ska ha till 3 st?